اهمیت ردیابی SERP و نحوه انجام آن

SERP Tracking and How to do it


یکی از شاخص هایی که با آن می تو،د اثربخشی سئو وب سایت را بررسی کنید، موقعیت در نتایج جستجو است. اگر استراتژی انتخاب شده موثر باشد، وب سایت را در 5 جایگاه برتر در نتایج جستجوی ارگ،ک خواهید دید. برع،، اگر سایت موقعیت خود را افزایش ندهد، سیگنالی است برای بررسی اینکه آیا استراتژی سئو درستی دارید یا خیر.

همچنین مهم است که بد،م پس از اینکه یک سایت یک بار در بالای نتایج جستجو قرار گرفت، یک سایت برای همیشه آنجا باقی نخواهد ماند. شما باید وضعیت سایت را زیر نظر داشته باشید تا از موفقیت آن آگاه شوید. اگر به طور منظم SERP ها را ردیابی کنید، متوجه تغییرات ناخواسته خواهید شد و اقدامات لازم را به موقع انجام خواهید داد.

ردیابی SERP چیست؟

صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) چیست؟ مجموعه ای از وب سایت هایی است که یک موتور جستجو در پاسخ به درخواست جستجوی کاربر در اختیار کاربر قرار می دهد. این امتیازها بر اساس یک سری الگوریتم ایجاد می شوند که ارتباط و اعتبار صفحات وب را در پاسخ به یک پرس و جو داده شده ارزیابی می کنند.

ردیابی SERP شامل نظارت و تجزیه و تحلیل سیستماتیک موقعیت یک وب سایت در نتایج موتورهای جستجو برای جستجوهای خاص (کلمات کلیدی) است. این فرآیند به مدیران وب و متخصصان سئو اجازه می دهد تا درک کنند:

  • کدام صفحات وب سایت آنها بیشتر در جستجو ظاهر می شود؟
  • چگونه آنها را با رقبا مقایسه می کنند؟
  • موثرترین استراتژی های سئو برای جذب مخاطبان هدف چیست؟

اهمیت SERP را نمی توان بیش از حد مورد تاکید قرار داد. اگر مرتباً رتبه بندی SERP رقبای خود را دنبال می کنید، می تو،د استراتژی خود را به موقع تنظیم کنید یا ایده های جدیدی برای بهبود وب سایت خود بیابید.

مزایای ردیابی SERP برای آژانس های بازاریابی

در اینجا خلاصه ای از اینکه چگونه ردیابی SERP می تواند در بهبود تلاش های سئو آژانس موثر باشد آورده شده است.

تجزیه و تحلیل رتبه بندی رقبا

از بین تمام ویژگی‌های ردیابی SERP موجود، تجزیه و تحلیل رتبه‌بندی رقبا یکی از با ارزش‌ترین ویژگی‌ها برای آژانس بازاریابی است. آنها می توانند نحوه مق، وب سایت مشتری خود در برابر رقبا، رتبه های بالاتر و چرایی را پیگیری کنند. تجزیه و تحلیل SERP تاکتیک هایی را نشان می دهد که برای دیگران کارآمد بوده است و می تواند بازیگران جدیدی را در بازار که ممکن است یک تهدید رقابتی باشد را نشان دهد.

ابزارهای حرفه ای، مانند ردیاب SERP در رتبه بندی SE، فراتر از اسکن عمیق SERP برای جمع آوری معیارهای مهم سئو هستند. آژانس ها ال،ای مش، بین رقبا را شناسایی می کنند. این به آنها اجازه می دهد تا صفحات جدیدی ایجاد کنند که به درستی با رتبه بندی ارگ،ک رقبای خود مطابقت داشته باشند.

نظارت بر SERP به آژانس ها در بهبود استراتژی های خود برای رقابتی ماندن مزیت می دهد. همچنین مشاغل و روندهای نوظهوری را که ممکن است مستقیماً بر موقعیت مشتری در بازار تأثیر بگذارد، شناسایی می کند. این امر آژانس ها را با آگاه ، آنها از تنظیمات استراتژیک اولیه، جلوتر از منحنی قرار می دهد.

بر رتبه بندی جستجوی ارگ،ک نظارت کنید

خوب، نظارت بر رتبه‌بندی جستجوی ارگ،ک برای آژانس بسیار مهم است تا بداند سئوی آنها چقدر موثر است. شما می تو،د رتبه بندی کلمات کلیدی را در زمان واقعی با ابزارهای ردیابی SERP مشاهده کنید و تغییرات و روندها را نظارت کنید. این ایده خوبی از کمپین های سئوی شما در سطح ریز به دست می دهد تا نشان دهد در کجا به بهبود نیاز است.

