آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل – کامل ترین راهنمای رایگان

در نهایت نیز کالن داده مربوط به اطالعات تمامی صفحات مشابه تعیین میکند تا به چه ترتیبی در نتایج جستجوی یک کاربر دیده شوند. میزبانی، پشتیبانی، طراحی و تمامی نیازهای یک وبسایت به کمک این پلتفرم صورت میگیرد. به همین دلیل باید طراحی سایت خود را به صورت «واکنشگرا» (Responsive) انجام دهید تا خوانایی مناسبی در گوشیهای موبایل داشته باشد. به همین دلیل به کمک HTTPS، وبسایت خود را رمزنگاری کنید. با استفاده از این پلتفرمها میتوانید سایت خود را بدون کدنویسی و با استفاده از قالبهای آماده تهیه کنید. در این پلتفرمها امکان طراحی و مدیریت محتوا بدون کدنویسی وجود دارد.

میزبانهای وب اطلاعات شما را بر روی حافظههای مختلف ذخیره میکنند و هرکسی به کمک اینترنت به این اطلاعات دسترسی دارد. به طور مثال اگر سایت فارسی دارید و کسبوکار شما در داخل ایران فعالیت میکند، استفاده از سرورهای داخلی گزینه مناسبی هم از جهت قیمت و هم از جهت سرعت دسترسی به شمار میآید. در صورتی که مخاطب سایت شما را دوست نداشت و محتوای شما قابل قبول نبود بلافاصله از صفحه شما خارج می شود و خود این موضوع برای شما یک امتیاز منفی است و اگر جایگاهی هم دارید این جایگاه را از دست می دهید. بعد از آن نیاز دارید با سئو خارجی به رشد بهتر رتبههای سایت خود ادامه دهید.

پتلفرم میزبان (Hosted Platform): این نوع از پلتفرمها تمامی نیازها را در یک محل تامین میکنند. نقشه سایت: نقشه سایت فهرستی از تمامی صفحات مهم وبسایت شما تهیه میکند. امروز که شما دارید این مقاله سئو شده را مطالعه میکنید میهن وردپرس ماهانه دهها میلیون تومان هزینه تبلیغات میکند تا بهغیراز ورودی از مقالات و محتواها از طریق جستوجو مستقیم سایت نیز داشته باشد. به همین دلیل از جمله مهمترین بخشهایی که در آموزش بهینه سازی سایت مطرح میشود باید به نمایهگذاری سایت اشاره کرد. مکان سرور: انتقال دادهها میان کاربر و سرور زمان میبرد به همین دلیل بهتر است مکان سرور را در جایی انتخاب کنید که کاربران شما از آن محل به سایت شما دسترسی داشته باشند. نکته مهمی که باید در مورد مکان سرور به آن اشاره کنیم این است که با استفاده از «CDN» یا همان (Content Delivery Network)، کپیهای از سایت شما روی سرورهای سایر نقاط دنیا قرار میگیرد و به این ترتیب، مشکلی از بابت سرعت سایت و مکان سرور نخواهید داشت.

چه نوع فاکتورهای از خدمات سئو در کنترل شما نیست؟ پلتفرم خودمیزبان (Self-Hosted Platform): این نوع پلتفرم نیز مانند قبل امکان مدیریت محتوا را بدون کدنویسی فراهم میکند با این وجود باید تهیه هاست و نصب آنها را خودتان به عهده بگیرید. البته این نوع خدمات به صورت رایگان و پولی وجود دارند و همین امر ممکن است هزینهای مجزا به همراه داشته باشد. افزونههای وردپرس مانند «Yoast SEO» به راحتی و به رایگان این کار را برای شما انجام میدهند. سادهترین راه برای این کار استفاده از یک نقشه ذهنی مانند تصویر زیر است. در حقیقت، حال که با نحوه عملکرد موتورهای جستجو آشنا هستیم و میدانیم محتوای سایت چه اهمیتی در Crawl شدن و نمایهگذاری سایت دارد، در ادامه باید با نحوه بهینهسازی این مطالب برای انجام هرچه بهتر این فرآیندها آشنا شویم. با این کار مشخص میشود که این صفحه توسط یک کاربر چگونه دیده میشود. زمانی که کاربران کلمه ای مرتبط با کسب و کار شما را در گوگل جستجو میکنند و سایت شما در صفحه اول نتایج گوگل نمایش داده میشود، اینجاست که به اهمیت سئو سایت پی میبرید زیرا شانس دیده شدن کسب و کارتان افزایش میابد و به دنبال آن مشتریان جدیدی جذب خواهید کرد.

