معرفی 6 عنوان از بهترین کتاب های اقتصاد کلان

با وجود همه کشمکشهایی که در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا وجود دارد، به نظر میرسد که این کشور تا سال ۲۰۲۰، جایگاه پنجم را در فهرست برترین اقتصادهای دنیا حفظ خواهد کرد. اقتصاد ژاپن در حال حاضر سومین اقتصاد برتر دنیا است. نماینده مردم سمیرم در مجلس تاکید کرد: طبق گزارشاتی که به کمیسیون اقتصادی واصل شده است پایانه های فروشگاهی فقط به صورت محدود و در برخی جاها استفاده میشود، پیش از اجرای سراسری این قانون باید یک رصد کلی صورت گیرد و با تخلفات احتمالی از جمله اینکه وقتی خریداران قصد استفاده از آن را دارند به آنها گفته می شود که یا سامانه مختل شده است یا قطع است برخورد جدی شود. وضعیت اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان نامعلوم است، با وجود اعلام نظر منفی کمیسیون تطبیق مقررات مجلس، هنوز خبری از احتمال اصلاح این مصوبه در هیات دولت نیست. علیرضا حیدری، نایب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با چنین دیدی به چالش به وجود آمده میان مجلس و دولت نگاه میکند. در اقتصاد کلان متغیرهایی نظیر تولید ملی، سطح عمومی قیمتها، اشتغال، تراز پرداختها و مانند آن با همفزونی و جمعی سازی متغیرهای فردی و جزئی کل اقتصاد به دست میآید.

کانادا دهمین اقتصاد بزرگ دنیا است و درست قبل از روسیه قرار دارد. هند برای پیشی گرفتن از بریتانیا در سال ۲۰۲۰ و به دست آوردن جایگاه پنجم در فهرست بهترین کشورهای دنیا از نظر اقتصادی، برنامهریزی میکند. مطالب مطرح شده در کتاب تئوری اقتصاد کلان جلد 1 تألیف «محمود روزبهان»، در سطح اقتصاد کلان مقدماتی است که با فهرست مطالب تهیه شده توسط دفتر برنامه ریزی وزارت علوم برای درس اقتصاد کلان 1 ، در دوره کارشناسیِ رشته اقتصاد هماهنگی کامل دارد. در سال ۱۹۷۸ وقتی چین برنامه اصلاحات اقتصادی را آغاز کرد این کشور در مقام نهم تولید ناخالص داخلی، با ۲۱۴ میلیارد دلار قرار داشت. از زمان معرفی برنامه اصلاحات اقتصادی، چین به بزرگترین قطب تولید در دنیا تبدیل شد. ایتالیا، نهمین اقتصاد بزرگ دنیا است ولی از بیثباتیهای سیاسی، رکود اقتصاد داخلی و کمبود اصلاحات ساختاری رنج میبرد. از جمله مشکلات ساختاری است که از زمانهای قدیم در سیستم اقتصادی ایتالیا وجود دارد. اقتصاد ایالات متحده آمریکا با وجود مشکلات و چالشهایی در سطح داخلی، هنوز یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا است. این رشد سریع و چشمگیر، این کشور را در مقام دوم بهترین کشورهای دنیا از نظر رشد اقتصادی قرار داده است. سلیمی تصریح کرد: باید در زمان اجرای قانون سازمان امور مالیاتی گردش مالی افرادی که مشکوک به دور زدن قانون هستند را پیش و بعد از اجرای قانون بررسی کنند و با تخلفاتی که احتمالاً رخ داده برخورد جدی داشته باشند.

بنابراین، این درس یکی از مهمترین دروس داشجویان رشته اقتصاد به حساب میآید و یادگیری کامل آن بسیار ضروری است. البته دوران ریکاوری و بازگشت این کشور، بسیار کند طی شد. دکتر عباس شاکری در جلد اولِ این کتاب همهی موضوعات را به سه روش ریاضی، نموداری و توصیفی ارائه می دهد و برای توضیح مطالب حتی الامکان از شواهد تجربی مربوط به اقتصاد ایران استفاده کرده است که مطالب را ملموس تر می کند. فرانسه هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا است. در زمینههای خودروسازی، هوافضا و راهآهن و همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات لوکس، جزو برترین تولیدکنندههای دنیا است. بسیاری از کمپانیهای سراسر دنیا به خاطر بحران اقتصادی، سرمایههای خود را از پروژهها بیرون کشیدند یا کاهش دادند. قبل از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، این کشور تا حدودی با رکود و سرعت پایین رشد اقتصادی مواجه بود. از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۸، کانادا رشد اقتصادی قابل توجهی داشت و سالانه ۲.۹ درصد افزایش تولید ناخالص داخلی را تجربه کرد.

