اقتصاد خرد چیست ؟

همه این ها را با مدل های ریاضی، می توان اثبات، پیش بینی و بررسی و ارزیابی کرد. در جهان است. این کشور همچنین بزرگترین ذخایر فلزات روی و سرب را در جهان دارد که بیشتر به اشکال خام (مانند کنسانتره) صادر میشوند. در مبحث خرد ، عرضه و تقاضا در معرفی و فروش و خرید کالا و خدمات اهمیت دارد و در مبحث کلان، رشد ناخالص ملی و تورم و حجم عظیم نقدینگی و شاخص کل بورس و مسائل از این دست مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. ایران که در سال ۲۰۱۱ در رتبه ۲۱ بزرگترین اقتصادهای جهان قرار داشت در سال ۲۰۱۴ به جایگاه ۲۸ نزول داشتهاست. تابناک. ۲۸ تیر ۱۳۹۰. دریافتشده در ۲۸ اوت ۲۰۲۱. خبرگزاری ایلنا. دریافتشده در ۲۰۲۲-۰۴-۱۵. درامد کل: درآمد کل (TR) قیمت ضربدر در مقدار فروش. کشش درآمدی تقاضا: کشش درآمدی تقاضا € درصد تغییرات مقدار تقاضا تقسیم بر درصد تغییرات درآمد. کشش قیمتی تقاضا، در واقع درصد تغییرات مقدار تقاضای کالا، تقسیم بر درصد تغییرات قیمت کالا می باشد.

کشش عرضه و تقاضا: درصد تغییرات دو متغیر در علم اقتصاد نسبت به یکدیگر است. کالا جانشین: کالا جانشین در علم اقتصاد به کالایی گفته می شود که به جای همدیگر، قابل استفاده هستند. بخشی از گرانی کالا ها و خدمات و افزایش نرخ ارز و سکه و زمین، مربوط به حجم عظیم نقدینگی سرگردان است که بازار سفته بازی را به جای تولید، رونق می بخشد. در اقتصاد خرد ، رفتار خرید گروه های انفرادی مورد بحث و بررسی است در حالی که در مبحث کلان، همه چیز را در سطح ملی و عظیم رصد می کند و کاری به عرضه و تقاضا در مقیاس خرد و بنگاه ها ندارد. این علم می خواهد بفهمد که چه الگویی در ذهن خریدار برای خرید و کالا و خدمات وجود دارد و چه مولفه هایی روی نگرش او تاثیر گذار است. در واقع اقتصاد خرد ، به بررسی تحلیل بازار، تحلیل رفتار مصرف کننده (CONSUMER BEHAVIOR) و تقاضای خانوار ها در خرید کالا و خدمات می پردازد.

این مولفه ها در چه مختصاتی شکل می گیرد. گروه سوم: در این گروه کشورهایی مانند چین، هند، ژاپن و کره جنوبی قرار دارند که بدهی آنها در سالهای گذشته شکل گرفته و عمده مطالبات ایران مربوط به آنها است. بازرگانان ایرانی، کاشی و سرامیک را با قیمتی تا «۳۵ درصد ارزانتر از کاشی و سرامیک تولید پاکستان»، عرضه میکنند و بر اساس اعلام اتحادیه تولیدکنندگان کاشی و سرامیک پاکستان، شماری از واحدهای تولید کاشی و سرامیک پاکستان تعطیل شدهاند و برخیدیگر نیز به همین دلیل در آستانه تعطیلی قرار گرفتهاند. در موضوع شاخصههای اقتصادی (رشد اقتصادی) عدد مطلوب پایداری تنها در دهه ۱۳۵۰ در مقدار ۸۱ درصد تجربه شدهاست و در چهار دهه دیگر پایداری شاخصههای اقتصادی نامطلوب است. در موضوع توسعه سیاسی، بهبود قابل ملاحظه ایی در پایداری دو دهه ۱۳۵۰ و ۱۳۸۰ در مقایسه با دهههای پیش از آن مشاهده میشود. بهخصوص وضعیت پایداری بهداشت عمومی در دو دهه ۱۳۵۰ و ۱۳۸۰ در مقایسه با دهههای پیش از آن از بهبود قابل توجهی برخوردار بودهاست که از دلایل اصلی این بهبود افزایش سرانه مصرف لبنیات و گوشت، کاهش مرگ و میر کودکان و افزایش امید به زندگی، افزایش سرانه مراقبتهای بهداشتی اولیه و افزایش سرانه مخارج بهداشتی است.

