اقتصاد کلان چیست؟

مکتب کلاسیک جدید، همراه با کینزی جدید یا نیو کینزی، عمدتاً بر روی هدف ادغام مبانی اقتصاد خرد در اقتصاد کلان بنا شده است تا تضادهای نظری آشکار بین این دو موضوع سایت atlasmarketing را حل کند. مکتب پول گرایی شاخه ای از اقتصاد کینزی است که عمدتاً به آثار میلتون فریدمن نسبت داده می شود. همهی دادهها در این بلاکچین مانند یک پایگاه داده ذخیره میشوند و کاربران میتوانند از آن برای پیگیری فرایندهای لازم استفاده کنند. مشتریان میتوانند با استفاده از VeChain ToolChain کسبوکارهای خود را به این بلاکچین متصل کرده و بااستفاده از کدهای QR اختصاصی هر محصول فرایند گردش آن را پیگیری کنند. البته مشتریان و سازمانهای بزرگ از متمرکز بودن آن پشتیبانی میکنند زیرا امکان حملات دابل اسپند و خرابکاری در شبکه عملا از بین میرود. در ویچین بااستفاده از قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) مشتریان میتوانند منابع کالاها را دنبال کنند و از صحت آنها اطمینان یابند. بلاکچین VeChainThor بخاطر استاندارد اختصاصی خود که VIP180 نامیده میشود مانند شبکه اتریوم، میتواند پذیرای توکنهای مختلف کریپتوکارنسی و همچنین قراردادهای هوشمند و اپلیکیشنهای غیرمتمرکز باشد. توکن بومی این شبکه VET نامیده میشود و توکن دیگر آن VTHO نام دارد.

سادهترین راه کسب درآمد از طریق ویچین هولد کردن توکن VET در یک والت ویچین مانند Sync (کیفپول ارز دیجیتال خود ویچین) است. توکن VET توکن اصلی این شبکه است که سازوکار سرمایهای دارد اما VTHO یک توکن کاربردی است که از آن برای پرداخت هزینه تراکنشها و تایید اپلیکیشنهای غیرمتمرکز و … با استیک کردن توکنهای خود در Sync میتوانید به عنوان پاداش توکن VTHO دریافت کنید. VeChain در سال ۲۰۱۵ بعنوان یک توکن در بستر اتریوم شروع بکار کرد. اما بعد از ۳ سال در سال ۲۰۱۸، تیم توسعهدهنده ویچین، بلاکچین اختصاصی آن را طراحی کرده و VeChain را روی بلاکچین شخصی خود پیادهسازی کرد. از اعضای ارشد این تیم هستد. سانی لو (Sunny Lu) که مدیر ارشد فناوری اطلاعات سابق شرکت کالاهای لوکس لویی ویتون بوده است، موسس ویچین است و افراد دیگری مانند جی ژانگ، پیتر ژو و … سوزان هسکینز آمریکایی که سردبیر ارشد سایت «زندگی بینالمللی» است و در ایالت بوکاتان مکزیک زندگی میکند، اظهار داشت: «من اخیرا مکزیکوسیتی بودم. طبق گزارش «دیدهبان کارآفرینی جهانی» بیش از ۳۰ درصد از مردم نیجریه یا کارآفرین جدید هستند یا مالک و مدیر کسبوکار خودشان که از بالاترینها در جهان است. یکی از ایدههای بسیار جذابی که ویچین در سازوکار خود پیاده کرده است، ایدهی دو توکنی (Two Token Design) بودن آن است.