کتابانه در این بخش به معرفی کتاب های معروف اقتصاد کلان خواهد پرداخت و نحوهی خرید اینترنتی کتاب های رشته اقتصاد یا سایر کتاب های دانشگاهی را برای شما شرح خواهد داد. در نتیجهٔ سرمایهگذاری بیش از اندازه در بازار املاک و همینطور وابستگی شدید مشتریان به حسابهای اعتباری، در جریان بحران اقتصادی، اقتصاد این کشور آسیب شدیدی را متحمل شد. این کشور نسبت به سایر رقبا، بهتر توانست از پس بحران اقتصادی بربیاید. این کتاب از بهترین کتاب های اقتصاد کلان در بازار چاپ و نشر است. در کتاب اقتصاد کلان «گریگوری منکیو» ترجمهی «حمیدرضا ارباب» از نقش و مشارکت سخن به میان آمده است.همچنین از بسیاری اقتصاددانان کلاسیک قبل از کینز و اقتصاددانان تئوکلاسیک در سه دهه گذشته بهره برده شده است. اقتصاد کلان به مطالعهی رفتار جمعی افراد و بنگاه های یک جامعه میپردازد. همچنین، فرانسه نیروی کار متخصص و تحصیلکرده دارد. نرخ بالای مالیات، رکود تولید، وامهای غیرکاربردی در سیستم بانکداری و…

گفتنی است که جهت تثبیت مطالب درسی، تمریناتی همراه با حل آن ها در کنار پرسش ها و تمرینات حل نشده در پایان هر فصل از این کتاب آورده شده است. در مقابل اما فرم بدبینانهای هم وجود دارد و آن اصرار هیات دولت بر حفظ و اجرای مصوبه افزایش ۱۰ درصدی مستمری سایر سطوح بگیران است. وی با بیان اینکه پایانههای فروشگاهی هم در فروشگاه ها و هم در مطب پزشکان و در خیلی از جاها در اختیار اصناف و کسبه قرار دارد، ادامه داد: متاسفانه در یک سال گذشته و با اجرای قانون شاهد هستیم که نظارتهای مناسبی برای اجرای قانون وجود نداشته است که باید سازمان امور مالیاتی ودستگاههای نظارتی عزم خود را برای اجرای قانون بیشتر کنند. کتاب اقتصاد کلان (نظریه ها و سیاست ها) از «عباس شاکری» در دو جلد مجزا به عنوان منبع درسی اقتصاد کلان ۱ و ۲ در سطح کارشناسی برای رشته اقتصاد نوشته شده است. این نقاط ضعف، مانع از این شده است که این کشور به رشد اقتصادی که پتانسیل آن را دارد، دست پیدا کند و این کشور را همواره پایینتر از سایر رقبای اروپایی خود قرار داده است. البته هنوز هم مشکلات ساختاری متعددی در سیستم اقتصادی ایتالیا وجود دارد که اقتصاد آن را تحت الشعاع قرار داده است.

به دلیل وابستگی آلمان به صادرات کالاهای سرمایهای، اقتصاد آلمان با افت شدید ۵.۲ درصدی در سال ۲۰۰۹ مواجه سایت atlasmarketing شد. بخشی از این رشد اقتصادی به خاطر تقاضای جهانی کالاهای برزیلی بود. شرکتهای بزرگ آمریکایی، نقشی تاثیرگذار در اقتصاد جهانی دارند. اقتصاد آمریکا تحت سیطره شرکتهای خدماتگرا است که در زمینههای مختلفی از جمله فناوری، خدمات مالی و سرمایهگذاری، بخش سلامت و خرده فروشی فعالیت میکنند. بیش از ۵۰ شرکت از شرکتهای Fortune Global 500 از کشور ایالات متحده آمریکا هستند. این نماینده مجلس با اشاره به مزایای استفاده از سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی اضافه کرد: بیشتر کشورها در دنیا از این سیستم استفاده میکنند زیرا مالیاتهایی که از این طریق گرفته میشود به صورت شفاف است و برای استفاده در زیرساخت های کشور استفاده می شود. اقتصاد آمریکا ۲۰ درصد از درآمد کلی جهانی است. در ۱۰ سال قبل از بحران جهانی اقتصاد، یعنی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸، رشد تولید ناخالص داخلی برزیل، به طور میانگین سالی ۳.۴ درصد بود. میزان تولید ناخالص داخلی این کشور در حدود ۲.۹ میلیارد دلار است.