با همه تفاسیری که در بالا درباره علم اقتصاد خرد بیان کردیم و تطبیق اجمالی آن با وضعیت موجود اقتصاد ایران در سال های پایانی سده سیزدهم هجری شمسی، می توان این گونه برداشت کرد که اوضاع اقتصاد خرد ما که تابعی از اقتصاد کلان است، خیلی خوب نیست. همچنین نابودی کشاورزی در پی اصلاحات ارضی، ایران را به یک کشور مصرفی که برپایهٔ پول نفت اداره میشد، تبدیل کرد. دادههای زیر مهمترین شاخصهای اقتصادی ایران بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۰ را بر پایهٔ دادههای بانک جهانی نشان میدهند. وبگاه بانک جهانی. 12 September 2009. p. ↑ Anthony H. Cordesman (September 23, 2008). “The US, Israel, the Arab States and a Nuclear Iran. Part One: Iranian Nuclear Programs” (PDF). ↑ ۹۶٫۰ ۹۶٫۱ «صادرات کاشی و سرامیک ایران صدای تولیدکنندگان پاکستانی را درآورد- اخبار اقتصادی – اخبار تسنیم – Tasnim». چرا که تقریبا همان کارایی را دارد. در بالا گفتیم که اقتصاد خرد ، به عرضه و تقاضا کالا و خدمات در مقیاس کوچک و نه کلان کار دارد. علت اصلی مطلوب بودن پایداری شاخصههای اقتصادی در دهه ۱۳۵۰ بالا بودن عدد مربوط به شاخصههای بهرهوری نیروی کار، تولید سرانه ناخالص داخلی، نسبت مالیات به تولید، سهم بالای سرمایهگذاری از تولید و پایین بودن نسبت بدهی دولت به تولید بودهاست.

اما به نسبت جمعیت، یا همان میزان تولید ناخالص ملی سرانه (GDP per capita) که از اصلیترین معیارهای توسعهیافتگی است، ایران در سال ۲۰۲۰ با سرانهٔ ۲،۴۲۲ دلار آمریکا در رتبه ۱۵۶ جهان از میان ۲۱۳ کشور موردبررسی بانک جهانی، جای گرفتهاست. قیمت کالا یا خدمات را هم عرضه (SUPPLY) و تقاضا (DEMAND) مشخص می کند. به گفته برخی پول فراوان نفت به محمدرضا پهلوی اجازه میداد که صنایع بزرگی را در خارج بخرد یا در ایران ایجاد کند اما این صنایع برای کشور توسعهنیافتهٔ ایران استفادهٔ چندانی نداشت. پیش از تشدید تحریمها یعنی در سال ۲۰۱۱ تولید ناخالص داخلی ایران ۵۷۶ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده بود که با تشدید تحریمها این رقم در سال پس از آن به ۵۵۷ میلیارد دلار کاهش یافت. بر اساس آمار بانک جهانی در سال ۲۰۰۸، رشد تولید ناخاص داخلی در ایران ۷٫۸ درصد بودهاست. در تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ اعلام شد تجارت ایران و چین افت چشمگیری در سال ۲۰۱۹ داشتهاست، بهطوری که صادرات ایران به چین بیش از ۳۶ درصد کاهش داشته و به ۱۳ میلیارد و ۴۳۴ میلیون دلار افت کرد و صادرات چین به ایران نیز با کاهش حدود ۳۱ درصدی به ۹ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار رسید.