بلاکچین عمومی ویچین VeChainThor نام دارد که یکی از اهداف آن پذیرش هرچه بیشتر تکنولوژی بلاکچین از کسب و کارهای کوچک گرفته تا سازمانهای دولتی بزرگ است. کارهای قبلی افرادی مانند آدام اسمیت و جان استوارت میل به وضوح به موضوعاتی پرداخته بودند که اکنون به عنوان حوزه اقتصاد کلان شناخته می شوند. اقتصاددانان کلاسیک معتقد بودند که قیمتها، دستمزدها، و نرخها انعطافپذیر هستند و بازارها تمایل به شفاف شدن دارند، مگر اینکه سیاستهای دولت با تکیه بر نظریههای اولیه آدام اسمیت، از انجام آن جلوگیری کند. اثر کلاسیک قرن هجدهم آدام اسمیت، تحقیقی در مورد ماهیت و علل ثروت ملل، که از تجارت آزاد، سیاست اقتصادی آزاد و گسترش تقسیم کار حمایت می کرد، مسلماً اولین و مطمئناً یکی از مهمترین آثار در این حوزه تحقیقاتی بود. با جهانیشدن اقتصاد در دهههای اخیر، یکی از مهمترین دغدغههای شرکتها و تامینکنندگان کالا، پیگیری فرایند جابهجایی و توزیع محصولاتشان بوده است. حتی صنایع کشاورزی میتوانند بااستفاده از این تکنولوژی منبع بذرها، کودها و سایر کالاهایی که استفاده میکنند و همچنین توزیع محصولاتشان را پیگیری نمایند. تئوری اقتصاد کلان همچنین میتواند به کسبوکارها و سرمایهگذاران فردی کمک کند تا از طریق درک دقیقتر اثرات روند ها و سیاستهای اقتصادی گسترده بر صنایع خود، تصمیمهای بهتری بگیرند.

بنابراین این حوزه با عملکرد، ساختار و رفتار کل اقتصاد سر و کار دارد؛ برخلاف اقتصاد خرد که بیشتر بر انتخاب های انجام شده توسط بازیگران فردی در اقتصاد (مانند مردم، خانوارها، صنایع و غیره) متمرکز است. البته الگوریتم اثبات هویت (Proof of Authority) باعث بوجود آمدن یک شبکهی متمرکز بلاکچینی میشود. بلاکچین ویچین هرچند بخاطر الگوریتم اجماع اثبات هویت (PoA)، تقریبا خصوصی محسوب میشود اما با بهرهگیری از تکنولوژی دفتر کل توزیعشده (Distributed Ledger) اطلاعات را توسط گرهها (Nodes) مختلف که همان کاربران باشند نگهداری و بروزرسانی میکند. ویچین هرچند عاری از مشکل نیست و مثلا الگوریتم اجماع اثبات هویت (Proof of Authority) آن ممکن است از نظر بعضی ناکارآمد باشد اما بخاطر هدف مهمی که دارد تا به امروز مورد استقبال بسیاری از سازمانهای کوچک و بزرگ قرار گرفته است. حوزه اقتصاد کلان در بسیاری از مکاتب فکری سازماندهی شده است که دیدگاههای متفاوتی در مورد نحوه عملکرد بازارها و مشارکتکنندگان آنها دارند. همانطور که از این اصطلاح پیداست، اقتصاد کلان به سناریوی کلی و تصویر بزرگ اقتصاد نگاه می کند.

در همین حال، اقتصاد خرد به گرایش های اقتصادی نگاه می کند؛ یا اینکه وقتی افراد انتخاب های خاصی انجام می دهند، چه اتفاقی می افتد. ویچین چه مزایای دارد؟ در واقع ویچین به کاربران خود اجازه میدهد که با پیگیری سفارشات خود از منبع، مقصد و پخش صحیح آنها در بین مردم و بازار مقصد اطمینان حاصل کنند. نحوهی کار این الگوریتم اجماع به اینصورت است که خود بلاکچین به افراد تاییدشده، قابلیت تایید تراکنشها را میدهد و بنابراین هرکسی نمیتواند به شبکه و تراکنشهای آن دستاندازی کند و در عینحال رقابتی بین تاییدکنندگان تراکنشها وجود ندارد. ویچین به کاربران این امکان را میدهد تا به جزئیترین اطلاعات یک محصول دسترسی داشته باشند. مخاطبان ویچین همهی سازمانهایی هستند که کالاها یا حتی اطلاعات برای کاربران خود فراهم میکنند. اقتصاد کلان تلاش میکند تا میزان عملکرد یک اقتصاد را اندازهگیری کند و بفهمد چه نیروهایی آن را هدایت میکنند و پیشبینی کند که چگونه عملکرد میتواند بهبود یابد. یک تمایز کلیدی بین اقتصاد خرد و کلان این است که کل اقتصاد کلان گاهی اوقات میتواند به شیوهای بسیار متفاوت یا حتی برعکس رفتار متغیرهای مشابه اقتصاد خرد رفتار کند. روندهای بلندمدت رشد اقتصاد کلان، سطوح و نرخهای تغییر متغیرهای کلان اقتصادی مانند اشتغال و تولید ملی، در پدیدهای به نام چرخه تجاری یا کسب وکار، از نوسانات گاه به گاه بالا یا پایین، انبساط و رکود عبور میکنند.