برای مثال، آژانس‌ها می‌توانند بررسی کنند که کدام کلمات کلیدی واقعاً به آنها رتبه‌بندی بهتری می‌دهند، چگونه این کلمات کلیدی در سراسر صفحات ادغام می‌شوند و چگونه قرارگیری آنها به رتبه‌بندی نتایج کمک می‌کند.

دانستن این موضوع به آژانس‌ها این امکان را می‌دهد تا استراتژی کلمات کلیدی SEO خود را بهینه کنند تا بتوانند عبارات من، را در مقادیر من، هدف قرار دهند. تغییر قرار دادن کلمات کلیدی در صفحات با اولویت بالا ممکن است به مرور زمان ترافیک ارگ،ک را افزایش دهد.

هدف جستجو را درک کنید

نظارت بر SERP همچنین به آژانس‌ها حس بهتری از هدف جستجو می‌دهد، که اکنون در سئو بسیار مهم است. هدف جستجو به م،ای آن چیزی است که کاربران هنگام وارد ، یک پرس و جو واقعاً به دنبال آن هستند.

به ،وان مثال، یک آژانس ممکن است بخواهد برای “قیمت آژانس SEO” با صفحه ای که جزئیات هزینه خدمات خود را نشان می دهد رتبه بندی کند. اما هنگامی که آنها شروع به تجزیه و تحلیل نتایج جستجو برای آن کلمه کلیدی می کنند، متوجه می شوند که بهترین نتایج مقالات آموزنده در مورد هزینه سئو به طور کلی است و نه صفحات مبتنی بر خدمات. در این مورد، آژانس باید یک مقاله طول، را بازنویسی و ارسال کند که هزینه های سئو را توضیح می دهد تا هدف جستجو را برآورده کند.

افت ترافیک را شناسایی کنید

سایر عملکردهای ردیاب SERP شامل هشدار دادن به آژانس ها در هنگام کاهش ناگه، ترافیک و/یا رتبه بندی است. نظارت بر عملکرد کلمات کلیدی در طول زمان به آنها این امکان را می دهد که فوراً روندهای منفی را پیدا کنند که می توانند دلایل اصلی را بررسی کنند و راه حل ها را قبل از بدتر شدن مشکل پیاده سازی کنند.

این می‌تواند به م،ای هر چیزی باشد، از کشف به‌روزرس،‌های Google گرفته تا افزایش رقابت برای کلمات کلیدی خاص، یا مسائل فنی مانند مشکلات فهرست‌بندی، یا خطاهای سایت که منجر به رتبه‌بندی پایین‌تر می‌شود.

فرصت های جدید برای رشد را شناسایی کنید

شاید یکی از مهمترین مزایایی که م،تورینگ SERP می تواند در اختیار آژانس ها قرار دهد، توانایی یافتن فرصت های جدید باشد. با ردیابی مداوم SERP ها، یک آژانس ممکن است کلمات کلیدی، روندها، یا حوزه های تخصصی تازه کشف شده را پیدا کند که قبلاً در نظر گرفته نشده بودند.

به ،وان مثال، اگر آژانسی رتبه‌بندی مشتری را زیر نظر داشته باشد، ممکن است در مورد رقبا برای اصطلاحات جدید صنعت اطلاعات ،ب کند یا یاد بگیرد که چه نوع محتوایی مانند ویدیوها یا پست‌های وبلاگ به طور ثابت در بالای لیست قرار دارند. این به ایجاد محتوای موثر سئو کمک می کند.

چگونه SERP ها را ردیابی کنیم؟

بنابراین، ردیابی SERP به م،ای تجزیه و تحلیل و بررسی مرتب موقعیت سایت است. بهترین آژانس های سئو در ایالات متحده می دانند که هیچ راه درستی برای انجام آن وجود ندارد زیرا هر وب سایتی منحصر به فرد است و به تلاش های سئوی متفاوتی نیاز دارد. می تو،د از روش هایی که در زیر ارائه کرده ایم استفاده کنید و روشی را که من، شماست انتخاب کنید.

ردیابی دستی

موقعیت اشغال شده توسط یک سایت در نتایج موتورهای جستجو را می توان به صورت دستی ردیابی کرد. با این حال، فقط برای وب سایت های کوچک با چند صفحه امکان پذیر است، بنابراین برای آژانس ها کارآمد و وقت گیر نیست.

برای انجام ردیابی دستی، باید به حالت ناشناس بروید و Google را باز کنید. اقدامات بعدی بسیار ساده هستند، شما کلمات کلیدی مورد نظر خود را یکی یکی وارد می کنید و صفحه را بررسی می کنید و مکان را به وب سایت خود پیوند می دهید.

