تحصیل در رشته اقتصاد

درآمد در رشته اقتصاد به طور مستقیم به حرفه، تجربه و کشور بستگی دارد و در نقاط مختلف جهان حقوق یک اقتصاددان متفاوت است. جهت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، نمره آزمون GRE برای اکثر دانشگاه­های دنیا بسیار حائز اهمیت است و حداقل نمره قبولی نیز متفاوت خواهد بود. برخی دانشگاهها ممکن است از دانشجویان متقاضی تحصیل در این مقطع آزمون SET بگیرند. به این علت که علم اقتصاد، بسیار گسترده بوده و می­تواند چالش­های جدید و زیادی را ایجاد کند که در این مواقع فرد باید طبق تجربه خود بتواند بهترین تصمیم را اتخاذ کند. از طرف دیگر، یک اقتصاددان سطح ارشد (۸ سال تجربه) به طور متوسط ۱۶۷۹۲۴ دلار حقوق دریافت میکند. از طرف دیگر، یک اقتصاددان سطح ارشد (۸ سال تجربه) به طور متوسط ۱۶۲۴۸۸ دلار حقوق دریافت میکند. از طرف دیگر، یک اقتصاددان سطح ارشد (۸ سال تجربه) به طور متوسط ۷۹۹۱۸ پوند حقوق دریافت میکند.

تحصیل در رشته اقتصاد در خارج در تمامی مقاطع لیسانس، فوقلیسانس و دکتری امکانپذیر است. برای تحصیل در رشته اقتصاد در خارج از کشور و برای ورود به مقاطع مختلف رشته اقتصاد، نیاز به گذراندن آزمون­های ورودی مختص آن و کسب نمره­ قبولی دارید. در ادامه توضیحات مختصری در مورد تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف در رشته اقتصاد به شما ارائه میدهیم. نحوه پذیرش در رشته اقتصاد و هزینه تحصیل در این رشته به کشور و دانشگاه مقصد شما بستگی دارد. در برخی از کشورها مانند اوکراین میتوان بدون داشتن مدرک زبان انگلیسی در رشته اقتصاد پذیرش گرفت. در رتبه بندی «QS» دانشگاههای برتر جهان در رشته اقتصاد در سال ۲۰۲۱، دانشگاه تهران توانست رتبه ۶۰۱ تا ۶۵۰ را کسب کند. زمان برگزاری این آزمون ژانویه هر سال است و متقاضیان باید بتوانند نمره قابل قبولی کسب کنند. نیاز به گفتن ندارد که کانادا هر ساله پذیرای تعداد کثیری از افراد است که به منظور اشتغال و یا تحصیل در کانادا به این کشور مهاجرت می­کنند. افرادی که دارای مدرک فوق لیسانس اقتصاد یا یکی از گرایش­های مربوط به آن باشند، می­توانند پس از گذراندن آزمون و تأیید مدارک خود، در این مقطع پذیرش شوند. در اقتصاد است. در هر دو صورت شما ۱۲۰ واحد در مقطع لیسانس طی ۴ سال با حداقل نمره­ سطح C را خواهید گذراند.

آیا امکان تحصیل رایگان در رشته اقتصاد وجود دارد؟ در اکثر کشورهای انگلیسی زبان مانند انگلستان، استرالیا و آمریکا شما حتما باید مدرک آزمون آیلتس یا آزمون تافل داشته باشید. واحدهای درسی مشترک یا به عنوان واحدهای اصلی در اقتصاد به دانشجویان ارائه می­گردند و یا در قالب واحدهای اختیاری که مجموعا باعث می­شوند افراد نسبت به گرایش­های مختلف آشنایی زیادی پیدا کنند. برخی از کشورها به زبان رسمی خود، رشته­ مورد نظر مانند اقتصاد را تدریس می­کنند (ایتالیا و چین) و شما ملزم به شرکت در کالجهای برتر جهت یادگیری زبان هستید و پس از اتمام دوره و قبولی، می­توانید در کلاس­های درسی رشته­ مد نظر شرکت نمایید. سلام دوست عزیز، شما میتوانید برای کشور های متنوعی اقدام کنید . در B.S. باید سطح ریاضی شما بسیار عالی باشد، در صورتی که در B.A. فارغ التحصیلان دکترای اقتصاد برای موقعیتهایی در دولت، دانشگاهها، شرکتهای بزرگ و شرکتهای مشاوره به عنوان متخصص در زمینههای تخصصی اقتصادی آماده میشوند. در برخی از دانشگاهها، هزینه تحصیل میتواند تا ۸۰۰۰ دلار در سال باشد در حالی که در برخی دیگر می تواند بیش از ۶۰۰۰۰ دلار در سال باشد.