رشد اقتصادی به افزایش تولید کل در یک اقتصاد اشاره دارد. ویچین یک پروژه پلتفرمی است که قصد دارد بااستفاده از اینترنت اشیاء (IoT) و تکنولوژی دفتر کل توزیعشده (Distributed Ledger Technology) بر بستر بلاکچین، مشکلاتی مانند کلاهبرداریها، سرقت و بطورکلی فرایندهای معیوب تامین کالاها را برای شرکتها و کارخانهها برطرف کند. در حقیقت بلاکچین VeChainThor که بلاکچین عمومی ویچین است و از نظر طراحی بیشباهت به بلاکچین اتریوم نیست، قصد دارد مشکلات مقیاسپذیری و هزینه تراکنش بالا و … ضمن اینکه سرمایهگذاری در بخش جهانگردی هم بیشتر به نظر میرسد. ویچین یک پروژه پلتفرمی است، به این معنی که برای برطرف کردن مشکلات دنیای واقعی بوجود آمده است و تنها یک ارز دیجیتال برای سرمایهگذاری نیست. البته که خود ویچین از اصلیترین اهدافش برطرف کردن مشکلات شبکه اتریوم بوده است. اقتصاددانان کینزی معتقدند که چرخه تجاری را می توان با مداخله فعال دولت از طریق سیاست های مالی (خرج کردن بیشتر در دوره های رکود برای تحریک تقاضا) و سیاست های پولی (تحریک تقاضا با نرخ های پایین تر) مدیریت کرد. اقتصاد کلان با اقتصاد خرد که بر عوامل کوچکتری تمرکز دارد که بر انتخاب های افراد و شرکت ها تأثیر می گذارد، متفاوت است. به بیان ساده، بر نحوه عملکرد اقتصاد به عنوان یک کل تمرکز میکند و سپس نحوه ارتباط بخشهای مختلف اقتصاد با یکدیگر را تجزیه و تحلیل میکند تا نحوه عملکرد کل را درک کند.

کینزی ها بر تقاضای کل به عنوان عامل اصلی در مسائلی مانند بیکاری و چرخه تجاری تمرکز می کنند. پول گرایان با کار در مدل های کینزی و توسعه آن ها استدلال می کنند که سیاست پولی به طور کلی ابزار سیاستی مؤثرتر و مطلوب تری برای مدیریت تقاضای کل نسبت به سیاست مالی است. این بازیگران بر اساس قوانین عرضه و تقاضای منابع با یکدیگر تعامل دارند و از پول و نرخ بهره به عنوان مکانیزم های قیمت گذاری برای هماهنگی استفاده می کنند. بر اساس گزارش PwC، اقتصاد دومین کشور پرجمعیت جهان نیز در سه دهه آینده رشدی چشمگیر خواهد داشت. در حالی که اصطلاح “اقتصاد کلان” چندان قدیمی نیست و به دهه 1940 بازمی گردد، بسیاری از مفاهیم اصلی در آن برای مدت طولانی تری مورد مطالعه قرار گرفته اند. دو حوزه اصلی تحقیقات این رشته عبارتند از رشد اقتصادی بلند مدت و چرخه های تجاری کوتاه مدت.

