آیا تا به حال پیدا کرده اید که در ش،ه های اجتماعی ورق بزنید و ناگهان چیزی را ببینید که شما را به دوران کودکی خود بازگرداند؟ این فقط یک تصادف نیست، بلکه یک استراتژی بازاریابی قدرتمند است که به بازاریابی نوستالژی معروف است.
ما نمی تو،م شما را سرزنش کنیم. ثابت شده است که بازاریابی نوستالژی بسیار موثر است. این ارتباط اجتماعی را افزایش می دهد و میل به نگه داشتن پول نقد را کاهش می دهد.
در این وبلاگ، نحوه استفاده از یکپارچهسازی با سیستمعامل برای ایجاد تعامل را خواهید یافت و یاد خواهید گرفت که چگونه برندها می توانند از نوستالژی برای تقویت تعامل با مشتری، ایجاد ارتباطات عاطفی و متمایز ، خود در یک بازار شلوغ فزاینده استفاده کنند.
داخلش چیه
خوراکی های کلیدی
- نوستالژی و حالات یکپارچهسازی با سیستمعامل احساسات قوی را برمی انگیزد، که می تواند وفاداری و تعامل برند را افزایش دهد.
- ،یب میم ها و بازاریابی نوستالژی می تواند یک برند را با ارائه چیزی بی انتها و آرامش بخش برجسته کند.
- درگیری عاطفی ناشی از نوستالژی باعث افزایش هزینه های مصرف کننده می شود. این آن را به ابزاری قدرتمند برای بازاریابان تبدیل می کند.
- برندها به طور فزایندهای نوستالژی را در کانالهای مختلف، از رسانههای اجتماعی گرفته تا کمپینهای ایمیل، برای افزایش تعامل عاطفی و ارتباط با مخاطبان خود در سطح عمیقتر، در خود جای میدهند.
- مهم است که نوستالژی را با پیامهای مدرنی که با مخاطبان جوانتری که با گذشته آشنا نیستند صحبت میکنند، متعادل کنیم.
قبل از کاوش در مورد چگونگی استفاده از قدرت گذشته و ارتباط با مصرف کنندگان مدرن، از شما دعوت می شود تا دریابید که چرا احساس نوستالژیک داریم.
نوستالژی قبلاً به ،وان یک بیماری محدود به گروه های خاصی از مردم در نظر گرفته می شد. امروزه مردم در سراسر جهان می گویند که احساس نوستالژی می کنند و از آن لذت می برند.
درک بازاریابی نوستالژی در یک زمینه مدرن
بیایید با برخی از حقایق بازاریابی عصبی شروع کنیم: بازاریابی نوستالژی با درگیر ، سیستمهای احساسی و پاداش مغز عمل میکند و احساس آشنایی و راحتی را ایجاد میکند.
فعال ، دوپامین از طریق استفاده از خاطرات به برندها کمک می کند تا ارتباطات عاطفی با مصرف کنندگان ایجاد کنند. در نهایت باعث افزایش تعامل و تحریک ،ید می شود.
ما همچنین از Hubert, M., & Kenning, P. می د،م که استفاده از نشانه ها و خاطرات بصری آشنا می تواند به طور قابل توجهی وفاداری به نام تجاری را افزایش داده و بر رفتار مصرف کننده تأثیر بگذارد.
علاوه بر این، مطالعه ای که در مجله تحقیقات مصرف کننده منتشر شد، نشان داد که مردم زم، که احساس نوستالژی می کنند، تمایل بیشتری به ،ج ، پول برای محصولات دارند. محققان شش آزمایش انجام دادند که نشان داد احساس نوستالژی میل شرکت کنندگان به پول را کاهش می دهد و باعث می شود بیشتر از آن صرف نظر کنند. این به این دلیل بود توانایی نوستالژی برای تقویت اجتماعی وابستگی متقابل، که ارتباط آنها با پول را ضعیف می کند.
و بله، این ارتباط عمیق دلیل اصلی افزایش بازاریابی نوستالژی است.
در مرحله بعد، بیایید روی نحوه استفاده برندها از بازاریابی نوستالژی تمرکز کنیم.
