دستگاه ایکس ری چیست و انواع آن کدامند ؟

دستگاه ایکس ری چیست و انواع آن کدامند ؟

 

دستگاه ایکس ری یک دستگاه بازرسی است که می‌تواند تصاویری را از داخل بدن انسان، حیوانات و اشیاء مختلف تهیه کرده و در یک مانیتور به شما نمایش دهد. این دستگاه در بازرسی و کنترل لوازم همراه افراد موقع ورود و خروج در اماکنی که کنترل تردد در آن ها ضروری است از قبیل فرودگاه ها، سالن های اجلاس و کنفرانس، ورودی دفاتر مقامات عالی رتبه، خروجی انبارها و کارگاه ها و … استفاده می شود. ایکس ری در مبادی گمرک کاربرد فراوانی دارد. در گمرک به وسیله ایکس ری انواع چمدان، کانتینر و پالت کالاهای وارداتی اسکن می شود و با تطبیق محتویات با مفاد اظهارنامه کالا، مامور گمرک اصالت مدارک گمرکی مفاد محموله را بررسی و برحسب مورد تایید می کند.

برای خرید این دستگاهها می‌توانید از طریق شرکت‌هایی مانند انطباق گستر، تایگر، رسا و … اقدام کنید و یا به سایتهایی مانند زوم فینگ مراجعه نمایید.

دستگاه ایکس ری بازرسی چیست ؟

 دستگاه بازرسی ایکس ری یکی از دستگاه‌های امنیتی است که در مکان‌های عمومی مثل فرودگاه‌ها و یا سازمان‌ها و ادارات خاص به کار می‌رود. این دستگاه به تونل تصویر برداری نیز معروف است و به منظور بررسی وسایل افراد در برخی مکان‌های عمومی استفاده می‌شود. اجزا به کار رفته در ساخت دستگاه بازرسی ایکس ری شامل قسمت‌های مختلف دستگاه ایکس ری، تونل و نوار نقاله، دستگاه ژنراتور، سنسورهای آشکارساز، سنسورهای نوری و … می‌شود. دستگاه xray به کمک اشعه ایکس، عناصری که به طور معمول قابل رویت نیستند را در معرض دید قرار داده و عمل بازرسی به درستی انجام می‌شود. استفاده از این دستگاه در کارخانه‌ها هیچ مانعی نخواهد داشت؛ همچنین از دستگاه ایکس ری مواد مخدر برای تشخیص و پیشگیری از عبور مواد مخدر از گیت فرودگاه نیز استفاده می‌شود. در انتخاب دستگاه بازرسی ایکس ری، باید به مواردی مانند کیفیت تصویر دوربین ایکس ری، محور ابعادی دستگاه، سهولت در استفاده، نوع دستگاه ایکس ری، نگهداری، قسمت‌های سخت افزاری دستگاه، قسمت‌های نرم افزاری دستگاه، سیاست‌های کنترل تردد، درصد میزان امنیت مورد نظر و سایر امکانات جانبی ارائه شده توسط سازنده توجه کرد.

دستگاه ایکس ری چگونه کار می‌کند ؟

دستگاه ایکس ری بازرسی، با استفاده از پرتو ایکس، تصاویر داخلی از اشیا و لوازمی که از داخل آن عبور می‌کنند، تولید می‌کند. این پرتوها از یک لوله الکترونی و یک پلاک حساس به پرتوهای ایکس که در زیر شیشه دستگاه قرار دارد، عبور می‌کنند. پرتوهای ایکس، بر روی اشیا برخورد کرده و بعد از عبور از آنها، به داخل دستگاه بازرسی بازمی‌گردند. در این مرحله، پلاک حساس به پرتوهای ایکس، تصاویر داخلی از اشیا را تولید می‌کند. این تصاویر بر روی یک مانتیور قابل مشاهده است.