دیگری شامل علل و پیامدهای نوسانات کوتاه مدت در درآمد ملی و اشتغال است که به عنوان چرخه کسب و کار نیز شناخته می شود. در طول قرن بیستم، اقتصاد کینزی، در حین اینکه که نظریه های کینز شناخته شد، به چندین مکتب فکری دیگر منشعب شد. اما از آنجا که آنها، مانند اقتصاددانان به اصطلاح کلاسیک، هرگز اقتصاد خرد و کلان را کاملاً از هم جدا نمیکردند، نظریههای اتریشی نیز مفاهیم مهمی برای موضوعاتی دارند که به طریقی دیگر موضوعات اقتصاد کلان در نظر گرفته میشوند. یکی دیگر از راههای کسب درآمد از شبکه ویچین، تبدیل شدن به یک نود فعال در شبکه میباشد که البته نیازمند دانش فنی بالا است و معمولا بعلت سختی این راه و الزامات اولیه مورد نیاز، به کاربران عادی توصیه نمیشود. Everledger هم یکی از پروژههای بلاکچینی است که قصد دستاندازی به جایگاه ویچین را دارد. بلاکچین ویچین یکی از شاخصترین بلاکچینهایی است که از الگوریتم اجماع “اثبات هویت (PoA)” استفاده میکند. همچنین بلاکچین ویچین از توکنها و اپلیکیشنهای غیرمتمرکز هم پشتیبانی میکند که این امر ویچین را به یک رقیب سرسخت برای اتریوم و بلاکچینهایی مانند سولانا یا فانتوم تبدیل میکند. همهی این شبکهها تقریبا عملی مشابه با ویچین را انجام میدهند؛ یعنی پیگیری چرخش کالاها در زنجیره تامین، اما تقریبا هیچکدام به اندازهی ویچین نتوانستهاند این تکنولوژی را در دنیا عادیسازی کرده یا همکاریهای مهمی مانند ویچین با شرکتهای معتبر شکل دهند.

با توجه به مقیاس عظیم بودجه های دولت و تأثیر سیاست های اقتصادی بر مصرف کنندگان و مشاغل، اقتصاد کلان به وضوح خود را با مسائل مهمی درگیر می کند. اقتصاد کلان پدیده های کل اقتصاد مانند تورم، سطح قیمت ها، نرخ رشد اقتصادی، درآمد ملی، تولید ناخالص داخلی (GDP) و تغییرات در بیکاری را مطالعه می کند. این مدلهای اقتصاد کلان و پیشبینیهایی که تولید میکنند، توسط نهاد های دولتی برای کمک به ساخت و ارزیابی سیاستهای اقتصادی، پولی و مالی استفاده میشوند. اقتصاددانان کلاسیک جدید فرض میکنند که همه عوامل تلاش میکنند تا مطلوبیت خود را به حداکثر برسانند و انتظارات منطقی داشته باشند که آنها را در مدلهای اقتصاد کلان ادغام میکنند. در حالی که نیوکینزیها قبول دارند که خانوارها و شرکتها بر اساس انتظارات منطقی عمل میکنند، اما همچنان معتقدند که انواعی از شکستهای بازار، از جمله قیمتها و دستمزدهای ثابت و چسبنده وجود دارد. بر اساس پیشبینیها پنج قدرت برتر اقتصادی دنیا، این کشورها هستند.

مکتب کلاسیک جدید بر اهمیت اقتصاد خرد و مدلهای مبتنی بر آن رفتار تأکید میکند. در قرن بیستم، اقتصاددانان کلان شروع به مطالعه رشد با مدلهای ریاضی رسمیتر کردند. اقتصاددانان کلان به منظور حمایت از سیاست های اقتصادی که از توسعه، پیشرفت و ارتقای استانداردهای زندگی حمایت می کنند، سعی می کنند عواملی را که باعث افزایش یا به تعویق انداختن رشد اقتصادی می شوند، درک کنند. معادل بومی ابزارهایی مثل پل (PayPal) یا ونمو (Venmo) بیشتر از 20 سال است که بخشی از زندگی روزمره برزیلیهاست. ماشین در خیابانها بیشتر شده و چون مقررات مربوط به آلودگی هوا درست اجرا نمیشود، شهرهایی مثل دهلینو آلودهتر از قبل شدهاند. تئوری ها اغلب در خلاء ایجاد می شوند و فاقد جزئیات خاصی از دنیای واقعی مانند مالیات، مقررات و هزینه های معامله هستند. همچنین دنیای واقعی دارای پیچیدیگی های دیگری شامل موضوعات ترجیح و وجدان اجتماعی است که با ریاضیات تجزیه و تحلیل نمیشوند. اقتصاد کلان شاخه ای از علم اقتصاد است که به مطالعه چگونگی رفتار یک اقتصاد کلی – بازار یا سایر سیستم هایی که در مقیاس بزرگ عمل می کنند – می پردازد. اقتصاد کلان در شکل مدرن آن اغلب به عنوان شروع، با جان مینارد کینز و نظریه های او در مورد رفتار بازار و سیاست های دولتی در دهه 1930 تعریف می شود و چندین مکتب فکری از آن زمان توسعه یافته است.

