طراحی مطب و کلینیک

این هنر شامل اشکال هندسی دقیق به همراه رنگهای جسورانه و روشن بوده و در اوایل قرن بیستم در جهان ظهور کرد و جایگزین Art Nouveau یا «هنر نو» شد. از آلومینیوم استفاده کنید تا از این جهت بتواند حس تمیز بودن و استریل بودن را برای محیط به همراه داشته باشد. البته که چینش چنین وسایلی بیشتر یک کار تخصصی محسوب میشود و بهتر است که چیدمان آنها مبنایی علمی داشته باشد اما در عین حال میتوان زیبایی چیدمان آنها را نیز حفظ نمود. طراحی داخلی یک تخصص چندجانبه است که به وضعیت زندگی و فرهنگ ساکنان آن توجه کرده و فضای داخلی را کاربردیتر میکند. این حرفه که ترکیبی از هنر و صنعت است، صرفا به بهبود وضعیت بصری و ظاهری فضای داخلی منزل نمیپردازد؛ بلکه هدفش بهینهسازی و سازگار کردن محیط برای استفادههای متنوع است. بنابراین، اولین موضوع مهم و تاثیرگذاری که در روحیه مراجعین و ایجاد احساس آرامش در آنها بسیار مهم میباشد؛ در اصل دکوراسیون داخلی مطب است. جهت پارتیشن بندی مطب سعی گردید طرحی مناسب برای دکوراسیون مرکز درمانی اردیبهشت انتخاب شود.

برای جذابتر کردن فضای مطب دندانپزشکی میتوانید از عناصر دکوراتیو مرتبط با دندانپزشکی در دیوار ها استفاده کنید. اما آیا میتوان تعاریف و ضوابط یکسانی برای طراحی مطب و طراحی کلینیک قائل شد یا لازم است این دو را در دستههای جداگانه بررسی کنیم؟ علاوه بر این در دوره مصر باستان هم میتوان طراحی داخلی را در ساختمان فرمانروایان مشاهده کرد. طراحی داخلی (Interior Design) به عنوان یک حرفه میتواند این فضای دلچسب را در منازل مسکونی و یا شرکت شما خلق کند. کف پوش یک فضا می تواند به اندازه ی دیوار های آن در جلوه ی اولیه ی آن محیط اثرگذار باشد. علاوه بر این کمک میکند تا تعداد و اندازه اثاث منزل را نیز بداند.

برای اطلاع از هزینه پروژه مورد نظر شما بسته به خواسته و نوع طرح باید محیط ساختمان توسط کارشناسان حرفه ای شرکت های طراحی داخلی معماری داخلی مطب دندانپزشکی بررسی شود. آن ها با توجه به نظرات شما، بازسازی هایی که انجام می شود و مصالح مورد نیاز هزینه دقیقی را برای شما قبل از اجرای طرح بیان خواهند کرد. با توجه به این تعریف میتوان طراحی داخلی را رشتهای حد واسط میان معماری و طراحی دانست که علاوه بر توجه به جنبههای کاربردی، ساختاری و فنی ساختمان به طراحی تجسمی و جنبههای بصری و زیبایی آن هم توجه ویژه دارد. توجه به سطوح اصلی اتاق از مواردی است که باید بدان نیز توجه کرد. درواقع می توان گفت هر چقدر که پی وی سی این کفپوش ها بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد . طراحان داخلی به عنوان مدیران پروژه هستند که در مورد امور مختلف اطلاعاتی مفید و کاربردی دارند. دانشمندان و باستانشناسان، با بررسی و تحقیق در این ساختمانها توانستند اطلاعاتی در مورد سیستم تهویه هوا، ایوانها، ستونها، مهتابیها و…