از طرفی سئو یعنی به کار بردن روش ها و تکنیکهایی که باعث میشوند امتیاز یک صفحه وب جهت نمایش در نتایج نخست موتورهای جستجو افزایش یابد. در هنگام جستجو در موتور جستجو گر گوگل ۱۰ سایت نمایش داده میشود که اگر شما در صفحه اول گوگل باشید ٫ شانس بیشتری نسبت به رقیبان خود دارید. تقریبا هیچ کسی خارج از شرکت گوگل از جزئیات این فرآیند با خبر نیست اما آنچه که میتوان درک کرد این است که مهمترین فعالیتهای این مرحله، استخراج لینکها و ذخیرهسازی محتوا برای نمایهگذاری است. ثبت URL: به کمک سرچ کنسول گوگل میتوان URLها را ثبت کرد. بهبود وبسایت: با استفاده از سرچ کنسول گوگل، پیشنهادات بهتری برای بهینهسازی سایت دریافت میکنید.

یعنی باید پیوسته پیگیری بشود. یعنی نباید در مقاله تنها بر روی آن تاکید کنید، بلکه لازم است از کلمات کلیدی مرتبط و یا بهبیان دیگر همخانواده نیز در متن استفاده کنید. به طور مثال اگر بخواهیم دامنهای برای یک رستوران ایتالیایی در لندن انتخاب کنیم، نباید نام دامنه به شکل kabodseo زیر انتخاب شود. علاوه بر این، نام دامنه نباید عبارتی طولانی را شامل شود. علاوه بر دریافت بک لینک، اعتبار و شهرت نیز ایجاد می کند. علاوه بر این، دسترسی به وردپرس و امکانات آن در ایران نسبت به سایر پلتفرمها بیشتر است. این پلتفرمها در دو بخش زیر وجود دارند. این بخش مختص به سئو کارها می باشد و آنها از طریق کدنویسی و رعایت استانداردهای گوگل وبسایت شما را بهینه سازی می کنند.

آیتم های خبری می توانند به سرعت در اینترنت پخش شوند و از این طریق میتوانید مخاطبان زیادی به دست بیاورید. لینک بیلدینگ از طریق امضای انجمنها یکی از روشهای قدیمی سئو و ساخت لینک است. بر اساس آمارهای گوگل، کاربران زیادی جستجوهای خود را از طریق تلفن همراه انجام میدهند. در نتیجه باید سعی کنید با استفاده از محتوای باکیفیت به کاربران ثابت کنید که بهترین هستید و به همین دلیل است که خدمات سئو و بهینه سازی سایت اهمیت پیدا میکند. همه این فاکتورها زمانی ارزشمند و اثربخش هستند که در راستای هدف بزرگتری به نام بهبود تجربه کاربری باشند. هدف ما قراردادن کلمات کلیدی مورد نظر شما جزو رتبه های نخست موتورهای جستجو است. کارگاه استراتژی سئو و آموزش تولید محتوا دقیقا با همین هدف طراحی شده است. البته نیازی نیست که هر ۶ ماه طراحی سایت خود را عوض کنید اما حداقل باید از سایتی استفاده کنید که جلوه مناسبی برای کاربر داشته باشد. هنگامی که سرعت صفحه خود را افزایش می دهید، می تواند تأثیر گسترده ای بر پتانسیل رتبه بندی و تجربه کلی وب سایت شما داشته باشد. و اما 33 درصد از کاربران اینترنت فکر می کنند سایتی که در صفحه اولیه جستجو قرار دارد، بهتر از رقبای خود می باشد و در آن موضوع خاص تنها حرف اول را میزند.

اشاره به صفحه نمایش نتایج گوگل داره که به مخفف SERP خوانده می شود به عبارت دیگر وقتی شما کلمه “سئو چیست ” را در مرورگر سرچ می کنید برای شما یک صفحه از نتایج نمایش داده می شود که در آن نه یا ده لینک قرار گرفته است دقیقا به این نتایج SERP گفته می شود . برای بهینهسازی موبایل ما طراحی، ساختار، سرعت صفحه و سایر عوامل مهم سایت خود را تجزیه و تحلیل کنیم تا اطمینان حاصل شود که بازدیدکنندگان تلفن همراه تجربه کاربری خوب و صحیحی را دارند. اگرچه دوره های آکادمیک و دانشگاهی برای این منظور وجود ندارد ، اما مطالعه مقالات و منابع تخصصی و کسب تجربه به شما کمک خواهد کرد. البته گوگل به کمک روشهای مختلف در نهایت سایت شما را شناسایی میکند اما ثبت دستی سایت مزایای زیر را برای شما به همراه خواهد داشت.

