گزارش تحلیلی اهمیت بخش خدمات در اقتصاد کشور >درگاه ملی آمار

اگر چه درآمد سرانه بیشتر کشورهای توسعه یافته در جهان یک محدوده تقریبا با ثباتی دارد؛ اما نرخ رشد درآمد سرانه در بازارهای نوظهور چین و هند بسیار بالاتر خواهد بود. شاخص مدیران خرید صنعت برای منطقه یورو کمی افزایش یافته (در بخش سفارشات جدید و صادرات) درحالی که همین شاخص برای بخش خدمات، تضعیف شده است. بخش موادخام به فعالیتهایی اشاره دارد که به موجب آنها مواد خام استحصال میگردند. اتحادیه اروپا و اقتصاد کشورهای عضو آن نیز به عنوان وزنه مهم دیگری در اقتصاد جهانی نقش ایفا میکند و همواره نام آنها در میان قوی ترین اقتصاد های 2020 به چشم میخورد. با پیشبینیهای انجام شده درباره بیشترین تولید ناخالص داخلی کشورها در سال 2020، قوی ترین اقتصادهای جهان مربوط به کشورهایی همچون چین، ایالات متحده، هند، ژاپن، روسیه، آلمان، برزیل، فرانسه و مکزیک خواهد بود. این کشورها به لحاظ رشد اقتصادی میتوانند از بهترین اقتصادهای جهان در سال 2020 باشند. بحران مالی و سرعت رشد اقتصادی اقتصادهای نوظهور عامل اصلی در کاهش رشد اقتصاد ایالات متحده نسبت به این کشورها بوده است. این کشور بخش بزرگی از این رشد را مدیون رشد جمعیتی خودش است. سوریه نیز با عبور از بحرانهای داخلی، میتواند سال پررونقی را در بخش اقتصادی از سر بگذراند.

بر اساس این گزارش کشورهای گویان با 35 درصد ، سوریه 8.9 درصد ، بنگلادش 7.7 درصد ، روآندا 7.5 درصد ، اتیوپی 7.4 درصد ، بوتان 7.3 درصد ، میانمار 7 درصد ، نپال 6.9 درصد ، ساحل عاج 6.8 درصد و هند 6.7 درصد ، جزو 10 کشور نخست با بیشترین نرخ رشد اقتصادی در سال 2020 میلادی خواهند بود. اتفاقی که نیاز به تحقیق و بررسی دانشگاهی بر روی سیاستهای اقتصادی این کشور دارد. افت رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در سال 2019 زنگ خطر را برای بهترین اقتصادهای اروپا به صدا درآورد که اتحادیه به سوی رکورد اقتصادی میرود. ژاپن با سهم 5.2 تریلیون دلاری GDP در سال 2019 و حدود 5.4 تریلیون دلار در رده بهترین اقتصادهای جهان در سال 2020 قرار میگیرد. انگلیس با تولید ناخالص داخلی 3 تریلیون دلار در سال 2019 و انتظارات آن از 3.2 تریلیون دلار در سال 2020 به دست آمد. آلمان با پیش بینی GDP کل 4.2 تریلیون دلار در سال 2019 در رتبه چهارم بیشترین تولید ناخالص ملی جهان و در سال 2020، 4.5 تریلیون دلار تخمین زده می شود.

همانطور که بیان شد، آلمان تنها نماینده اروپا در این لیست است که خود به نوعی جای تعجب دارد. در این نوشتار رتبه بندی اقتصادهای جهان را مرور میکنیم. در این گفتار در تکراتو فهرست رتبه بندی اقتصادهای جهان را مرور میکنیم و با قوی ترین اقتصاد های 2020 آشنا میشویم. اقتصاد آمریکا سریعتر از سایر اقتصادهای قوی جهان در حال رشد است و تفاوت نرخ بهره آمریکا از سویی و اروپا و ژاپن از سوی دیگر موجب شده تا مطلوبیت و تسلط دلار را افزایش دهد. همچنین پیش بینی می شود از نرخ رشد اقتصادی آمریکا کاسته شود درحالی که رشد در سایر کشورها، بهبود خواهد یافت. از سال 2015، رشد اقتصادی کشورهای آسیایی یکی از عواملی است که باعث بهبود وضعیت اقتصادی در سراسر جهان می شود. شاخصهای متعددی برای بیان وضعیت اقتصاد کلان کشورها معرفی شدهاند که از معروفترین آنها میتوان از تولید ناخالص داخلی (که مبنای محاسبه نرخ رشد اقتصادی است)، نرخ تورم، نرخ بیکاری، رشد نقدینگی، نرخ سود بانکی و تراز تجاری، ضریب جینی و شاخص محیط کسب و کار نام برد. این اطلاعات حتی به نحوه تعاملات بین کشورها نیز کمک خواهد کرد. البته در همین دهه اخیر کشورهایی چون چین، هند و برزیل نیز به عنوان نوظهورهای فهرست برترین اقتصاد های جهان در کنار این کشورها قرار گرفتند و مثلا چین حتی به عنوان اقتصادی در حد آمریکا مطرح شد.