هزینه طراحی دکوراسیون داخلی در شیراز چقدر است؟ یک چهاردیواری ممکن است فضای داخلی منزل مانند اتاق کودک، آشپزخانه و.. پس در ابتدا برای یک طراحی صحیح باید بدانید مطب برای چه نوع فعالیت تخصصیایی در نظر گرفته شده است. بهطور مثال اگر توانایی بازسازی دفتر اداری یا مطب خود را به هر دلیلی ندارید، میتوانید با تغییر رنگ آنجا تغییرات خاصی را ایجاد کنید. لذت بردن از زندگی در هر زمان و دورهای به افراد کمک میکند تا با انرژی و انگیزه بیشتری فعالیتهای روزمره خود را شروع کنند. رنگهای بسیار شاد بهتر است کمتر در این فضاها استفاده شوند، زیرا هیجان افراد را بالاتر میبرند. با این وجود برخلاف استخرهای بتونی، در صورت لزوم میتوان قطعات استخرهای مدولار را از هم جدا کرده و مجددا در محل دیگری سوار کرد. دکوراسیون مطب پزشک با آثار هنری زیبا، عکسها، استفاده از رنگهای خنثی و آرامشبخش و مبلمانهای راحت، میتواند به بیماران کمک کند تا در حالت آرامش قرار بگیرند. به تدریج، دورههای تحصیلی مناسب آموزش طراحی داخلی تشکیل شد، کتابهای متناسب در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون تالیف گردید، اصول دکوراسیون و دکوراتورهای هنری از کتابهای طراحان داخلی جدا گشت و منابع آموزشی اصولی و استاندارد در اختیار طراحان قرار گرفت.

به همین دلیل اگر شما قصد تغییر دکوراسیون مطب خود را دارید، میتوانید به مهندسهای متخصص این زمینه اعتماد کرده و در نهایت یک مطب بسیار شیک و موردپسند داشته باشید. اگر بخواهیم یک تعریف جامع و کامل از Interior Design داشته باشیم، میتوانیم بگوییم طراحی داخلی خانه حرفهای چندبعدی است که شامل توسعه مفهومی، ارتباط با سرمایهگذاران پروژه، مدیریت و اجرای طرح است. سبک آرت دکو به حمایت از اشکال هندسی با رنگهای ساده و متالیک برخاست. بعضی از مواد اولیه کار در کلینیک و مطب زیبایی باید در محیطی ایمن و استریل نگهداری شوند. طراحی کلینیک زیبایی باید به گونهای باشد که با سادهترین طراحی بیشترین استفاده را از محیط انجام دهیم.

دیوارهای خانه با رنگهای براق رنگآمیزی شده و طرحهای استفاده شده در آنها معمولا الگوهای تکراری معین همچون مربع، مثلث، خطوط اریب و طرحهای سهبعدی هستند. برای دکور کامل یک مغازه اولین چیزی که باید مشخص شود نوع کسب و کاری می باشد که قرار است در آن مغازه فعالیت داشته باشد. یکی دیگر از المان هایی که در طراحی اینگونه مکان ها مورد توجه قرا می گیرد آثار هنری نظیر تابلو است. طراحی مطب یکی از مهم ترین مباحث در بخش دیزاین داخلی ساختمان می باشد. همگی بهتر است فضای مطب خود را به گونه ای دیزاین کنند که کودکان با مراجعه به این مراکز دچار تنش و اضطراب نشوند. طراحی پلان شماتیک با توجه به برنامه ی فیزیکی انجام می گیرد. در این سبک از خطوط هندسی ساده و تیز با رنگهای خنثی، متالیک، سیاه و سفید برای طراحی داخلی استفاده میشود. مقاومت مداوم آب در اطراف بدن، مثل یک عامل تثبیت کننده ( که کمک میکند بدن تعادلش را بهتر حفظ کند و در حین حرکت پایدار بماند ) برای بدن عمل کرده و همراه با اثر شناوری باعث میشوند که فرد نسبت به توانایی خود در انجام حرکات بدون خطر آسیبدیدگی یا درد، اطمینان بیشتری پیدا کند.

در طراحی داخلی مطب پزشکی چیدمان وسایل درون فضا ، انتخاب رنگ دیوارها ، وسایل و طراحی نورپردازی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد و علاوه بر این شما می بایست بتوانید در دکوراسیون مطب پزشکی تصویری از پزشکی معتبر و حرفه ای را در ذهن بیمارها ایجاد نمایید. تصاویر، مضامین و تابلو های انتخاب شده باید هر دو دسته را پوشش دهد. معمولا با انتخاب تیم حرفه ای برای طراحی و اجرای دکور، کارشناسان می دانند بهترین دکور برای هر نوع کسب و کار با توجه به اندازه مغازه و رنگ هایی که قرار است استفاده شود چیست. حیاطها و ایوانهای ستوندار در طبقه بالای عمارت قرار دارند و اتاقهای پذیرایی معمولا با گچبری و پردههای کرکرهای تزیین میشوند.