آیا برای پذیرش در رشته اقتصاد در خارج مدرک زبان لازم است؟ هر ساله تعداد زیادی از افرادی که علاقهمند به تحصیل در رشته اقتصاد در خارج از کشور هستند، تمایل دارند تا با استفاده از یک نظام رتبهبندی بسیار معتبر، برترین دانشگاه­های مرتبط با این رشته­ را بیابند و براساس آن بتوانند اقدامات لازم را برای پذیرش صورت دهند. برای پذیرش مقطع دکترا در اکثر دانشگاهها معمولاً باید در آزمونهای GRE و NET شرکت کنید. معمولا بدین صورت است که شرط اول محدودیت سنی است که برای ورود به مقطع کارشناسی باید ۱۸ سال تمام باشید. نوع اول که به آن (Bachelor of Science) B.S. گفته میشود و نوع دوم (Bachelor of Art)B.A. بورسیه مقطع PhD دانشکده اقتصاد برلین آلمان، این بورسیه رقابتی است و مدت زمان آن با نظر کمیته مربوط به بورسیه تعیین میشود. بورسیه تجارت بینالمللی NCITD توسط شورای تجارت ملی ارائه میشود. با این وجود زبان تحصیل در اکثر دانشگاه­های دنیا برای رشته­ اقتصاد، زبان انگلیسی است؛ چرا که زبانی بینالمللی محسوب می­گردد. نحوه پذیرش و مدارک لازم جهت پذیرش این رشته؛ بسته به کشور و دانشگاه متفاوت است.

برای تحصیل در انگلستان، نمره­ آیلتس ۶ تا ۷ مورد نیاز است. جهت اخذ پذیرش و اپلای هر دانشگاه و در هر رشتهای لازم است تا مدارکی را به دانشگاه ارسال کنید تا شرایط شما جهت پذیرش بررسی شود. حداقل معدل برای اخذ پذیرش در دوره­های لیسانس و فوق لیسانس ۱۶ و دکتری نیز ۱۸ است تا بتوانید در دانشگاه­های برتر پذیرش بگیرید. همچنین مدارک و رزومه دانشجو، میزان نمره زبان و معدل میتوانند بر روی شهریه دانشگاه مورد نظر تاثیر داشته باشند. سپیده نظام دوست گفته: سلام من دیپلم طراحی لباس دارم اما چهار سال درس رو گذاشتم کنار و الان دیپلم تجربی با معدل ۱۸٫۵ ب بالا تو سه مقطع رو دارم … این بورسیه به ازای ۱۰۰۰ دلار در سال به دانشجویانی که در حال تحصیل در مقطع لیسانس یا فوق لیسانس در رشتههای سیاسی، اقتصادی، مالی، جنایی یا علمی هستند، تعلق میگیرد. رشته اقتصاد پس از رشته حقوق ازجمله رشتههای پرطرفدار جهت تحصیل در ایران و تحصیل در خارج است.

