زندگی نامه کامل نادرشاه افشار-از همه چی

زندگی نامه کامل نادرشاه افشار-از همه چی

اشرف که از هماهنگی دسته های سپاه ایران در شگفت مانده، ولی وامانده نشده بود نیروهای خود را از یورش بازداشت، و به نیرنگی که در جنگ با ترکان عثمانی از آن بهره برده بود کمک گرفت. برای این کار، به دو گروه از سربازان که هر یک برگرفته از سه هزار تن می شد فرمان داد که زیر فرمان کار آزموده ترین افسرانش دور بزنند و از پشت و گوشه ها به دشمن یورش برند، و خود از جلو به رویارویی ایرانیها شتافت. طهماسب قلی که هر بخش را زیر نظر داشت آماده یورش به دشمن شد، و با چنان دلاوری یورش آنها را پس راند که همگی را تارومار ساخت؛ و پس از آنکه شلیک توپ ها را رو به روی آنها کرد، نوبت او رسید و به سختی به آنها یورش برد و به آسانی بر آنها چیره شد.پیدا نیست در این جنگ از پای در آمده های دو سو چه اندازه بود. می توان حدس زد که افغانها کشته های زیادی دادند و شترها و زنبورکها و چادرها و همه باروبنه آنها بدست پیروز شوندگان افتاد.

حالا یکی از صفویه شاه باشه کارا دست خود نادر باشه ولی شاه از اونها باشه. هر بچه‌ای از صفوی پرچم بلند می کرد هوادار پیدا می‌کرد. چرا نادرشاه امپراطوری بادوامی نساخت؟ به نظرم یه جواب ساده‌اش همینه که به همون دلیل که پایتخت نداشت. پایتخت نادر کجا بود؟ مدت زیادی در مشهد زندگی می‌کرد ولی واقعا میشه گفت پایتخت حکومتش بود؟ به نظر می‌رسه نادرشاه بیشتر همون سبک زندگی چادری و عشایری باب میلش بود.

شاه تبعید شد و یک نوزاد به سلطنت رسید

استرداد بین نیروهای طرفین انجام گرفت و نادر شاه از مردم ایران خواست تا سب خلفای جنگ کرنال راشدین را نگویند. نادر شاه از طرف عثمانی خواست مذهب جعفری را قبول کنند که نپذیرفتند. پس از آن به ماوراءالنهر، خوارزم و داغستان لشکر کشید و آن‌ها را به تصرف خود درآورد. نادر پس از پیروزی بر مناطق شمال شرقی ایران به مشهد رفت و سپس خواست که از راه مازندران به تهران برود که در میان جنگل‌های سواد کوه هدف تیری قرار گرفت؛ اما تیر به او صابت نکرد. نادر از آنجا دچار شک به اطرافیانش شد و شخصیت او تغییر کرد. این شک و تردید او را رها نکرد تا او را از پای درآورد.

  • در مهماندوست دامغان میان سپاه نادر و اشرف جنگی در گرفت و افغانان شکست خوردند و دو روزه خود را به تهران رساندند، و از آنجا شتابان به اصفهان گریختند تا سپاه بیشتری فراهم کنند.
  • پس از یک جنگ تلخ پنج ساله، نادر توانسته بود مرزهای غربی ایران را احیا کند و همچنین حاکمیت ایران را بر بیشتر مناطق قفقاز دوباره تحمیل کند.
  • اما نادر فتحعلی خان رو که قبل از نادر فرمانده سپاه طهماسب بود و داشت کمکش می‌کرد برای بازپس گیری سلطنت از سر راهش برداشت خودش شد دست راست طهماسب و بعد هم همونطور که دیدیم اصلا نشست جاش.
  • شاه تهماسب اداره ارتش را به نادر داد و دو خواهرش را به عقد نادر و فرزند او رضاقلی میرزا درآورد.
  • سرانجام نادر شاه در طی سه جنگ بر آن‌ها مسلط شد.

در اين جنگ پايتخت آن زمان ايران يعنى اصفهان گشوده شد و حكومت افاغنه بر ايران پايان يافت. وقتى قواى نادر به مورچه‏ خورت نزديك شد در فاصله نسبتاً دورى از دشمن اردو زد و بوسيله جاسوسان و تنى چند از اسراى دشمن از تدارك مفصل نيروى نظامى اشرف افغان آگاه گرديد. نادر به رغم کمی سپاهیانش در مقابل لشکریان فیل سوار هندی توانست با به‌کارگیری تاکتیک‌های نوین جنگی لشکر انبوه هندوستان را در هم بکوبد. در نبرد کرنال نادرشاه توپخانه را در جلو سپاه قرار داده و تعدادی شتر مجهز به ظروف مملو از روغن مشتعل پشت توپخانه قرار داد. در طی شلیک توپ‌ها شترها رم کرده و با پیشروی به جلو، فیل‌های ارتش هند را وحشت زده می‌کنند. فیل‌های رمیده هم عقب‌نشینی می‌کنند و ارتش هند علاوه بر از دست دادن مقدار زیادی از قدرت نظامی با هجوم فیل‌ها پراکنده شد.

من حسن رحمانی مدیر این وبلاگ هستم سعی من بر این است که مطالبی جالب در مورد روستای تاریخی مورچه خورت گرد آوری کنم و در اختیار شما عزیزان قرار بدهم تا شاید بتوانم شما را بیشتر با پیشینه ی این روستا آشنا کنم. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. اقدامات دیپلماتیک نادر شاه آن اندازه مداوم و البته استادانه بود که کسی نتواند او را به تجاوزی بی‌سبب متهم سازد.

خانواده ما

اسلام سنی ۴ تا مذهب داره، مالکی، حنفی، شافعی، حنبلی این هم پنجمیش جعفری. فکر نادر این بود که اینطوری تنش با عثمانی سنی و از اون طرف تیموریان و اینها کم می‌شه. بعد هم از عثمانی‌ها خواست که ما این کارها رو می‌کنیم شما هم بگذارین مسلمان‌های ایران مثل بقیه مسلمون‌ها بیان مکه و حج و اینها. عثمانی‌ها اون جعفری رو نپذیرفتن ولی حج رو گفتن باشه بیاین. دو قرن و اندی صفویان در ایران حکومت کردن، قرن هفده اما قرن بی‌ثباتی بود.

او به تمام اطرافیان خود بدبین شده بود و با کوچک‌ترین شکی آن‌ها را کور می‌کرد یا می‌کشت. مورخان درباره این رفتارهای نادرشاه نظرات مختلفی داده‌اند. برخی بدبینی مفرط او را دلیل بر این رفتارها می‌دانند و برخی دیگر ثروت سرشار نادر شاه را سبب سرمستی، حرص و زایل شدن عقل وی قلمداد کرده‌اند.

توسط حمید صباغی

حمید صباغی هستم یک بازاریاب