برندها روش های مختلفی را برای تحریک پاسخ های رو، ذکر شده اتخاذ می کنند. محبوب ترین روش طراحی مجدد لوگو یا بسته بندی است. تحقیقات نشان میدهد که نشانههای دیداری آشنا، سیستم تشخیص مغز را تحریک میکند، که قشر جلوی مغز، ناحیه کلیدی مسئول تصمیمگیری و ایجاد اعتماد را فعال میکند. حرکت پپسی برای “ارتباط نسل های آینده با میراث برند” را به خاطر دارید؟
راه دیگر برای ایجاد نوستالژی ایجاد کمپین های بازگشتی و احیای محصولات محبوب است. کلون پپسی کریستال پپسی او یکی از آنهاست.
علاوه بر این، نمادهای فرهنگ عامه دهه های گذشته، مانند موسیقی یا فیلم، مواردی هستند که در بازاریابی نوستالژی مورد استفاده قرار می گیرند. این مراجع ارتباطات عاطفی فوری ایجاد می کند که کمپین های بازاریابی را به یاد ماندنی تر و جذاب تر می کند.
کمپین های موفق بازاریابی نوستالژی از برندهای معروف
تبلیغ معروف ،س قطبی کوکاکولا یا شاید شعار “فقط انجامش بده” را که به نظر می رسید در دهه 90 همه جا وجود داشت را به خاطر دارید؟ این تبلیغات نه تنها محصولات را به فروش می رساند، بلکه خاطرات ماندگاری را ایجاد می کند. این جادوی بازاریابی نوستالژی است.
برندهای نمادین از این لحظات دوست داشتنی دوران کودکی ما بهره برده اند و آن ها را به شیوه هایی آشنا و در عین حال با طراوت بازگردانده اند. این کمپینها آن احساسات گرم و مبهم را که با زمانهای سادهتر مرتبط میکنیم، احیا میکنند و از نظر احساسی با مخاطبان در سطح عمیقتری ارتباط برقرار میکنند.
پپسی – #S،wYour90s و Crystal Pepsi
همانطور که قبلا ذکر شد، پپسی یکی از آن برندهایی است که روح نوستالژی را به خوبی تسخیر کرده است.
از طریق مسابقه #S،wYour90s برای جشن انتشار مجدد کریستال پپسی، این برند نمادین طرفداران را تشویق کرد تا با استفاده از هشتگ خاطرات مورد علاقه خود را از دهه 90 به اشتراک بگذارند.
این احیای نوستالژیک هیج، را برای محصول ایجاد کرد و در عین حال مشارکت پپسی را در پلتفرمهای اجتماعی افزایش داد و ثابت کرد که چقدر میتواند در استفاده از خاطرات فرهنگی مش، مؤثر باشد.
اگر از رویکرد بازاریابی دیجیتال پپسی لذت می برید، ممکن است بخواهید استراتژی بازاریابی کوکاکولا را نیز بررسی کنید، زیرا این برند محبوب از تاکتیک های مشابهی استفاده می کند.
مایکروسافت – فرزند دهه 90
اگرچه در سال 2013 منتشر شد. مایکروسافت تبلیغ “بچه دهه 90” نمونه بارز بازاریابی نوستالژی قبل از اینکه این اصطلاح محبوبیت گسترده ای پیدا کند است.
این کمپین برای تبلیغ طراحی شده است اینترنت ا،پلورر با بردن بینندگان به سفری به دهه 90. آنها با نمادهای آشنا مانند تاماگوچی ها، دستبندهای سیلی، و صدای شماره گیری قدیمی، برای نسلی که در آن دوران بزرگ شده بودند جذاب بودند – آنها را به یاد لحظات ساده تر و نوستالژیک جو، خود می انداخت.
من بزرگ شده ام و همینطور انجام دادیم. دوباره به اینترنت ا،پلورر جدید متصل شوید.
اگرچه در آن زمان به صراحت به ،وان بازاریابی نوستالژی نامگذاری نشده بود، “بچه دهه 90” کاملاً قدرت عاطفی این استراتژی را تجسم می بخشد.
Adobe – سرگرمی نقاشی
این تبلیغ که به ،وان بخشی از کمپین آنها برای تبلیغ Adobe P،tos،p Sketch منتشر شد، برای لذت های ساده طراحی نوستالژیک است. این ویدئو لحنی جذاب و قدیمی را به ارمغان می آورد که یادآور آن است باب راس“لذت طراحی” خود یک قطعه نمادین از فرهنگ عامه از گذشته است.