تحصیلات رشته اقتصاد در ایران سابقه طولانی مدت دارد و دانشگاههای برتر در این رشته از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علوم و صنعت، دانشگاه شیراز و دانشگاه اصفهان هستند. نظری: در این شاخه مباحث اصلی تئوری­های اقتصاد ریاضی و اقتصاد­سنجی مطالعه می­شوند که تأکید بر روی تئوری ریاضی است و مطالعه­ی تجارت کمتر صورت می­گیرد. بازرگانی: در این شاخه به مطالعه­ ویژگی­های توصیفی و تحلیلی در تولید و مدیریت بازاریابی همراه با کاربرد، مقررات مالیات، حسابرسی­ها و اصول حسابداری پرداخته می­شود. کشاورزی: در این شاخه به مطالعه­ی اقتصاد مرتبط با محصول و زمین کشاورزی پرداخته می­شود چرا که این صنعت دارای پیوستگی در تولید نیست و عواملی نظیر آب، هوا و خاک تأثیر زیادی بر روی آن دارند. نیوزیلند که در صنعت کشاورزی بسیار معتبر است، خدمات مالی، خدمات مرتبط با اقتصاد و تولید بسیار فوق العاده­ای دارد و بیشتر افرادی که برای اشتغال به این کشور مهاجرت می­کنند در زمینه­های مختلف آموزشی، بهداشتی و اقتصاد مشغول به فعالیت هستند. نکته مهم این است که تفاوت گرایش­های اقتصاد با یکدیگر در حد چند واحد است که این واحدها را در دروس اختیاری نیز می­توانید انتخاب کنید. معمولا انتخاب گرایش، دغدغه بسیاری از دانشجویانی است که قصد تحصیل در رشته اقتصاد را دارند.

برای تحصیل در رشته اقتصاد در خارج، بورسیههای تحصیلی فراوانی در کشورهای مختلف موجود است. جهت دریافت مشاوره تخصصی و اقدام برای پذیرش در رشته اقتصاد در خارج، با کارشناسان موسسه GO2TR در ارتباط باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با کارشناسان موسسه GO2TR تماس بگیرید. هر دانشگاه بسته به ضوابط و قوانین خود ممکن است اقدام به برگزاری آزمون ورودی کرده و پس از کسب حداقل نمره­ مورد نیاز، موفق به ورود در این دوره میگردید. برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی در اکثر کشورها باید مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس با حداقل نمره­ قبولی مدنظر دانشگاه را ارائه دهید و اگر کشور مقصد شما به زبانی غیر از انگلیسی تدریس دارد، باید مدرک بینالمللی سطح B1 زبان آن کشور را ارائه دهید. رشته­ اقتصاد در مقطع لیسانس به دو صورت بوده و دو نوع مدرک کلی در این مقطع اعطا می­گردد. آیا این امکان وجود داره که با توجه به سابقه تحصیلم توی ایران، ادامه تحصیل برای فوق و دکترا رو توی چین بگذرونم؟ آیا تحصیل در خارج از کشور در رشته اقتصاد بدون محدودیت سنی امکانپذیر است ؟ برای اطلاع از آزمونهای ورودی دانشگاهها جهت پذیرش در رشته اقتصاد لازم است تا به سایت دانشگاه مدنظر خود مراجعه کنید.

متخصصان فوق لیسانس اقتصاد در خارج اغلب برای شرکتهای دولتی و خصوصی کار میکنند یا کسب و کار خود سایت atlasmarketing را راهاندازی میکنند. همچنین در رتبه بندی ۲۰۲۰ تایمز برترین دانشگاههای اقتصاد دنیا دانشگاه علم و صنعت ایران با رتبه جهانی ۲۵۱ تا ۳۰۰ توانست بهترین رتبه را کسب کند. نکته خوبی که برای کار در آلمان وجود دارد این است که ضمن کار کردن می­توانید اجازه اقامت نیز دریافت کنید و نیاز به دریافت ویزای جداگانه ندارد. در ادامه این مطلب از موسسه GO2TR، همراه ما باشید تا درمورد تحصیل در رشته اقتصاد در خارج، شرایط پذیرش، بورسیهها و برترین دانشگاههای جهان جهت تحصیل در این رشته بهترین اطلاعات را کسب کنید. امکان تحصیل رایگان در این رشته در کشورهایی نظیر آلمان و نروژ نیز وجود دارد. اگر در دانشگاه کشورهایی مانند ایتالیا، ژاپن و چین قصد ادامه­ تحصیل در رشته اقتصاد را داشته باشید، قطعا نیاز به داشتن مدرک B1 زبان رسمی آن کشور و در مقاطع بالاتر نیاز به گذراندن آزمون­های مرتبط خواهد بود. نروژ از کشورهایی است که از لحاظ کارآفرینی همیشه در رتبه­های برتر جهان قرار داشته و در صنایع مختلف غذایی، نساجی، تولید چوب و همچنین اقتصاد توانسته فرصت­های شغلی بسیاری را فراهم نماید. سازمان هایی که یک اقتصاددان در ایران میتواند در آن ها مشغول به فعالیت شود، شامل؛ بخش های مختلف وزارت اقتصاد، وزارت صنایع، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، مرکز آمار است.