ایکس ری چیست ؟

اشعه ایکس (XRay) یک تابش الکترومغناطیسی با انرژی بالا است، که به خاطر دانشمند آلمانی ویلهلم کنراد رونتگن، که آن را در سال 1895 کشف کرد، به آن تابش رونتگن نیز می‌گویند.

طول موج اشعه ایکس کوتاه‌تر از اشعه ماوراء بنفش و طولانی تر از اشعه گاما است. هیچ تعریف دقیق و پذیرفته شده جهانی از مرزهای باند اشعه ایکس وجود ندارد. X ray دارای طول موجی تقریبی از 10 نانومتر تا 10 پیکومتر است که مربوط به فرکانس‌هایی در محدوده 30 پتاهرتز تا 30 اگزاهرتز است.

اشعه ایکس به طور گسترده در تشخیص های پزشکی (به عنوان مثال، بررسی استخوان های شکسته) و علم مواد (به عنوان مثال، شناسایی برخی عناصر شیمیایی و تشخیص نقاط ضعف در مصالح ساختمانی) استفاده می شود. علاوه بر این دستگاه های ایکس ری کاربرد امنیتی نیز دارند و برای شناسایی مواد خطرناک همراه افراد در اماکنی مانند فرودگاه یا مناطق مختلف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

اجزای دستگاه ایکس ری بازرسی

در این بخش اجزای اصلی به کار رفته در ساخت دستگاه بازرسی ایکس ری را  معرفی می‌کنیم:

·        تونل و نوار نقاله: این قسمت شامل تونل مخصوص تصویر برداری و همچنین نقاله‌های مخصوص برای هدایت اشیاء به داخل تونل است. در دستگاه های بزرگ که برای اسکن از بارهای بزرگ استفاده می‌شود، به جای نوار نقاله از غلتک های مخصوصی استفاده می شود.

·        ژنراتور: این قسمت منبع تولید XRAY است و برای تولید اشعه ایکس استفاده می‌شود.

·        سنسورهای آشکارساز: آشکارسازها برای تشخیص اشیاء درون تونل استفاده می‌شود.

 

انواع دستگاه ایکس ری

به طور کلی دستگاه های ایکس ری به دو گروه پزشکی و بازرسی تقسیم می‌شوند.

دستگاه‌های ایکس ری پزشکی

·        تشخیص سرطان سینه

·        برسی ساختار داخلی بدن و گرفتن تصاویر لایه‌های مختلف از جمله مغز و عروق

·        عکس‌برداری از دندان‌ها

·        تصویر برداری برای جراحی‌های قلبی عروقی و ارتوپدی

·        عکس‌برداری از بافت‌های نرم فک بالا و پایین و دندان‌ها

·        تصویر برداری از اندام‌های بدنی و مفاصل

·        دستگاه ماموگرافی

دستگاه های ایکس ری بازرسی

·        دستگاه ایکس ری چمدانی

·        دستگاه ایکس ری انسان

·        دستگاه ایکس ری مواد غذایی

·        دستگاه ایکس ری مواد مخدر

·        دستگاه ایکس ری پرتابل یا دستی

·        دستگاه ایکس ری گمرک

·        دستگاه ایکس ری خودرو

 

خلاصه

دستگاه ایکس ری بازرسی، علاوه بر استفاده در فرودگاه‌ها، سالن‌های همایش، کنفرانس‌ها، فروشگاه‌ها و… برای بررسی دقیق چمدان‌ها و کیف‌های دستی، در زمینه‌های دیگری نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال، در صنعت غذایی برای بررسی محصولاتی که به دلیل اندازه کوچک و یا شکل غیر منظم، با دستگاه‌های دیگر قابل بررسی نیستند، از دستگاه ایکس ری بازرسی استفاده می‌شود. همچنین، در صنعت داروسازی نیز برای بررسی دقیق داروها و تشخیص تقلبی بودن آنها، از دستگاه ایکس ری بازرسی استفاده می‌شود.

 

 

توسط حمید صباغی

حمید صباغی هستم یک بازاریاب