اینجا چرا 1 میلیون مشتریان داخل ایالات متحده اقتصاد کلان هستند

این امر موجب خواهد شد تا علاوه بر شکلگیری درست انتظارات، بانک مرکزی در شرایط بهتری اهداف حفظ ارزش پول ملی (کنترل تورم) و مساعدت به رشد اقتصادی را پیگیری کند. در این میان دولت برای جبران کاهش میزان درآمدش باید از بانک مرکزی وام بگیرد یا از صندوق ذخایر استفاده کند. به کمک مالی گفته میشود که به بخشی از یک فعالیت اقتصادی اختصاص داده میشود یا برای بالا بردن سطح رفاه جامعه به خانوار پرداخت میشود. سیاستهای مالی انقباضی: نقطه مقابل مورد پیشین. اوراق بهادار: این نوع اوراق مالی قابلیت نقل و انتقال دارد و از هر نوع آن که باشد از ارزش مالی برخوردار است. تحولات بازرگانی گمرکی در ماههای سپریشده از سال ۱۴۰۰ موید توازن نسبی میان جریان صادرات و واردات کالایی بوده است. در حوزه تجارت خارجی با توجه به اخبار منتشره در پایگاه اطلاعرسانی گمرک ج.ا.ایران، طی هشتماهه سال جاری ارزش صادرات گمرکی در حدود 31.1 میلیارد دلار بوده که نشانگر افزایش حدود 42 درصدی آن در مقایسه با دوره مشابه سال 1399 است. همچنین لازم به توضیح است که متأثر از روند مناسب صادرات گمرکی در ماههای اخیر، میزان عرضه ارز صادرکنندگان در سامانه نیما در هشتماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش قابل توجهی همراه بوده است؛ ضمن اینکه در آبانماه عرضه ارز در سامانه مذکور نسبت به ماه قبل از آن با افزایش روبرو بود.

این نوع مالیات به آن دسته از مالیات گفته میشود که به طور مستقیم از درآمد یا دارایی مودیان یا پرداختکنندگان مالیات اخذ میشود. از طرفی دیگر در همین اوضاع، قیمتها نیز افزایش پیدا میکنند (وجود تورم) با پدیدهای به نام رکود تورمی مواجه میشویم. البته در این میان چندین عامل دیگر نیز وجود دارند که بر عرضه و تقاضا، قیمتها و کمیت کالا در بازار تاثیر میگذارند. سیاستهای انبساطی: این نوع سیاستها که بر چرخه اقتصادی موثر است، معمولا در دوران رکود اقتصادی اندیشیده میشوند. معمولا در زمان اعمال سیاستهای پولی از ابزارهایی نظیر نسبت سپرده قانونی، تغییر در سطح و ساختار نرخ بهره، اعطای تسهیلات بانکی و … در این شرایط از سیاستهای دیگری استفاده میشود که به سیاستهای پولی معروفند. در واقع مردم از خرید محصولی که آنها را به زحمت بیندازد اجتناب میکنند. با این حال آن طور که گفته شد، در نهایت مالیات پرداخته شده از مصرفکنندگان نهایی در هنگام خرید گرفته میشود. بررسی تورم ماهانه اقلام کالایی به تفکیک دوام نشان میدهد که کالاهای بادوام که نوسانات قیمت آنها همبستگی بالایی با نوسانات بازار ارز دارد، در این ماه تورم ماهانه منفی قابل توجهی را ثبت کردند و عمده تورم ماهانه اقلام کالایی از محل افزایش قیمت کالاهای بیدوام همچون اقلام دارویی و کالاهای کمدوام همچون پوشاک شکل گرفت.