یک اقتصاددان سطح ورودی (۱ تا ۳ سال تجربه) به طور متوسط ۹۰۴۰۳ دلار حقوق دریافت میکند. یک اقتصاددان سطح ورودی (۱ تا ۳ سال تجربه) به طور متوسط ۴۴۴۶۴ پوند حقوق دریافت میکند. یک اقتصاددان سطح ورودی (۱ تا ۳ سال تجربه) به طور متوسط ۹۳۴۲۸ دلار حقوق دریافت میکند. با توجه به گستردگی زیاد گرایش­های اقتصاد، فرصت معرفی هر یک در این مقاله نمی­گنجد لذا بسیار ضروری است تا افرادی که قصد ادامه تحصیل در هر کدام از این گرایش­ها را دارند، حتما در مورد آنها بهطور کامل تحقیق نموده و پس از بررسی جوانب اقدام به انتخاب نمایند؛ چرا که هر گرایش روحیات خاص خود را می­طلبد. این بورسیه شامل نصف کردن هزینه شهریه یا حذف کامل آن و اعطای فاند تا سقف ۱۲ هزار یورو در سال برای مقطع لیسانس و تا سقف ۱۳ هزار یورو در سال برای مقطع فوق لیسانس است. ۱۳ تا ۱۴ واحد مورد نیاز مقدمهای بر آمار و ریاضیات برای اقتصاد، اقتصادسنجی ۱ و ۲، اقتصاد خرد و اقتصاد کلان، یادگیری ماشینی، دادههای بزرگ، اقتصادسنجی مالی، اقتصادسنجی خرد، برنامهریزی پیشرفته با پایتون و تئوری برنامه کاربردی، اعتبار مالی و تصمیم گیری، اقتصادسنجی مالی، اقتصاد رفتاری، اقتصاد بینالملل و مدیریت پورتفولیو (آلبوم کار) و سرمایه گذاریها، اقتصاد عمومی، اقتصاد سلامت، اقتصاد صنعتی، اقتصاد و قانون، اقتصاد پرسنل و تبعیض دستمزدها و در آخر دوره علاوه بر ارائه و دفاع از پایاننامه در مورد رشته و گرایش این مقطع، واحدهایی مانند اقتصادسنجی خرد پیشرفته، تئوری برنامهی پیشرفته و اقتصاد اطلاعات.

سمت­های شغلی در رشته اقتصاد شامل؛ متصدی بانک، کارشناسی گمرک، تحلیل­گر مسائل مالی، پژوهشگر، مدیر فروش، کارشناس بیمه، کارشناس خرید یا مدیر خرید و تدارکات، وزارتخانه­ها، امور مالیاتی، مدیر مالی، مدیر بازاریابی، کارشناس بازاریابی، کارشناس تحقیقات بازار و غیره است. پیشنهاد می کنیم مقاله “چرا ثروتمندترین دختران دنیا نمی خواهند شما بدانید که رشته اقتصاد خوبه؟ شما برای پذیرش در بسیاری از دانشگاهها محدودیت سنی ندارید اما سن بالا ممکن است فرایند دریافت ویزای شما را دچار ریسک کند. در اکثر دانشگاهها برای پذیرش در این مقطع باید در آزمون GRE شرکت کنید. معمولا برای ورود به مقطع لیسانس اقتصاد، آزمون ورودی بینالمللی خاصی وجود ندارد. شیوه­های اخذ پذیرش در رشته اقتصاد بسته به کشور مقصد و مقطع ورودی شما می­تواند مقداری متفاوت باشد. همچنین دانشجویان در این مقطع واحدهای مشترک گرایشهای دیگر را نیز خواهند داشت اما ۸ واحد تخصصی مختص همان گرایش را پاس خواهند کرد. به دلیل اهمیت بالای اقتصاد در حوزه بینالملل، تحصیل در این رشته در اکثر کشورهای مطرح دنیا به زبان انگلیسی امکانپذیر است.

توسط حمید صباغی

حمید صباغی هستم یک بازاریاب