اما همواره این گونه نیست و سندیکا ها و اصناف و وارد کنندگان و صادر کنندگان عمده، معمولا الگوی عرضه و تقاضا را دستحوش تغییر می کنند. البته، همیشه بررسی منحنی عرضه و تقاضا کالا و خدمات، به این آسانی نیست. تئوری اقتصاد خرد پی آر جی لیارد، از دیگر کتاب های مطرح این عرصه است که با استقبال عمومی مواجه شده است. در حالی که اقتصاد کلان، به مباحثی چون بیکاری، اشتغال، رشد ناخالص ملی، سطح عمومی قیمت ها و درآمد ملی اشاره دارد. قریب به ۹۰۰ مساله در کتاب طرح شده است که هم برای خواننده عمومی و هم محقق این عرصه، گزینه خوبی به نظر می رسد. اگر قصد دارید، توانایی خوبی در تجزیه وتحلیل مسائل تجارت بین المللی، اقتصاد ریسک و اقتصاد راه داشته باشید، کتاب لیارد را توصیه می کنیم. می خواهیم بدانیم که مردم چگونه یک کالای لوکس را می خرند. تجمیع اقتصاد خرد در روستاها نیست و مراکز اصلی تولید کالا و خدمات، در وضعیت مطلوبی به سر نمی برند که عاملی برای مهاجرت داخلی شده است. بنابر گزارش بانک جهانی روند تولید ناخالص داخلی از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۰ برحسب میلیارد دلار بهصورت زیر است، برای سالهای ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ مقداری در دادههای بانک جهانی گزارش نشده است.

مازاد رفاه تولید کننده: مازاد رفاه تولید کننده (P.S) حداکثر قیمت بازار منهای حداقل قیمتی است که فروشنده به واسطه عرضه، باید دریافت کند. عرضه: مقدار کالا یا خدماتی است که به ازای قیمت معین و ثابت بودن سایر عوامل تویط بنگاه عرضه می شود. هزینه: هزینه یعنی همه کالا ها و خدماتی که که از دست می دهیم تا کالا یا خدماتی را بدست آوریم. هزینه ها از نظر بازه زمانی به ۲ بخش هزینه کوتاه مدت و هزینه بلند مدت تقسیم بندی می شود. نظریه رفتار تولید کننده: تولید کننده، بودجه خود را برای خرید عوامل تولید هزینه می کند تا کالا و خدمات تولید کند. همچنین عواملی نظیر افزایش استفاده از کودهای شیمیایی و سموم آفت کش و همچنین افزایش شدت مصرف انرژی در بخش کشاورزی از عوامل دیگر کاهش شدید پایداری کشاورزی در ایران هستند. از جنبه تولید کننده نیز، چه عناصری سبب می شود تا قیمت تمام شده کالا و خدمات، کاهش یا افزایش یابد. نظریه رفتار مصرف کننده: اگر درامد مصرف کننده تغییر کند یا قیمت کالاها و خدمات تغییر کند، تعادل مصرف کننده تغییر خواهد کرد. کمی باید با ریاضی آشتی کرد. برای این که اقتصاد خرد را بفهمیم، باید مدل های ریاضی را درک کنیم.

در این کتاب، ابزارهای تجزبه و تحلیل تئوریک بازار با ارائه مثال های عملی، به دانشجو آموزش داده می شود. امیدواریم مجموعه اطلاعات و لینک هایی که در این گفتار ارائه شد، درک حداقلی به شما درباره مفاهیم و حوزه عمل و اقدام این شاخه علوم انسانی ارائه کرده باشد. این کتاب بیش از ۱۰ بار تجدید چاپ شده و با ترجمه عباس شاکری روانه بازار شد. از جمله کالاهای وارداتی ایران از کشورهای عضو اکو عبارتند از مواد اولیه تولید، نخ، پنبه، جو، دانه کتان، عدس، لوبیا، تجهیزات پزشکی، مواد اولیه صنعتی، انواع اسید، تجهیزات صنعتی و ماشینآلات کشاورزی. کتاب اقتصاد خرد نوشته دومینیک سالواتوره از جمله کتاب های مطرحی در این عرصه است که در سال ۱۹۷۴ میلادی منتشر شد و نشر نی در سال۱۳۸۶ با ترجمه حمید رضا ارباب منتشر شد. اگر قصد دارید تا تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد خرد ایران پیدا کنید، گزارشات ماهانه بانک مرکزی و مرکز امار ایران، می تواند شما را در این مسیر یاری کند. تابع تولید: تابعی است که رابطه مقدار عوامل تولید و مقدار محصول تولید شده را با در نظر گرفتن سطح ثابت در فناوری، نشان می دهد. تعادل تولید کننده: وضعیتی است که تولید کننده از خرج پول خود و استخدام عوامل تولید، حداکثر محصول را تولید می کند.