حداکثر نرخ تولیدات داخلی یک سازمان باید طوری باشد که بدون ایجاد بدهی یا هزینه جدید از پس مخارج موجود برآمده و همزمان نیز پیشرفت کند. در میان ممکن است همین شرکت نوع جدیدی از دستکشهای دروازهبانی را به بازار عرضه کند که در واقع بدون افزودن خط تولید جدید به بالا بردن نرخ تولید ناخالص داخلی شرکت پرداخته است. مدیریت انتظارات تورمی به عنوان یکی از ارکان مهم در زمینه هدایت نرخ تورم به سمت تورم هدف، مستلزم ارائه اطلاعات درست و بههنگام از مجموعه تحولات اقتصاد کلان و اقدامات بانک مرکزی به آحاد جامعه و فعالین اقتصادی است. بر اساس اطلاعات اخذ شده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران طی این ماه نسبت به ماه قبل 1.2 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 17.7 درصد افزایش را تجربه نمود. اما وقتی بحث بورس در اقتصاد میشود فکر همه ما به سمت بورس سهام میرود، جایی که در آن خریداران و فروشندگان سهام شرکتها به انجام معاملات میپردازند. اما در اصل فروشندگان و تولیدکنندگان محصول هستند که باید مالیات را به دولت بپردازند.

آلفا معیار سنجش عملکرد بر مبنای ریسک متعادل و بازده فعال یک سرمایهگذاری است. در کنار آلفا، «بتا» نیز وجود دارد که نوسانپذیری ریسک را اندازهگیری میکند و نرخ غیرعادی بازده را نشان میدهد. یکی از موارد جالبی که در اصطلاحات سرمایهگذاری وجود دارد، روش بنجامین است. 🔘 علم اقتصاد شاخهای از علوم اجتماعی است که به تحلیل تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات میپردازد. به عبارت دیگر با مثبت بودن نرخ تورم قیمت کالاها بالا رفته و از توان خرید کاسته میشود. قانون عرضه و تقاضا در مورد ارتباط فروشندگان کالاها و مشتریان آن کالا است در واقع این قانون رابطه بین مقدار کالایی را در بازار با نرخ آن نشان میدهد. نکته منفی در ارتباط با این سیاستها بالا رفتن نرخ بیکاری است. شرکتها و به طور کلی کسب و کارها سهام خود را میفروشند تا با دریافت پول از سوی مردم برخی از مخارج و هزینهها را جبران کنند. این یعنی گروهی در جامعه درصد بیشتری از درآمد را کسب میکند. میانگین درآمد سرانه هر فرد در یک منطقه نشان دهنده هزینههای زندگی و کیفیت زندگی یک جمعیت در آن منطقه است. در ایران مالیات بر مشروبات غیر الکلی ماشینی و مالیات بر دخانیات از انواع شناخته شده مالیات بر مصرف است.

عامل اصلی تورم این ماه (با توجه به سهم گروه ها در شاخص قیمت مصرفکننده)، همچون روند چند ماه اخیر به افزایش نسبتاً بالای قلم «ارزش اجاری مسکن» ارتباط مییابد. یارانهها چند نوع هستند: یارانه در حسابهای مالی، یارانه کالا و خدمات و تقسیمبندی یارانهها براساس نحوه توزیع در جامعه. این نوع یارانهها بیشتر به کارهای کشاورزی و صنایع پرداخت میشود. مازاد تولیدکننده دقیقا برعکس فرآیند قبلی است، یعنی برای مثال محصولات یک کارخانه با قیمتی بیشتر از آنچه در نظر گرفته شده به فروش میرسند. افراد دارای اوراق با درآمد ثابت بر خلاف سهامداران صاحبان شرکتها محسوب نمیشوند و هیچ حقی برای دخل و تصرف در امور شرکت ندارند. درآمد سرانه از طریق تقسیم درآمد کل کشور بر جمعیت مردم آن کشور به دست میآید. این عمل که نوعی کلاهبرداری محسوب میشود به این صورت انجام میگیرد که فرد به صورت قانونی داراییها را به دست آورده و حق تملک آنها را دارد، اما پس از آن داراییها را با هدف دیگری استفاده میکند. لیکن در مراحل بعدی در صورت اقدام بانکها به تعدیل منابع و مصارف خود از طریق تعدیل رشد تسهیلاتدهی، از میزان حجم بدهی بانکها به بانک مرکزی کاسته خواهد شد.

