انواع CPU مقایسه انواع پردازنده نسل های مختلف سی پی یو

در حال حاضر قویترین سی پی یو جهان در سال 2023 پردازنده ThreadRipper Pro 5995WX از AMD است که 64 هسته و 128 رشته در اختیار شما قرار می‌دهد. شاید تا به حال اسم سی پی یو (CPU) را شنیده باشید اما ندانید این قطعه چه وظیفه ای را در سیستم های شما دارد. واحد پردازش مرکزی یا به اختصار سی‌پی‌یو (CPU) غالباً به نام مغز رایانه نامیده می‌شود. سی‌پی‌یو در انواع و اقسام دستگاه‌ها از رایانه‌ و لپ‌ تاپ‌ گرفته تا موبایل هوشمند، تبلت‌ و تلویزیون‌ هوشمند وجود دارد. این قسمت از رایانه باید بهترین کیفیت را داشته باشد چرا که مهم ترین قطعه در اجزای سخت افزاری رایانه ها و انواع سیستم ها است. پردازنده مرکزی یا همان سی پی یو (CPU) یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر به شمار می‌رود و تقریباً تمام کارهایی که سیستم شما انجام می‌دهد، تحت تاثیر قدرت پردازنده کامپیوتر است.

توجه داشته باشید که گاهی، پردازنده های چند هسته ای بر اساس دستگاهی که در آن استفاده میشوند طبقه بندی میشوند. برای نمونه پردازنده های مورد استفاده در لپ تاپ ها و پردازنده های کامپیوتر های شخصی دسکتاپ از یکدیگر متمایز میباشند. این وظیفه به حدی محدود بود که این نسل به سادگی از بین رفت و جایش را به نسل جدیدترش داد.

سیستم های توزیع شده چیست؟ – تعریف، انواع و مزایا به زبان ساده

روش حل مسئله مورد نظر یا یک جایگزین مناسب بر اساس معیارهای تصمیم گیری از پیش تعیین شده. با این وجود، روش خط لوله، ممکن است موقعیتی را به وجود آورد که در آن نتایج عملیات قبلی برای کامل کردن عملیات بعدی لازم است. برای جلوگیری از این وضعیت، باید توجه بیشتری شود تا در صورت رخ دادن این شرایط، بخشی از خط لوله دستورالعمل را به تأخیر بیاندازیم. به‌طور طبیعی، برآورده کردن این شرایط نیازمند مداربندی اضافه است، بنابراین پردازنده‌های خط مونتاژی، پیچیده‌تر از انواع ساب اسکالر هستند (البته، خیلی پیچیده‌تر نیستند). یک پردازنده از نوع خط لوله، می‌تواند بسیار نزدیک به حد اسکالر شود، در این شرایط تنها مانع موجود وقفه‌ها (دستورالعملی که بیش از یک چرخهٔ ساعتی در یک مرحله طول می‌کشد) هستند.

  • پردازش‌های بسیار پیچیده را اجرا می‌کند و برای پردازش گرافیک با رزولوشن بالا بکار می‌رود، اما برنامه‌نویسان نیز از آن برای پردازش سایر اموری که به محاسبات داده‌های گسترده نیاز دارند، استفاده می‌کنند.
  • یکی از مهمترین پیشرفت‌های حوزه ساخت پردازنده کوچکتر کردن این ترانزیستورها بوده که سبب شده سرعت پردازنده‌ها طی چندین دهه گذشته به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا کند.
  • مدل های دیگر ابعاد بسیار بزرگ تری داشته و امکانات بیشتری مانند هیت پایپ یا همان لوله حرارتی و دو فن برای خنک کنندگی بهتر دارند، همچنین برخی مدل ها نیز مجهز به نورپردازی RGB هستند که می تواند فضای داخل کیس را زیبا تر کند.
  • این عدد روی کاغذ باید با تعداد هسته‌ها یکی باشد، ولی بسیاری از پردازنده‌ها به لطف پشتیبانی از قابلیت چند رشته‌ای (Multithreading) می‌توانند از یک هسته دو رشته بسازند.
  • به‌طور کلی می‌توان گفت که انتخاب بین پردازنده‌ای تک‌هسته‌ای و قدرتمند و پردازنده‌ای چند‌ هسته‌ای با قدرتی معمولی، تنها و تنها به نحوه‌ی کاربری بستگی دارد و نسخه‌‌ی از پیش نوشته‌شده‌ای برای همه وجود ندارد.
  • سی پی یو (CPU) که کوتاه شده عبارت Central Processing Unit به معنای واحد پردازش مرکزی اس، سی پی یو یکی از قطعات حیاتی و مهم کامپیوتر است که از هزاران ترانزیستور که در ابعاد میکروسکوپی هستند تهیه شده است.

به طور مثال یک پردازنده دو هسته ای تقریباً مانند دو سی پی یو یک هسته ای عمل می کند. هر چه تعداد هسته های پردازنده بیشتر باشد، توانایی تقسیم کار و یا انجام چندین کار همزمان به شکل بهتری صورت می گیرد و سرعت کلی کامپیوتر بیشتر خواهد شد. پردازنده یا CPU مخفف Central processing unit به معنی واحد پردازش مرکزی است. از این قطعه می توان به عنوان مغز کامپیوتر نام برد که در واقع اجرا کننده دستورالعمل هاست. وظیفه این قطعه انجام اعمال اصلی محاسباتی، منطقی، کنترل و ورودی/خروجی را انجام می‌دهد. تعداد هسته‌ها و فرکانس CPU هر چه بیش‌تر باشند، به طور کلی پردازنده سریع‌تر و قوی‌تر خواهد بود؛ اما توجه داشته باشید که این افزایش قدرت هزینه‌های بیش‌تری را ایجاد میکند، چرا که باید خنک‌کننده‌ی سی پی یو و پاور قوی‌تری نیز تهیه کنید.

تعداد هسته

اندازه و دقت اعداد صحیحی که یک پردازنده می‌تواند نمایش دهد، مربوط به نمایش عددی می‌شود. اندازهٔ عدد صحیح یک پردازنده، محدودهٔ مقادیر صحیحی که پردازنده می‌تواند به‌طور مستقیم روی آن عملیات انجام دهد را مشخص می‌کند. برای مثال، یک پردازنده ۸ بیتی می‌تواند به‌طور مستقیم، اعداد صحیحی را که به شکل ۸ بیت نمایش داده شده‌اند و دارای یک محدوده مقادیر اعداد صحیح گسسته به میزان ۲۵۶ (28) هستند، دستکاری کند. محدوده اعداد صحیح، همچنین می‌تواند روی تعداد مکان‌هایی از حافظه که پردازنده می‌تواند به صورت مستقیم آدرس دهی کند تأثیر بگذارد (یک آدرس یک مقدار صحیح است که نشان دهنده یک مکان خاص از حافظه است).

قیمت سی پی یو (CPU)