ویچین (VeChain) برای حل این مشکل در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت میکند و تا به امروز توانسته نظر شرکتهای بسیار بزرگی مانند لویی ویتون، بیامدابلیو و … شرکت ویچین در بسیاری از کشورهای مهم دنیا مانند آمریکا، سنگاپور، چین، فرانسه، ایتالیا و … ویچین (VeChain) چگونه اقتصاد دنیا را متحول خواهد کرد؟ به طور خاص، تئوری چرخه تجاری اتریشی نوسانات همزمان در فعالیت های اقتصادی در سراسر بازارها را در نتیجه سیاست پولی و نقشی که پول و بانک در پیوند دادن بازارها به یکدیگر و در طول زمان ایفا می کنند، توضیح می دهد. ویچین امکان پیگیری یک کالا از زمان تولید تا پخش و توزیع و رسیدن به دست مشتری را بصورت بلادرنگ (Real-Time) میسر میکند. حتی با وجود محدودیتهای تئوری اقتصادی، پیروی از شاخصهای کلان اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی، تورم و بیکاری مهم و ارزشمند است. موضوعاتی مانند بیکاری، قیمت ها، رشد و تجارت تقریباً از همان ابتدای شروع رشته مورد توجه اقتصاددانان بوده است، اگرچه مطالعه آنها در قرن 20 و 21 بسیار متمرکز و تخصصیتر شده است. یعنی برخلاف بلاکچینهای غیرمتمرکزی مانند بیت کوین یا اتریوم، ویچین یک بلاکچین متمرکز است.

افراد معمولاً به زیر گروه هایی مانند خریداران، فروشندگان و صاحبان مشاغل طبقه بندی می شوند. عواملی که هم در اقتصاد خرد و هم کلان مورد مطالعه قرار می گیرند، معمولاً بر یکدیگر تأثیر دارند. رشد معمولاً تابعی از سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی، نیروی کار و فناوری است. چه چیزی باعث ایجاد یا تحریک رشد اقتصادی می شود؟ حوزه اول عواملی است که رشد بلندمدت اقتصادی یا افزایش درآمد ملی را تعیین می کند. بطور مثال در صنایع غذایی یا دارویی که منابع، اهمیتی حیاتی برای مصرفکنندگان دارند. ویچین یک واسط اینترنت اشیاء یا IoT برای کاربران فراهم میکند. بطور مثال بخاطر مسافتهای طولانیای که کالاهای صادراتی طی میکنند تا به مقصد برسند امکان سرقت، کلاهبرداری یا مفقود شدن آنها همواره وجود دارد. سیلوانا فراپییر میگوید: «برزیل کشوری گرم و صمیمی است که از خارجی استقبال میکند. مکتب اتریشی مکتب اقتصادی قدیمی تری است که در حال افزایش محبوبیت است. آنیااوها میگوید: «بهترین راه برای جا افتادن در اینجا این است که یک شخص مورداعتماد داشته باشید.