بالا بردن کیفیت محصولات با مبالغی برای کارخانه همراه است که بالطبع روی قیمت محصولات کشیده میشود که به آن میزان افزوده شده ارزش افزوده گفته میشود. مالیات ارزش افزوده یا VAT در هر نقطه از زنجیره تامین ارزش افزوده به محصول، اضافه میشود. این اتاق ئظیفه انجام معاملات بین اعضا، تسویه حسابها، اجرای معملات پایاپای، جمعآوری و تامین سپردههای مورد نیاز و کلا هر کار اجرایی را بر عهده دارد. معمولا در این تعریف تامین اولین و اساسیترین نیازهای افراد در نظر گرفته میشود. یارانه سرانه: مثل یارانه کالاهای کالابرگی که به طور محدود و مشخص در بین افراد جامعه توزیع میشود. این نوع مالیات با محاسباتی فقط از درآمد افراد یا شرکتها کسر شده و هیچ ارتباطی به میزان ثروتی که اندوختهاند ندارد. از سه روش میتوان نرخ تولید ناخالص ملی را اندازهگیری کرد: با استفاده از هزینهها، تولید یا درآمد. با استفاده از شاخص اقتصادی میتوان در مورد سلامتی یا به طور کلی اوضاع اقتصادی جامعه قضاوت کرد. با ایجاد خط تولید یا خدمات جدید یا گسترش خدمات و محصولات فعلی میتوان بر نرخ تولید ناخالص داخلی افزود.

اقتصاد خرد به مطالعه این میپردازد که چگونه این بازیگران درون بازارهای منفرد (با فرض کمیابی واحدهای مبادله پذیر) و مقررات دولتی به تعامل با یکدیگر سایت atlasmarketing میپردازند. ایجاد اشتغال، تثبیت سطح عمومی قیمتها وثبات در نرخ بهره بانکی، ثبات در بازارهای بانکی و ارز. در سایر بازارهای دارایی از جمله مسکن، بررسیها حکایت از آن دارد که شاخص قیمت مسکن معامله شده با افزایش مواجه شده است. علیرغم اینکه در آبانماه 1400 روند تورم متوسط دوازدهماهه و نقطه به نقطه همچون ماه گذشته کاهشی بوده، لیکن تورم ماهانه همچنان در سطح نسبتاً بالایی قرار داشته است. ذکر این نکته ضروری است که سیاستگذار پولی با رصد مستمر تحولات قیمت دارایی ها و توجه به دلالت های آن بر تغییر سطح انتظارات تورمی، عنداللزوم اقدامات سیاستی مناسب را در دستور کار قرار خواهد داد. در واقع موضوع مورد نظر در این جا قیمت واحدهای تجاری و غیرتجاری در منطقه است و اینکه چقدر از میانگین درآمد خانوار فاصله دارد. با توجه به بعضی محدودیتها و اطلاعات جزئی محتمل است که محاسبات براساس ضریب جینی خیلی دقیق نباشند و حتی اطلاعات بسیار مهمی را در مورد توزیع درآمد پنهان کند.

از آنجایی که شاخصهای متفاوتی وجود دارد میتوان آنها را در دستههای متفاوت گروهبندی کرد، اما همه آنها در یک چیز مشترکند، اینکه سرمایهگذاران در پایان بازههای زمانی مورد نظرشان طبق آن شاخصها برنامهریزیهایی انجام داده و اطلاعات مهمه به دست میآورند. چک تضمین شده رمزدار: تفاوت این چک با مورد قبلی در این است که اگر در حساب شخص صادر کننده چک به مقدار کافی موجودی نباشد، در سایر شعبات بانک مبدا امکان نقد کردن چک وجود دارد. چک یک لغت فارسی است به معنای نوشتهای که در آن شخص پولی در حساب بانکی خود را برداشت کرده یا به شخص دیگری حواله میکنند. نکته جالب توجه این است که در آنالیز حساسیت همه جوانب کار در نظر گرفته میشود، مثلا اگر تحت تاثیر تورم پروژه آنطور که مد نظر است پیش نرود چه میشود؟ اگر پیش نرفت چه میشود؟ اگر این تعادل به بخورد یعنی عرضه تقاضا برابر نباشد( یعنی با تقاضا بالا و عرضه کم موجه شویم) با افزایش غیر قابل باور قیمتها برخورد خواهیم داشت.