اقتصاد چین در چند دهه اخیر، رشد خیرهکنندهای را تجربه کرده است. وقتی صحبت از برترین کشورهای دنیا از نظر رشد اقتصادی است، فهرست کشورها ممکن است از سالی به سال دیگر تغییر کند ولی بازیکنان اصلی آن، تقریبا یکسان است. ولی از آن زمان به بعد، اقتصاد این کشور، رشد چشمگیری نداشته است ولی جزو برترین اقتصادهای دنیا است. در بخش تولید، فرانسه یکی از پیشتازان دنیا است. این اثر از کتاب های برتر اقتصاد کلان و بهترین کتاب های کنکور ارشد اقتصاد است که در میان دانشجویان این رشته طرفداران زیادی دارد. پیش بینی میشود که این کشور در سال ۲۰۱۹، رشد اقتصادی ۱.۷ درصدی و در سال ۲۰۲۰، رشد اقتصادی ۱.۶ درصدی داشته باشد. نرخ رشد این کشور در این سالها سالانه حدود ۹ درصد بود تا اینکه بحران جهانی اقتصاد، در سال ۲۰۰۸ در رشد آن تاثیر گذاشت. بحران جهانی اقتصادی، بر اقتصاد شکننده ایتالیا تاثیر زیادی گذاشت. به دلیل روابط اقتصادی که این کشور با ایالات متحده آمریکا دارد، در سال ۲۰۰۹ که سال بحران اقتصادی بود، اقتصاد کانادا با نزول ۲.۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن، مواجه شد.

مشکل روزافزون بیکاری، به خصوص در قشر جوان هنوز یکی از نگرانیهای سیاستگذاران اقتصادی این کشور است. این کشور بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷، تقریبا سالی ۱.۲ درصد به طور میانگین، رشد داشت. در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، این کشور نزول ۲.۴ درصدی و ۱.۸ درصدی را هم تجربه کرد. با وجود فراز و نشیبهایی که این کشور در زمینههای اقتصادی تجربه کرده است و بارها نشانههایی از رکود را در طول زمان نشان داده است، پیشبینی میشود که این کشور در سالهای ۲۰۱۹ و سالهای آتی رشدی ۱.۱ درصدی را تجربه کند. در قسمت پاسخنامه تشریحی توضیحاتی پیرامون مبحث سوال ارائه گردیده تا علاوه بر آموزش و یادآوری مجدد، علت انتخاب گزینه مدنظر شرح داده شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قطعاً با اجرای قانون سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی، علاوه بر افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی، ناعدالتیها در اخذ مالیات از بین میرود و روند این موضوع در کشور شفاف میشود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید برای اجرای قانون برنامه جامع و کامل و شفاف این امر از سوی وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی تدوین می شود، اظهار کرد: قطعاً با اجرای قانون سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی، علاوه بر افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی، جلوی ناعدالتی ها در اخذ مالیات گرفته میشود و روند این موضوع در کشور شفاف میشود.

این کشور در سال ۲۰۱۸ توانست با تولید ناخالص داخلی معادل ۲.۹ تریلیون دلار، کشور فرانسه را پشت سر بگذارد. در سال ۲۰۰۹، این کشور ۵.۵ درصد نزول اقتصادی را تجربه کرد که بیشترین میزان کاهش تولید ناخالص داخلی در دهههای اخیر بود. سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۰، این کشور توانست نزول اقتصادی را جبران کند و به رشد ۷.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی دست یافت که بیشترین میزان رشد تولید ناخالص داخلی در ۲۵ سال اخیر برزیل بود. در حال حاضر، خدمات، مهمترین بخش اقتصاد این کشور است و در واقع ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در این بخش است. کتاب اقتصاد کلان آقای «محسن نظری» از «نشر نگاه دانش» با تاکید ویژه بر رشته مدیریت نوشته شده است و بعنوان متن درسی و کتاب آمادگی برای آزمون ورودی کارشناسی ارشد می تواند مورد استفاده قرار گیرد. سپس سوالهای مربوطه طبقهبندی شده از منابع آزمونهای ورودی کارشناسی ارشد بهمراه پاسخ تشریحی آورده شده است. کتاب 2000 سوال چهار گزینه ای اقتصاد کلان (کارشناسی ارشد) به قلم محسن نظری در نشر نگاه دانش به چاپ رسیده است. اقتصاد در آمریکا، کاملا توسعه یافته و مبتنی بر سیستمهای پیشرفته تکنولوژیک است. در زمینهی درس اقتصاد کلان کتاب های بسیار خوبی در کشور انتشار یافته و از بسیاری از آنها در این کتاب استفاده شده که نام هر یک، در منابع پایانی ذکر گردیده است، ولی از آن جا که اغلب کتاب های منتشره در کشور برای دانشجویان رشته اقتصاد تنظیم شده، و جای کتابی که به زبان ساده، اقتصاد کلان را به دانشجویان معرفی کند خالی است.