مزیت این روش توانایی شناسایی سایت هایی است که موقعیت های پیشرو را اشغال می کنند. با مرور وب سایت های رقبا، می تو،د روش های تبلیغ آنها را مطالعه کنید، از آنها برای پروژه خود الهام بگیرید، در توسعه آن تغییراتی ایجاد کنید و استراتژی بهینه سازی موتور جستجو (SEO) خود را بهبود بخشید.

یکی دیگر از مزایای غیرقابل انکار نظارت دستی SERP، حداقل سرمایه گذاری مالی است. از آنجایی که شما به خدمات اضافی نیاز ندارید، بیشتر هزینه ها بر عهده حقوق کارکنان درگیر در نظارت بر SERP خواهد بود.

نقطه ضعف اصلی نظارت دستی SERP هزینه های زم، قابل توجه است. خواسته ها می تواند بسیار زیاد باشد، و از آنجایی که نظارت توصیه می شود به طور منظم انجام شود، کار یکنواخت خواهد بود. این منجر به یک اشکال جدی دیگر، ی،ی عامل انس، می شود. گردش کار یکنواخت، خستگی کارکنان، بی توجهی و تاری دید می تواند منجر به نتایج نادرست نظارت شود. چنین نتایجی فقط شما را از اولین موقعیت های موتور جستجو دور می کند.

از یک ابزار حرفه ای استفاده کنید

تا به امروز، خدمات و برنامه های زیادی وجود دارد که می توان از آنها برای ردیابی مکان وب سایت استفاده کرد. همه آنها به پرداخت در هر استفاده نیاز دارند، بنابراین این روش گرانتر از نظارت دستی SERP است.

در عین حال، زمان صرف شده برای نظارت کاهش می یابد زیرا نرم افزار به سرعت تمام پرس و جوها و پارامترهای لازم را اسکن می کند. ضمناً نتایج به دست آمده دقیق خواهد بود و امکان بروز خطا در برنامه به دلیل خستگی وجود ندارد.

ردیاب SERP از رتبه‌بندی SE نتایج تحقیقات کلمات کلیدی را در زمان واقعی متن، با سایت‌های خاص ارائه می‌کند و وب‌سایت‌ها را در SERP برای معیارهای کلیدی SEO اسکن می‌کند. به سادگی یک کلمه کلیدی را وارد کنید، تا محتوای برتر شما را نمایش دهد، رقبای شما و ترافیک وب سایت آنها را نشان دهد، قدرت دامنه آنها را ارزیابی کند و ویژگی های مختلف صفحه را برجسته کند.

این ابزار تمام معیارهای مورد نیاز برای پیشی گرفتن از رقبای شما را پوشش می دهد. شما به راحتی متوجه خواهید شد که آیا نیاز به بازنویسی یا به روز رس، محتوای خود، ایجاد ، لینک بیشتر یا کار بر روی سئوی درون صفحه دارید یا خیر.

علاوه بر این، این ابزار امکان گزارش‌های سریع و خودکار را فراهم می‌کند که می‌تو،د ایجاد کنید و با مشتریان یا سهامداران به اشتراک بگذارید. به جای استفاده از چندین برگه و داده های مرجع، کل فرآیند ساده شده است. به همین دلیل است که ردیاب SERP برای آژانس ها و متخصص، که مشتریان زیادی را به طور همزمان مدیریت می کنند بسیار ارزشمند است.

کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل یک سرویس آنلاین است که موقعیت وب سایت را بررسی می کند. شما باید به برگه “عملکرد” ​​بروید. از آنجا می‌تو،د پرس‌و‌جوها، صفحات و سایر معیارها، از جمله میانگین موقعیت آگهی، تعداد بازدیدها و کلیک‌ها را مشاهده کنید. چند نکته برای کار راحت با GSC:

  • Google Search Console جستجوهایی را که بیشترین ترافیک را در زیر برگه Performance ایجاد می‌کنند با برجسته ، کلیک‌ها، نمایش‌ها و میانگین موقعیت آگهی نمایش می‌دهد.
  • GSC اطلاعات نمایش داده شده در نتایج جستجو را از طریق نمایش و نرخ کلیک نمایش می دهد، اما تجزیه و تحلیل دقیقی از محتوای قطعات جستجو ارائه نمی دهد. شما می تو،د این را بر اساس داده ها نتیجه گیری کنید.
  • این سرویس بینش هایی در مورد خطاها (مانند مشکلات استفاده از تلفن همراه، مشکلات نمایه سازی و خطاهای داده های ساختاریافته) ارائه می دهد. توصیه هایی برای رفع این مشکلات ارائه می دهد.