ما بیست و پنجمین سالگرد اولین ،مت از سرگرمی طراحی – و منظورمان طراحی – را با کمی سرگرمی فتوشاپ اسکچ جشن می گیریم. در ،مت اول، باب راس شبیه به ما، اصول اولیه PS Sketch را که برای ایجاد طرح کوچک عالی خود باید بد،د، پوشش خواهد داد.
موتورولا ریزر
آیا دلتان برای آن روزهایی که برای پاسخ دادن به تماس تلفنتان را بر میگرد،د، تنگ شده است؟
موتورولا البته من فکر کردم شما این کار را کردید و آنها کد را برگرداندند ریزر گوشی را با یک لمس نوستالژیک برگرد،د.
احیای Motorola Razr، با همکاری پاریس هیلتون، نمونه ای عالی از بازاریابی نوستالژی است که به درستی انجام شده است، و فرهنگ پاپ را با فناوری ،یب می کند.
همکاری با پاریس هیلتون، نماد فرهنگ پاپ همان دوران، حرکتی هوشمندانه برای یادآوری روزهای جو، هزارهها بود، زم، که هیلتون مترادف مد، فناوری و رسانههای اجتماعی اولیه بود.
نوکیا
بیایید نگاهی گذرا به یکی دیگر از برندهای “تلفن همراه” بیندازیم که معروف ترین آنها بود: نوکیا.
اگرچه این برند در همان سطح بالا بازاریابی نمی کند، کمک به کاربران کانال های رسانه های اجتماعی باعث ایجاد صدای نوکیا می شود. تلفنهای تاشو نوکیا با سفارشیسازیهای خاص هزاران لایک آنلاین دریافت میکنند. مگر اینکه تیم بازاریابی یک برند زمان و هزینه خود را به بازاریابی نوستالژی اختصاص دهد، به نظر می رسد که برای شرکت خوب عمل کند.
دیزنی
شکی نیست که بازاریابی نوستالژی بخش بزرگی از استراتژی بازاریابی دیزنی است.
دیزنی از طریق پستهایی که به طور مدبرانه طراحی شدهاند، شخصیتها، خطوط و ،اصر بصری محبوب فیلمهایی مانند… شیر شاه، علاءالدین، و زیبایی و جانور، که ذات را بالا می برد دهه 1980 و دهه 1990.
یکی از موثرترین تکنیکهایی که دیزنی از آن استفاده میکند، احیای پوسترهای قدیمی و طرحهای جلد VHS است، همراه با فونتها و تصاویر نوستالژیک – بافتهای دانهدار و رنگهای خاموش – باعث میشود پستهای رسانههای اجتماعی آنها شبیه به گذشتههای آن سالها به نظر برسند.
این پست ها اغلب با زیرنویس هایی مانند “یادت هست تماشا کردی؟ شیر شاه برای اولین بار؟“یک ارتباط عاطفی ایجاد کنید و بینندگان را تشویق کنید تا خاطرات دوست داشتنی را دوباره زنده کنند. این رویکرد کاملاً مخاطب اصلی آنها را هدف قرار می دهد.هزاره ها و ژنرال X– چه ،ی با دیدن این فیلم ها بزرگ شد.
Losportsac
وقتی صحبت از نوستالژی دهه 80 و 90 می شود، Losportsac این یکی از بهترین نمونه هاست، اگرچه بسیاری از برندهای مد از نوستالژی به ،وان یک استراتژی بازاریابی استفاده می کنند.
LeSportsac کیف های نمادین خود را از دهه 80 و 90 احیا کرده است و در عین حال یک پیچ و تاب معاصر به آن اضافه کرده و از بازاریابی نوستالژی بهره می برد. LeSportsac که بهخاطر طراحیهای بادوام، س، و رنگارنگش شناخته میشود، با بازگرداندن طرحها و ال،ایی که دههها پیش این برند را تعریف می،د، دوباره به طرفداران اصلی خود متصل شد.