ده سال قبل از رکود بزرگ، یعنی از سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸، تولید ناخالص داخلی کشور آلمان تقریبا به طور میانگین، سالی ۱.۶ درصد رشد داشت. اقتصاد هند در سالهای اخیر رشد بسیار سریعی داشته است و از نظر سرعت رشد اقتصادی، در حال پشت سر گذاشتن چین است. لازم به ذکر می باشد که در ارائه ی الگوهای اقتصاد کلان مطرح شده در این کتاب، از هر سه روش توصیفی، جبری و هندسی استفاده شده است تا الگوها بهتر درک شوند. در ده سال قبل از رکود بزرگ، یعنی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸، تولید ناخالص داخلی بریتانیا هر سال به طور میانگین ۲.۸ درصد رشد داشت. ساختار آموزشی کتاب اقتصاد کلان محسن نظری بدین صورت میباشد که در ابتدای هر فصل، مباحث مطرح شده است. مثلا بحثهای مفصلی درباره نظریه نرخ بهره و وجوه قابل استقراض، نظریه مقداری پول و مسئله ناسازگاری زمانی ارائه شده است. سلیمی تاکید کرد: قطعاً سازمان امور مالیاتی کشور میتواند با اجرای دقیق قانون منابع اطلاعاتی خوبی درباره نظام مالیاتی کشور به دست بیاورد و راه درستی برای سهل الوصول کردن مالیات ایجاد کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی راههای دور زدن قانون را به خوبی میدانند و از آن سوء استفاده می کنند، عنوان کرد: باید با رصد دقیق راههای دور زدن قانون نیز از سوی وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی بسته شود تا این قانون که قطعاً به نفع کشور خواهد بود اجرا شود.

میزان تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۹، در حدود ۲ تریلیون دلار پیشبینی میشود. میزان تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۹ در حدود ۲۱ تریلیون دلار آمریکا پیشبینی میشود. این کشور به سرعت توانست این بحران را پشت سر بگذارد و دوران بازیابی را به سرعت طی کرد. اقتصاد این کشور از آنجایی که وابستگی کمتری به تجارت خارجی داشت، توانست عملکرد بهتری در بحران اقتصادی داشته باشد. میتوان گفت که در این خصوص بازنشستگان با دو سناریوی خوشبینانه و بدبینانه روبر هستند، یعنی یا دولت بالاخره مجبور به عقب نشینی از موضع قبلی خود میشود و یا اینکه نهایت ایستادگی خود را برای حفظ این مصوبه به کار خواهد بست. وی در این باره میگوید: به نظر میرسد دولت قصد بازنگری در افزایش ۱۰ درصدی مستمری سایر سطوح بازنشستگان تامین اجتماعی را ندارد. از این رو ساده نویسیِ مطالب، به عنوان یک اصل مورد نظر مؤلف قرار گرفته است. چین در حال حاضر در حال در اختیار گرفتن جایگاه ایالات متحده آمریکا است. تا قبل از دهه ۱۹۹۰ میلادی، ژاپن مثل چین امروزی بود. همین عوامل دستبهدستهم دادهاند تا اقتصاد ایتالیا را عقب نگه دارند.

وی ادامه داد: در حین اجرای قانون نیز باید سازمان امور مالیاتی سامانهای را طراحی کند که مردم به صورت آنلاین تخلفاتی را که مشاهده می کنند اطلاع دهند و دستگاه های نظارتی نیز در اسرع وقت به شکایت هایی که در این زمینه انجام میشود رسیدگی کنند. این مطالعه و بررسی به قیمت ساده سازی رفتارهای فردی و نادیده گرفتن اجزاء انجام میشود. این کار باید به نحوی انجام شود که هزینه های دولت افزایش نیابد، زیرا آثار تورمی در پی خواهد داشت. در صدر فهرست بزرگترین اقتصادهای دنیا، ایالات متحده آمریکا قرار دارد که سالها است این عنوان را در اختیار دارد. این رشد همچنان ادامه دارد و این کشور را به مقام چهارم برترین اقتصادهای دنیا رسانده است. به صورت مشخص اشاره این مقام صنفی کارگران بازنشسته به صحبتهای اخیر رییس جمهور است : د رابطه با افزایش عادلانه حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان، توجه ما به حقوق همه است. ۳۵ سال بعد، این کشور به مقام دوم رسید و میزان تولید ناخالص داخلی آن به ۹.۲ تریلیون دلار رسید. امروزه چین دومین اقتصاد برتر دنیا است و با وجود اینکه در ۳۵ سال اخیر، رشد بسیار چشمگیری داشته، برنامههایی برای پیشگیری از رشد بیشازاندازه اقتصادی دارد و قرار است که سرعت رشد آن کاهش پیدا کند.