این اطلاعات بینش مفیدی در مورد نحوه عملکرد سایت شما در جستجو ارائه می دهد. با این حال، هنوز هم در بخش مسابقات کوتاه می آید. اگرچه برای ردیابی کلمات کلیدی و مکان های وب سایت شما مفید است، اما عملکرد رقبای شما را نشان نمی دهد. شما اطلاعاتی در مورد ویژگی های SERP یا نحوه مقایسه قدرت دامنه خود دریافت نخواهید کرد.

چگونه از داده های ردیابی SERP برای موفقیت پروژه در سال 2025 استفاده کنیم؟

ردیابی رتبه بندی SERP ابزار کاملی است که آژانس ها با آن موفقیت پروژه را در سال 2025 هدایت می کنند. در اینجا نحوه استفاده حدا،ری از ردیابی SERP ها آورده شده است.

کلمات کلیدی من، را برای ردیابی انتخاب کنید

اساس سئو انتخاب مجموعه ای از کلمات کلیدی من، برای هدف گذاری و پیگیری است. آژانس ها باید ردیابی کنند که کدام کلمات کلیدی برای ،ب و کار مشتریانشان مهم است. بر روی کلمات کلیدی پر تاثیر که باعث ترافیک و تبدیل می شوند تمرکز کنید، اما از کلمات کلیدی نوظهور یا طول، غافل نشوید. اگرچه ممکن است حجم جستجوی آنها نسبتاً کم باشد، اما می توانند به مخاطبان بسیار هدفمند خدمات ارائه دهند.

در سال 2025، رفتار جستجو برای جستجوی صوتی گسترش خواهد یافت. طبق تحقیقات Bold Marketing، 30 درصد از کاربران اینترنت بین 16 تا 64 سال در سراسر جهان هر هفته از دستیار صوتی استفاده می کنند. به گفته یاگوارا، بیش از 50 درصد از جمعیت جهان در سال 2024 روزانه از جستجوی صوتی استفاده خواهند کرد.

آژانس‌ها باید کلمات کلیدی را که با این روند مطابقت دارند شناسایی و ردیابی کنند و در عین حال نحوه جستجوی واقعی کاربران را بهبود بخشند. ابزارهای تجزیه و تحلیل SERP به آژانس ها اجازه می دهد تا رتبه بندی کلمات کلیدی را در سایت ها و دستگاه های مختلف نظارت کنند تا دید جامعی از عملکرد جستجو داشته باشند.

استراتژی های سئوی خود را تطبیق دهید

داده های SERP باید مستقیماً به استراتژی سئو شما منتهی شود. نمی توان صرفاً رتبه ها را ردیابی کرد. باید تاکتیک ها را تغییر داد تا دید داده ها چه می گویند. به ،وان مثال، فرض کنید که یک رقیب به طور مداوم در یک کلمه کلیدی خاص از مشتری بهتر است. محتوای این رقیب را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید چه چیزی کار می‌کند: شاید آنها از ، لینک‌ها بیشتر استفاده می‌کنند، از قطعات محتوای طول،‌تر استفاده می‌کنند یا به طور کامل برای هدف جستجوی متفاوتی بهینه می‌شوند.

به منظور برآورده ، دقیق هدف جستجوی فعلی، بهبود ،اصر سئوی درون صفحه، یا حتی ایجاد صفحات جدید بر اساس شکاف های شناسایی شده در بازار فعلی، ممکن است به به روز رس، محتوا نیاز باشد. آژانس ها می توانند با تطبیق سریع با سرعت تغییرات در رتبه بندی SERP در سال 2025، هزینه رشد مشتری را هدایت کنند.

نتیجه گیری

برای اینکه کار بر روی سئو صفحات وب سایت خود را سازنده و لذت بخش کنید، باید SERP را ارائه دهید و کلمات کلیدی را به طور منظم دنبال کنید. بنابراین شما به موقع به اطلاعات مربوط به اثربخشی استراتژی سئو انتخابی خود دسترسی خواهید داشت. حل یک مشکل “در ساحل” آسانتر از زم، است که قبلاً حاصل کار خود را مصرف کرده باشید. با ردیابی امتیازات SERP انگشت خود را روی نبض خود نگه دارید و وب سایت شما تکامل خواهد یافت و لذت و موفقیت را به ارمغان خواهد آورد.


منبع: https://di،alagencynetwork.com/the-importance-of-tracking-serps-and-،w-to-do-it/

توسط حمید صباغی

حمید صباغی هستم یک بازاریاب