یکی از اهداف سئو محلی، قرار گرفتن سایت در نتایج محلی گوگل (بخشی که به معرفی سه کسب و کار محلی به همراه وبسایتشان می پردازد) می باشد. از جمله این پلتفرمهای باید به «کاپریلا» اشاره کرد که در دو بخش ناشر و تبلیغدهنده فعالیت میکند. این بخش در حقیقت همان جایی است که نتایج گوگل به کمک آن نمایش داده میشوند. در این راستا به سایت هایی بک لینک بدهید که افزایش تعداد بازدید شما را تضمین کنند. خزش جایی است که ربات کامپیوتری موسوم به «عنکبوت» (Spider) مانند «Googlebot»، از سایت بازدید و صفحات آن را دانلود میکند. کسب رتبه¬های بالاتر در موتور جستجو با افزایش بازدیدکننده و رتبه سایت و اعتبار آن همراه خواهد بود و خوب است بدانید که تأثیر SEO در افزایش بازدید گوگل از تأثیر سایر انواع تبلیغات بیشتر است. شواهدی وجود دارد که سیگنال های رسانه های اجتماعی بخشی از الگوریتم گوگل هستند، به این معنی که اگر حضور قوی در رسانه های اجتماعی داشته باشید، به احتمال زیاد در گوگل رتبه خوبی خواهید داشت. روشهای مختلفی برای نشانه گذاری صفحات وب وجود دارد که با یادگیری سئو سایت میتوانید باتوجه به نوع صفحه( محصول، مقاله، رستوران، معرفی افراد و شخصیت ها، فیلم و …) از آنها استفاده کنید.

افرادی که به صورت کلاه خاکستری برروی بهینه سازی فعالیت میکند یا خراب میکند یا به بهترین نتیجه میرسد. در نتیجه حالت آخر در جدول بالا یعنی «عنوان مطلب» (Post Name) پیشنهاد میشود. سئو یک محصول نیست بلکه مجموعه ای از خدمات تخصصی است در نتیجه نمیتوان قیمت مشخصی برای همه سایت ها در نظر گرفت. همچنین گوگل باید خروجی مشخصی (رندر) از صفحات تهیه و آنها را پردازش کند. همچنین به معرفی یک پلاگین وردپرس میپردازیم که به شما برای سئوی ویدئو کمک میکند. بسیاری از پلتفرمها همچون وردپرس این امکان را فراهم میکنند که ساختار URL را خودتان تنظیم کنید. البته بر اساس گفتههای گوگل، دامنه سطح بالا نقشی در سئو نخواهد داشت اما برای بسیاری از کسبوکارها، استفاده از دامنه «.com» توصیه میشود. در تعاریف مختلف بهینه سازی سایت به بخش های مختلف مانند هکر ها تقسیم بندی شده برای مثال می گویند سئو کلاه خاکستری و غیره اما تعریفی که در جهان مرسوم است به دو دسته سئو ارگانیک و سئو غیر ارگانیک تقسیم بندی می شود. بد نیست بدانید که گوگل به خوبی متوجه محتوای مخفی در صفحه سایت شما میشود.

البته بهرهگیری از هاست ارزانقیمت در بسیاری از موارد پاسخگوی نیاز کاربران است. دلیل این توجه را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد. به طور مثال، ۵ ساختار مختلف را میتوان در وردپرس برای URL در نظر گرفت که در جدول زیر آورده شده است. مطلب دیگری که در آموزش بهینه سازی سایت باید به آن توجه کرد بحث سئو است. مرحله بعد در آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل استفاده از هاست مناسب است. به همین دلیل، در ادامه برخی از سولات معمول مشتریان را آوردهایم که پاسخ به آنها از جمله موارد مهم در آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل به شمار میآید. دامنه سطح بالا یا همان TLD، بخشی است که بعد از نام سایت شما میآید. هیج چیز بدتر از این نیست که کاربر با مراجعه به سایت شما اطلاعات خود را در اختیار هکرها قرار دهد. در این شرایط باید از تبلیغی کمک بگیرید که نقش مخرب نداشته باشد.

افزونههای وردپرسی مختلفی برای این کار وجود دارد که در فهرست زیر دو مورد از پرکاربردترین افزونهها به همراه لینک دسترسی آورده شده است. مشکل زمانی آغاز میشود که ترافیک ورودی به وبسایت شما زیاد باشد. اگر منابع اشتراکی داشته باشید، در ارائه خدمات به کاربران خود به مشکل برمیخورید. این صفحات حتی نرخ تبدیل سایت را هم با مشکل مواجه میکنند، چون کاربران حوصله منتظر ماندن ندارند. هریک از شاخههای موجود در نقشه ذهنی به یک لینک داخلی تبدیل خواهند شد. در این مطلب بارها با عبارت نرخ تبدیل برخورد کردهاید و فرض میکنیم تابحال این کلمات را در کنار هم ندیده بودید. ولی تعریف سئو به همین جا ختم نمیشود عبارت SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. اول ببینیم که جریمه شدن دقیقا چگونه صورت میگیرد. امنیت: حتما از هاستی استفاده کنید که گواهینامه SSL/TLS را به صورت رایگان برای شما فراهم کند یا اینکه از گواهینامه رایگان (LetsEncrypt) پشتیبانی کند. نمایهگذاری در جایی صورت میگیرد که صفحات Crawl شده به پایگاهداده بزرگی موسوم به «Search Index» اضافه میشوند. پردازش به زمانی میگویند که گوگل سعی در درک و استخراج اطلاعات کلیدی از صفحات Crawl شده دارد.

توسط حمید صباغی

حمید صباغی هستم یک بازاریاب