اما کارشناسان مختلف معتقدند سرعت رشد اقتصادی هند در کنار عواملی چون جمعیت جوان این کشور، میتواند باعث شکوفایی ویژه اقتصادی این کشور شود و هند را به رتبه سوم قوی ترین اقتصادهای 2020 دنیا برساند. همچنین صندوق بین المللی پول پیشبینی می کند که رشد قوی ترین اقتصادهای 2020 آسیا به میزان قابل توجهی بالاتر می رود و به حدود 9.5 درصد خواهد رسید. پیش بینی می شود قبل از آغاز دوره بلندمدت بازسازی، ارزش دلار،در میان با ارزش ترین واحدهای پول دنیا طی دو سال آینده، 3 درصد تقویت شود. صندوق بینالمللی پول در آغاز هر سال میلادی، پیشبینی خود از روند اقتصادی آن سال و رتبهبندی اقتصادهای برتر جهانی منترش میکند. در این فرآیند، بازارهای عمده جهانی در اقتصادهای نوظهور بر پایه بازار اولیه فرصت های زیادی را برای کسب و کارهای داخلی و بین المللی فراهم می کنند. انتظار می رود در آینده این رویه ادامه یابد، گرچه ممکن است کمی ضعیف شود. رشد اقتصادی ژاپن با یک شتاب خاص از سه دهم درصد در سال 2018 به 1.1 دهم درصد در سال 2019 رسید. پیشبینی میشود نرخ رشد در فصل چهارم 2019 حتی ضعیفتر و حدود 1.6 درصد باشد.

رشد مصرف بخش خصوصی در این منطقه در فصل سوم سال 2019 نسبت به سال گذشته نیم درصد افزایش نشان میدهد که بالاترین نرخ رشد فصلی طی دو سال اخیر است. فعالیتهای اقتصادی طبق تئوری سه بخش، به سه بخش مرتبط با موادخام(اول)، تولیدی(دوم) و خدمات(سوم) تقسیم میشود. از دهه 1990، اقتصادهای نوظهور مانند هند و چین در مقایسه با اقتصادهای پیشرفته رشد چشمگیری داشتهاند و خود را در میان بهترین اقتصاد های دنیا دیدهاند. شاخص های اقتصادی از طریق محاسبات پیچیده و بررسی ها دقیق صورت می گیرد. تشدید جنگ تجاری، این موضوع را تقویت کرده و تلاش ها برای بهبود رقابت پذیری بنگاههای آمریکایی از طریق افزایش تعرفه، واردات را تضعیف کرده است. بازگشت سبز، موجب شده تا موقعیت بهشت امن را برای آمریکا بهبود دهد (همچون ین ژاپن و فرانک سوئیس). پاسخ سیاستی دولت آبه به این اتفاق، معرفی بسته مالی 15 ماهه 120 میلیارد دلاری بود که در مقایسه با اقدام مشابه در سال 2012، بالاترین رقم مالی را دربر گرفته است. این کشور یکی از بهترین قتصادهای جهان در سال 2020 از لحاظ درصد رشد اقتصادی است.

نرخ رشد اقتصادی آمریکا در فصل دوم و سوم 2019 به ترتیب 2 و 2.1 درصد بود. در جایگاه نهم، برزیل با مجموع 2.1 تریلیون دلار در سال 2019 به دست آمد و در سال 2020 2.2 تریلیون دلار تخمین زده می شود. هفتم، فرانسه در سال 2019 با 2.9 تریلیون دلار و در سال 2020 3.1 تریلیون دلار تخمین زده شد. هشتم، ایتالیا که پیش بینی می شود در سال 2019 به 2.2 تریلیون دلار کل تولید برسد ، با این رقم در سال 2020 به 2.3 تریلیون دلار افزایش می یابد. این افزایش مالیات، افت شدید 7.1 درصدی در میزان فروش خرده فروشی، در ماه اکتبر را سبب شد. انتظار داریم اقتصاد برزیل تا ده سال آینده رشدی شدید داشته باشد. رکود اقتصادی جهان تا حد زیادی به دلیل کم رونقی اقتصادی طولانی مدت و وابستگی شدید کشورها به تجارت، تاثیر مهمی داشته است همچنین از عوامل موثر دیگر می توان به افزایش متوسط سن جمعیت و افزایش نرخ بیکاری در این کشورها اشاره کرد.