قانون عرضه و تقاضا در دو جهت مخالف اما در یک راستا در حرکتاند و در جایی که به یکدیگر میرسند هر دو به هم فشار وارد میکنند تا به حالت تعادل برسند. سیاستهای پولی انقباضی: با بالا رفتن نقدینگی در جامعه بانک مرکزی برای تعادل بخشیدن به اوضاع نرخ بهره بانکی و هزینههای مربوط به دریافت وام را افزایش داده و به نحوی مانع از خروج پول از بانکها میشود. سیاستهای مالی: برای کنترل و مدیریت شرایط اقتصادی کشور، مسئولان تدابیری میاندیشند که درآمدها و هزینههای مربوط به دولت را کاهش داده و به طور کلی تغییر دهد. روند کاهنده متوسط ارزش روزانه معاملات در بازار بینبانکی نسبت به ماههای گذشته به همراه تشدید روند صعودی نرخ سود در این بازار طی آبانماه سال جاری حاکی از کاهش سطح ذخایر مازاد بانکها در بازار بین بانکی (به واسطه انتشار اوراق بدهی دولت) است که این موضوع در افزایش سهم بدهی بانکها به بانک مرکزی در پایه پولی نیز قابل مشاهده است. در آبانماه گروه «خوراکیها و آشامیدنیها» که طی ماههای اخیر سهم قابل توجهی از تورم ماهانه را تشکیل میداد با تورم ماهانه منفی همراه بود. میزان نابرابری توزیع درآمد در سراسر جهان که با استفاده از ضریب جینی محاسبه شده نشان میدهد که نرخ ضریب جینی در طی قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی افزایش یافتهاست، اما در سالهای اخیر مورد توجه قرار نگرفته است.

همچنین با استفاده از محاسبات درآمد سرانه میتوان قدرت خرید هر منطقه را تخمین زد. سیاستهای پولی انبساطی: در شرایط کاهش نقدینگی وگردش بسیار کم سرعت پول در جامعه بانک مرکزی به منظور اجرای این سیاستها در صدد افزایش وامها و تسهیلات و کاهش نرخ بهره بانکی قصد در ایجاد انگیزه در افراد برای شروع فعالیتهای اقتصادی دارد و همچنین با این کار میزان گردش پول و نقدینگی در جامعه افزایش مییابد. در نتیجه تمایل مردم برای خرج کردن پولشان کم میشود. در نتیجه باعث کاهش نقدینگی میشوند. شاخصها جزئی از اقتصاد خرد محسوب میشوند که اقتصاددادنان و تحلیلگران اقتصادی معمولا به وسیله آن اوضاع فعلی و آینده بازار سهام و سرمایهگذاری را پیشبینی میکنند. سفته به دلیل خطرات حمل و نقل پول نقد در بین بازرگانان رواج یافت و امروزه یک وسیله اعتباری در سرمایهگذاری کوتاه مدت در واحدهای تولیدی، صنعتی، تجاری و خدمانی استفاده میشود. ضمن آنکه ارزش واردات گمرکی در دوره مزبور در حدود 32.0 میلیارد دلار گزارش شده است که حاکی از افزایش 38 درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال قبل است. به همین علت اینگونه نامگذاری شده است. شرایطی را تصور کنید که شخصی فروشگاه کوچکی در یک منطقه با درآمد سرانه بالا افتتاح کند، انتظار میرود که درآمد این فروشگاه بسیار خوب و قابل قبول باشد به این علت که مردم با درآمد سرانه بالا از قدرت خرید بالایی برخوردارند.