در مبحث خرد ، رفتار تولید کننده و پشتیبان کننده کالا و خدمات در چرخه قیمت گذاری کالا و خدمات، تحلیل می شود. چه عواملی سبب می شود که تولید کالا و خدمات در یک بازار، مغلوب بازارهای دیگر شود. چه عواملی سبب توسعه بازار رقابتی می شود. چه عواملی باعث می شود که کالا و خدماتی کمیاب شود. چه عواملی باعث می شود که کالا و خدماتی برای عده ای لوکس و برای قشر کثیری از جامعه، غیر قابل دسترس شود. گرچه سهمی از وضعیت نامطلوب ایجاد شده در حوزه آب میتواند به شرایط اقلیمی ایران و خشکسالی در دهههای گذشته مربوط باشد، اما بر اساس نتایج محاسبات شاخصهها، سهم عمدهای از پایین بودن عدد پایداری در حوزه آب، به مدیریت غیر بهینه عرضه و تقاضای منابع آبی بازمیگردد که به افزایش سرانه مصرف آب، کاهش ذخایر آبهای زیر زمینی و افزایش شدت مصرف آب منجر شدهاست. در موضوع حکمرانی به استثنای دهه ۱۳۴۰ نتایج محاسبات نشان میدهد که نه تنها پایداری مطلوبی در دهههای گذشته در کشور وجود نداشتهاست، بلکه روند تغییرات پایداری در حوزه حکمرانی، نزول متناوب شاخصههای این بخش را نشان میدهند.

اگر قصد تحصیل در این رشته در خارج از کشور دارید، صرفا در دانشکده های اقتصادی تحصیل کنید که مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد. تقاضا: مقدار کالا یا خدماتی است که با توجه به قیمت خریداری می شود. مطلوبیت: احساس خشنودی و یا رضایت خاطر از مصرف کالا و خدمات است. بازار رقابتی کامل: به بازاری در علم اقتصاد خرد اطلاق می شود که فروشنده و تولید کننده زیاد، کالا و خدمات را به حجم زیادی از خریدار عرضه می کند. بازار بازار انحصار کامل فروش: بازاری است که تنها یک عرضه کننده وجود داشته باشد و برای کالای تولیدی بنگاه نیز، جانشین نزدیکی وجود نداشته باشد. مازاد رفاه مصرف کننده: مازاد رفاه مصرف کننده (C.S) حداکثر قیمتی که مصرف کننده، تمایل به پرداخت آن دارد نامیده می شود. روانشناسی بازار هم در درک مولفه های اقتصاد خرد ، جایگاه ژرف دارد. می خواهیم بدانیم که روابط و تعامل خریدار (CONSUMER) و فروشنده (SELLER) چگونه شکل می گیرد و تابع چه مولفه هایی است.

اما الفبای آن و تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده و تولید کننده را باید در اقتصاد خرد یاد سایت atlasmarketing گرفت. مثل بازار شرکت دخانیات ایران که تولید کننده انحصاری سیگار در کشور است. کالا غیرمادی: کالا های غیر مادی، کالا هایی غیر قابل لمس (INTANGIBLE ASSET) است مثل برند های شرکت ها که در عصر دیجیتال، ارزشی به مراتب بیش تر از دارایی قابل لمس به زمین و مسکن و ارز و طلا دارد. اقتصاد را هر بچه ای که پولی در دست دارد تا خرید کند، می فهمد. هر دو مکمل یکدیگرند. هر چقدر عرضه زیاد باشد، روی قیمت تاثیر گذار است. کشش عرضه و کشش تقاضا روی فروش کالا و خدمات چگونه تاثیر می گذارد و تابع چه عواملی است. تعادل: وقتی هیچ انگیزه محرک برای تغییر رفتار در عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد. تصور علم اقتصاد خرد بر این است که بازارها، رقابتی (COMPATIBLE) است و خریداران و فروشندگان زیادی در بازار هستند و هیچ کدام نمی توانند روی قیمت تاثیرگذار باشند. هیچ کالا یا محصولی در دنیا فروخته نمی شود مگر این که قیمت آن مشخص باشد. اگر نظری درباره این شاخه علوم انسانی دارید یا قصد ادامه تحصیل در رشته اکونومیک در داخل یا خارج از کشور با بورس دارید، نظرات خود را در بخش کامنت مطرح کنید تا توسط کارشناسان ما بررسی شود.

توسط حمید صباغی

حمید صباغی هستم یک بازاریاب