در قرن هفدهم، هجدهم تا اوایل نوزدهم، نیاز به داشتن دکوراسیون داخلی به دغدغه ساختمانسازها تبدیل شد. صورت مساله تیم طراحی متشکل از حامد بدری احمدی، مرتضی شعبانی فر و پرستو پیرایی در طراحی این پروژه، تجمیع این دو واحد و تبدیل آن به مطبی جدید برای کارفرما بود که در نهایت توانستند با طراحی منحصر به فرد خود عنوان تقدیر شده در نهمین جایزه معماری داخلی ایران را از آن خود کنند. سیستم نوبت دهی قوی در یک مطب زنان و زایمان، وقت مشاوره او با دکتر را به شکلی تنظیم میکند تا در کمترین زمان ممکن در مطب منتظر بماند. برای راحتی این فضا که یک فضای خصوصی است، باید به خواستهها و نیازهای افراد ساکن در آن توجه ویژه داشته باشیم. این سبک تقریبا نزدیک به سبک میدرن می باشد اما از قانون و قائده خاصی برای طراحی و چیدمان پیروی نمی کند اما به هیچ عنوان نزدیک به سبک های سنتی در آن کار نمی شود این سبک را باتوجه به تمامی وسایلی و دکور های که در دوره های مختلف مد می شود می توان تغییر داد. سبک کلاسیک مربط به استفاده از طرح و رنگ های دهه 60 و 50 شمسی می باشد که در آن استفاده از فرش های دستباف با رنگ های شلوغ، مبلمان استیل و سلطنتی و دکور چوبی، لوستر های پر زرق و برق به وفور دیده خواهد شد در ادامه نمونه ای از سبک کلاسیک را مشاهده خواهید کرد.

رنگهای شاد، طرحهای هندسی با خطوط پیچیده، پارچهها و الگوهای مواج همگی معرف دکوراسیون و معماری عربستان هستند. استفاده از المانهای رنگی مناسب شخصیت آنها در دکوراسیون منزل باعث افزایش آسودگیشان میگردد. باشد یا یک شرکت اداری؛ استفاده از عواملی مانند نورپردازی و چیدمان مبلمان میتواند فضا را تقسیمبندی کرده تا عملکردها به طور دقیق مشخص گردد. همچنین اگر شما طراح یک مطب پزشکی اطفال هستید باید به ایجاد حریم خصوصی برای شیردهی مادران توجه کنید.برای سرویس های بهداشتی نیز نیاز های بیماران را در نظر بگیرید.مکان قرارگیری سرویس بهداشتی باید در فضایی از از بنا قرار گیرد که مشکلات تهویه و صوت وجود نداشته باشد. دکوراسیون یک واژه فرانسوی است که در لغتنامه «دهخدا» به معنای آذینبندی و آراستن معنا شده است. نکته دیگر که باید بدان اشاره کرد، افرادی هستند که از آن فضای طراحی شده استفاده میکنند؛ آیا کاربران خانوادهای پرجمعیت هستند و یا یک فرد مجرد، آیا کاربران کودک هستند یا بزرگسال، خصوصیات روانی آنها چگونه است؟ اصلا نمی توان هزینه دقیقی را برای طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی بیان کرد چرا که هر ساختمانی بسته به نقشه و سال ساخت ساختمان می تواند هزینه های متفاوتی را برای اجرای یک طرح بی نقص داشته باشد.

طراحان داخلی باید طیف وسیعی از اطلاعات داشته باشند تا بتوانند کار را به صورت پروژهای جلو ببرند. برای مثال می توانید قفسه هایی را در فضای پشت سر منشی برای این فایل ها در نظر بگیرید. به عنوان مثال در پشت پیشخوان، در زیر دست کارمندان داروخانه می توان قفسه ها را به شکل زیبایی مرتب گذاشت. همچنین آنها قادر هستند اتاق را به شکل مطلوبی دربیاورند، بدون اینکه هیچ گونه خرابی ظاهری در اتاق ایجاد کنند. اگر قرار باشد، طراحی یک فضا را به سبک مدرن انجام دهید، باید بدانید که اصلی ترین مشخصه ی آن استفاده از رنگ ها و متریال های ملایم و آرامش بخش است. انتخاب رنگ برای فضای انتظار و اتاق پزشک باید به دقت باشد، برای مثال رنگ های گرم(قرمز،نارنجی و…) باعث شادی و طروات می شود اما استفاده زیاد یا نا بجا از آن ممکن است باعث عصبانی و بی قراری در بیمار شود. با این حال، ممکن است داشتن چند اتاق درمانی خصوصی عاقلانه باشد، زیرا برخی از بیماران بسته به درمان و سابقه آنها به حفظ حریم خصوصی نیاز دارند.

توسط حمید صباغی

حمید صباغی هستم یک بازاریاب