نمونه بارز همکاری آنها با نمادهای فرهنگ پاپ مانند سلام بچه گربه و بادام زمینی، به خاطرات دوران کودکی بسیاری از مصرف کنندگان که با این شخصیت ها بزرگ شده اند، ضربه می زنند. کمپین LeSportsac فقط به طراحی محصول محدود نشد. آنها ،اصر بازگشتی را در تبلیغات رسانه های اجتماعی خود گنجانده اند، از جمله فونت های الهام گرفته از قدیمی، ال،ای قدیمی و زیبایی شناسی یکپارچهسازی با سیستمعامل برای تجلیل از میراث برند.
نوستالژی را در کانال های بازاریابی مختلف ادغام کنید
اکنون، ما می د،م که کمپین های بازاریابی نوستالژی چگونه کار می کنند. با این حال، یک سوال باقی می ماند: چه کانال هایی برای نوستالژی من، هستند؟
در واقع، ما به شما توصیه می کنیم رویکرد چند کانالی را در پیش بگیرید.
استفاده از نوستالژی در چندین پلتفرم میتواند فوقالعاده مؤثر باشد، زیرا به روشهای منحصربهفردی با انواع مختلف مصرفکنندگان طنینانداز میشود. برای مثال، رسانههای اجتماعی، نوستالژیهای تعاملی و بصری پویا (مانند اشتراکگذاری ویدیوهای قدیمی) را امکانپذیر میکنند، در حالی که خبرنامههای ایمیلی میتوانند محصولات یا طرحهای ویژه را به روشی شخصیتر برجسته کنند.
ما قطعاً این استراتژی را به بازاریابان توصیه می کنیم، مخصوصاً هنگام هدف هزاره ها و ژنرال X، که به ویژه به محتوای نوستالژیک پاسخ می دهند. اما کلید تعادل است. اگرچه نوستالژی می تواند فریبنده باشد، اما باید آن را با اجزای امروزی ،یب کرد تا اطمینان حاصل شود که برند شما امروزی مرتبط باقی می ماند. (در بخش بعدی به اشتباهات رایجی که هنگام استفاده از نوستالژی در بازاریابی رخ می دهد، خواهیم پرداخت.)
صحبت از رسانههای اجتماعی، اگر به درستی انجام شود، ،یب احساسات یکپارچهسازی با میم مارکتینگ میتواند یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق برای برندها باشد، بهویژه زم، که با مخاطبان در پلتفرمهایی مانند اینستاگرام، توییتر و تیکتاک درگیر میشوید. در این مرحله، مهم است که مطمئن شوید ارجاعات نوستالژیک مربوط به برند هستند و با مخاطبان شما طنین انداز می شوند.
مشکلاتی که در بازاریابی نوستالژی باید از آنها اجتناب کرد
مانند هر ابزار مفید بازاریابی، استفاده نادرست از بازاریابی نوستالژی با خطراتی همراه است. بیایید تعریف کنیم:
- تمرکز بیش از حد بر منابع گذشته می تواند مخاطبان جدید را بیگانه کند یا برند/،ب و کار را قدیمی به نظر برساند.
- وقتی برندها ،اصر نوستالژیک را بدون ارتباط واقعی مجبور میکنند، در معرض این خطر قرار میگیرند که به ،وان زورگو شناخته شوند، که میتواند به اعتبار آنها لطمه بزند.
- استفاده بیش از حد از میمها یا ارجاعهای نوستالژیک اجباری میتواند باعث شود که کمپین از مخاطبان هدف خود جدا شده باشد. برای جلوگیری از ناامیدی به نظر نرسیدن در «شوخی»، یافتن تعادل کامل بسیار مهم است.
- نادیده گرفتن تنوع یا حساسیت های فرهنگی در محتوای نوستالژیک می تواند نتیجه مع، داشته باشد، زیرا ارجاعات گذشته ممکن است با ارزش ها یا هنجارهای اجتماعی فعلی همخو، نداشته باشد.
به طور خلاصه، اگر نوستالژی به دقت بازاریابی نشود، می تواند یک شمشیر ،به در ا،یستم بازاریابی دیجیتال باشد. بنابراین، هنگام استفاده از این ابزار مؤثر، انگشتان دست خود را روی هم گذاشتند!
منبع: https://di،alagencynetwork.com/nostalgia-marketing-real-world-examples/