اصطلاح «اقتصاددانان کلاسیک» در واقع یک مکتب از تفکر اقتصاد کلان نیست، بلکه برچسبی است که ابتدا توسط کارل مارکس و بعداً توسط کینز برای اشاره به متفکران اقتصادی قبلی که به طور نسبی با آنها مخالف بودند، اما خودشان به هیچ وجه اقتصاد کلان را از اقتصاد خرد متمایز نمی کردند، به کار برده شد. کاربران ویچین عموما شرکتهای بزرگی هستند که منبع و مقصد و توزیع صحیح کالاها برایشان اهمیت اقتصادی دارد. تئوریهای اقتصادی در صورت اعمال صحیح میتوانند بینشهای روشنکنندهای در مورد نحوه عملکرد اقتصادها و پیامدهای بلندمدت سیاستها و تصمیمهای خاص ارائه دهند. ویچین به کسبوکارها کمک میکند تا از صحت منابع و نحوهی توزیع صحیح آنها اطمینان حاصل کنند. در ادامه این مقاله بطور کامل با نحوهی کارکرد آن آشنا خواهیم شد. اقتصاد کلان، به صورت مدرنی که اکنون می شناسیم، اغلب به این صورت تعریف می شود که با جان مینارد کینز و انتشار کتاب او، “نظریه عمومی اشتغال، بهره و پول” در سال 1936 شروع شده است.

نظریه کینز تلاش کرد توضیح دهد که چرا بازارها ممکن است شفاف نباشند. ویچین یک راهحل مشکلات زنجیره تامین (Supply Chain) بر بستر بلاکچین است. شاید بتوان شاخصترین رقیب ویچین (VeChain) را اتریوم دانست. ویچین (VeChain) چگونه کار میکند؟ DLT پروتکلی است که ایمنی شبکههای غیرمتمرکز را حفظ میکند. اصول اقتصادی زیربنایی یک دولت در مورد نحوه برخورد آن دولت با مالیات، مقررات، مخارج دولت و سیاستهای مشابه صحبت میکند. اقتصاددانان کلاسیک جدید معتقدند که بیکاری تا حد زیادی داوطلبانه است و اینکه سیاست مالی احتیاطی بی ثبات کننده است، در حالی که تورم را می توان با سیاست پولی کنترل کرد. در این مطلب به طور کامل با اصطلاح اقتصاد کلان آشنا شدیم. قبل از رایج شدن نظریه های کینز، اقتصاددانان به طور کلی بین اقتصاد خرد و کلان تفاوت قائل نمی شدند. مکتب نیوکینزی همچنین می کوشد تا مبانی اقتصاد خرد را به نظریه های اقتصادی سنتی کینزی اضافه کند. اتریوم را حل کند. اقتصاددانان کلان مدل هایی را توسعه می دهند که روابط بین این عوامل را توضیح می دهد. به عنوان مثال، سطح بیکاری در کل اقتصاد، بر تعداد کارگرانی که یک شرکت می تواند از آنها استخدام کند، تأثیر دارد.

چه چیزی باعث بیکاری می شود؟ چه چیزی باعث تورم می شود؟ پول گرایان همچنین محدودیت های سیاست پولی را که تنظیم دقیق اقتصاد را توصیه نمی کند، اذعان دارند و در عوض تمایل دارند پیروی از قوانین سیاستی را که نرخ تورم باثباتی را ترویج میکنند، ترجیح دهند. برای همین بومیها به کسانی که قصد مهاجرت دارند توصیه میکنند درست تحقیق کنند و شهرهای مختلف را ببینند. از خردهفروشان در بازارهای ماهی و گوشت شهر تا موتورسوارهایی که مدام پشت چراغ قرمز بوق میزنند و کسانی که تا آخر شب در دفترها مشغولند، همه به فکر پیشرفت هستند.» اما برخلاف نیویورک، شهری که پابون قبلا در آن زندگی میکرده و به نظرش ساکنانش بسیار محافظهکار بودند، شهروندان اینجا همیشه آمادهاند حرفت را بشنوند و مشاوره درست بدهند. زمانی که کالا ها فروخته نشده و کارگران بیکار مانده بودند. اقتصاددانان کینزی همچنین معتقدند که سختیهای خاصی در سیستم وجود دارد، بهویژه قیمتهای چسبنده که مانع از شفافیت مناسب عرضه و تقاضا میشود. در بلاکچین VeChainThor استفاده میشود.

توسط حمید صباغی

حمید صباغی هستم یک بازاریاب