در رابطه با فرم خوشبینانه ماجرا به تازگی محمدحسن زدا، معاون فنی و سرپرست پیشین سازمان تامین اجتماعی در صفحه اینستاگرام خود گفت: به استناد قانون نحوه اجرای اصل ۸۵ قانون اساسی، مجلس موضوع قانونی بودن نحوه افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را به کمیسیون تطبیق مقررات محول کرد، نظر کمیسیون ابطال مصوبه بود که از طرف مجلس به دولت ابلاغ شد. مطابق این روایت سرپرست پیشین سازمان تامین اجتماعی، نوع واکنش دولت به ماجرا نشان میدهد که اصل ایراد مجلس را قبول دارد و بنابراین به احتمال زیاد طی روزهای آینده این مصوبه مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و این بار پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی برای افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح تصویب خواهد شد. از این صحبتها میتوان استنباط کرد که مقاومت دولت در برابر ابقای مصوبه پیشین هیات دولت همچنان ادامه دارد و قرار نیست افزایش ۱۰ درصدی مستمری این گروه از بازنشستگان به ۱۸ درصد یا صورت دیگری تغییر کند. طبق بررسیهای صورت گرفته، پیشبینی میشود که آلمان در سال ۲۰۱۹ رشدی ۱.۸ درصدی داشته باشد. اصغر سلیمی با اشاره به اثرات مثبت اجرای قانون سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی، اظهار داشت: این قانون یک سال پیش در مجلس مصوب و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و قرار است پس از اجرای آزمایشی یک ساله در روزهای آینده به صورت سراسری در کشور اجرایی شود.

با وجود این، اقتصاد این کشور در سالهای اخیر، روند صعودی خود را پی گرفته است. بعد از رشد پرفراز و نشیب سالهای اخیر، به نظر میرسد رشد اقتصادی این کشور در حال حاضر در شرایط نسبتا پایدار و استواری قرار دارد. ناگفته نماند که در حال حاضر Brexit نیز ممکن است اقتصاد این کشور را تهدید کند. اقتصاد آمریکا برای رشد ۲.۵ درصدی در سال ۲۰۱۹ و ۱.۷ درصدی در سال ۲۰۲۰ برنامهریزی شده است. پیشبینی میشود که اقتصاد این کشور در سال ۲۰۱۹، رشد ۲.۳ درصدی داشته باشد. پیشبینی میشود که این کشور در سال ۲۰۱۹، رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی داشته باشد. اقتصاد این کشور برای رشد ۶.۳ درصدی در سال ۲۰۱۹ برنامهریزی شده است. کتاب اقتصاد کلان «نادر مهرگان» از جمله درسهایی است که در بسیاری از رشته های مهم دانشگاهی در شاخه علوم انسانی تدریس می شود. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۸، در حدود ۲.۱ تریلیون دلار بوده است و پیشبینی میشود که سالانه ۱.۳ درصد رشد داشته باشد.

فقط در سال ۲۰۰۹ با اندکی نزول در تولید ناخالص داخلی مواجه شد. سال بعد، اقتصاد آلمان با رشد قوی ۴ درصدی، تقریبا به شرایط سابق برگشت. از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷، هند، رشد اقتصادی فوقالعادهای را تجربه کرد. در دهههای ۱۹۶۰ و ۷۰ و ۸۰ رشد سریعی را تجربه کرد. بعد از این رشد سریع، روند رشد اقتصاد برزیل، سرعت کمتری گرفت و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، سالانه ۲.۱ درصد رشد داشت. به خاطر ادامه روند رکود اقتصادی، تقاضا از طرف کشورهای جنوبی اروپا افزایش پیدا کرد و در نتیجه اقتصاد آلمان بین سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ به رشد خود ادامه داد. بعد از یک رشد چشمگیر در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، اقتصاد این کشور در سال ۲۰۰۹ با کمی نزول مواجه شد. در سال ۲۰۰۹، تولید ناخالص داخلی بریتانیا ۵.۲ درصد سقوط کرد ولی در سال ۲۰۱۰ در حدود ۱.۷ درصد رشد داشت. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۹ در حدود ۵.۲ تریلیون دلار پیشبینی میشود.

توسط حمید صباغی

حمید صباغی هستم یک بازاریاب