اما اگر همین اتفاق در منطقهای بیفتد که درآمد سرانه پایینی دارد و مردم آن قادر به خرید نیستند، درآمد سرانه صاحب فروشگاه نیز پایین خواهد بود. اما رشد اقتصادی سریع در جامعه سبب افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش نرخ تورم و قیمتها در بازار میشود. همین جریان برعکس هم اتفاق میافتد، کالایی در بازار بیشتر از تقاضای مردم است در نتیجه قیمتش کاهش مییابد. مسئولان این تولیدی پس از تجزیه و تحلیل محصولات و بازار به این نتیجه میرسند که با استفاده از دستگاهها و ماشینآلات میتوانند میزان تولیدات را به حداکثر رسانده و به همان اندازه در زمان صرفهجویی کنند. با توجه به این که راکد ماندن پول در یک بازه زمانی باعث بیارزش شدن آن میشود، یعنی اگر میتوان کالایی را امروز با آن پول خریداری کرد با وجود تورمی که وجود دارد در آیندهای نزدیک نمیتوان دیگر همان کالا را با این مقدار پول خرید. میتوان گفت این کار به عنوانی همان مدیریت بحران پیش از وقوع بحران است. لازم به ذکر است که مالیات بر ارزش افزوده نوع دیگری از مالیات غیر مستقیم است.

انواع دیگری از مالیات بر درآمد وجود دارد که شامل: مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد اتفاقی، مالیات بر درآمد املاک و مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی میشود. اگر ۱۰۰هزار تومان پول را در حساب سپرده کوتاهمدت بگذارید، با وجود ۷ درصد سود، در پایان یک سال ۱۰۷هزار تومان پول خواهید داشت، حال اگر سرمایهگذاری انجام ندهید ارزش ۱۰۰ هزار تومان در سال آینده به اندازه ۹۳.۴۵ هزار تومان خواهد بود. حال ممکن است این تغییر نرخ ارز با سود همراه باشد ممکن است با ضرر همراه باشد. در واقع سهامی هستند که نرخ سود معین یا بهره ثابت ندارند و فقط میزان سهم فرد از آن شرکت را نشان میدهد. آن مقدار سود آربیتراژی تلقی میشود. یارانه مصرفی: این نوع یارانه برای کاهش هزینههای مصرفکنندگان پرداخت میشود. در همین راستا از رنگ بهتری برای رنگرزی نخها استفاده میکند که هم حساسیتزا نباشد هم پس از چندبار شست و شو تغییر نکند. خط فقر به حداقل میزان درآمد برای زندگی در یک کشور گفته میشود.

این مالیات معمولا خرج هزینههای مختلف دولت از جمله حمایت از تولیدات داخلی میشود. مسایلی از قبیل ثبات اقتصادی، توازن تراز بازرگانی خارجی، رشد اقتصادی، اشتغال، تورم، مخارج و درآمدهای دولت، رکود اقتصادی، بحران اقتصادی، بیکاری، و اقتصاد توسعه در این بخش مورد بررسی قرار میگیرد. پایه پولی یا پول پرقدرت به سکه، طلا یا اسکناس گفته میشود که توسط بانک مرکزی در اختیار بانکهای زیر مجموعه قرار میگیرد. طبق این محاسبات همه افراد در زیر یک سقف یک خانواده محسوب میشوند، تولد، ازدواج و به سرپرستی گرفتن بچهها نیز در این محاسبات مورد نظر قرار میگیرند. محاسبه تولید ناخالص ملی یک کشور شامل همه مصارف خصوصی و عمومی، هزینههای دولت، سرمایهگذاریها، اضافه موجودی در حسابهای خصوصی و عمومی، هزینههای ساخت و ساز و تراز تجاری خارجی است. مالیات بر دارایی: آن نوع از مالیات است که بیشتر با نام مالیات بر ارث آن را میشناسیم. بورس کالا: همانطور که از نام آن پیدا است در این بازار سهام کالا معامله میشود که این کالاها بیشتر به صورت موارد خام و مواد اولیه هستند و با نام محصول مشخص میشوند. به درصدی از سرمایه اولیه گفته میشود که در دورههای مشخصی به صورت سود به حساب سرمایهگذار بازمیگردد. نماینده تشکیلات اداری سازمان بورس کالا است که مسئول اجرا و تسویه قراردادهای آتی معامله شده در بورس کاالا بین اعضای این اتاق را به صورت نقدی یا اعتباری به عهده دارد.

توسط حمید صباغی

حمید صباغی هستم یک بازاریاب