برای مثال، در سال 2000 ایالات متحده، 24 درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را، را به عنوان برترین اقتصاد جهان در آن سال به خود اختصاص داد. هماکنون Standard Chartered اعلام کرده با ادامه روند کنونی، تا سال آینده چین جایگاه آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا را خواهد گرفت. در حالی که اقتصاد چین از همتای خود در آمریکا سبقت نگرفته است، اما همچنان سریعتر از ایالات متحده در حال رشد است. علاوه بر مسئله برگزیت، صندوق بینالمللی پول همواره در گزارشات خود به رشد کمتر از 3 درصدی اقتصادهای پیشرفته در سال 2020 اشاره دارد، که تاثیر مستقیمی بر سیاستگذاری عمومی دولتها خواهد داشت. کارشناسان مختلف و صندوق بین المللی پول پیشبینی میکنند که در آیندهای نزدیک چین به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان در همه ی عرصهها معرفی شود. پیش بینی وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف به ویژه کشورهایی که هم اکنون نیز به عنوان کشورهای برتر در اقتصاد دنیا مشغول به فعالیت هستند، دید بهتری نسبت به آینده اقتصاد دنیا در پیش روی ما قرار خواهد داد. این یعنی هر زمان که سرمایه گذاران در ارتباط با وضعیت بازارها بیمناک می شوند به سمت خرید اوراق قرضه و سهام آمریکایی، متمایل می شوند.

اگرچه در طول دهههای اخیر مباحث و جدالهای بسیاری در تعریف توسعه به صورت عام و توسعه اقتصادی به صورت خاص وجود داشته، اما همواره شاخص تولید ناخالص داخلی (و به صورت خاصتر شاخص درآمد سرانه) و به تبع آن نرخ رشد اقتصادی به عنوان مهمترین نماد در درجهبندی توسعه یافتگی اقتصادی کشورها مطرح بوده است؛ شاخصی که مبنای اصلی سیاستگذاریها یا هدفگذاریهای اقتصادی اغلب کشورها است. همچنین تاثیرات بحران مالی جهانی در سالهای 2008 تا 2009 در میان اقتصادهای توسعه یافته یا در حال توسعه روندی نزولی داشته است. در سالهای اخیر همواره اتحادیه اروپا با سهم بیش از 20 درصدی از تولید ناخالص داخلی در جهان، به عنوان مهمترین رقیب ایالات متحده مطرح بوده است. در سالهای اخیر کشورهای ایالات متحده، چین، ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه، هند، برزیل، ایتالیا و روسیه به قوی ترین اقتصادهای جهان تبدیل شدهاند و القاب بهترین اقتصاد های دنیا را یدک میکشند. روسیه و برزیل به عنوان صادرکنندگان منابع طبیعی، موقعیت اقتصادی خوبی در سال 2020 خواهند داشت، اگرچه فقدان تنوع محصولات تجارتی در کشوری چون روسیه، در آیندهای نزدیک میتواند دردسرساز باشد. این یعنی برخی عوامل ویژه می توانند باعث تقویت رشد در نیمه نخست 2020 شوند؛ عامل نخست، افزایش تولید در جنرال موتورز است که انتظار می رود باعث افزایش 0.5 واحد درصدی رشد اقتصادی آمریکا در فصل اول 2020 شود و عامل دوم، از سرگیری مجدد خط تولید بوئینگ «737MAX » در آوریل 2020 است که میتواند موجب افزایش 0.3 درصدی رشد اقتصادی آمریکا شود.

با گرم شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری، اتفاقاتی در برخی سیاستها (هم منفی و هم مثبت) بروز خواهد یافت که می تواند بر چشم انداز سایت atlasmarketing اقتصاد اثرگذار باشد. اجرایی شدن فاز نخست موافقت تجاری با کشور چین هم ممکن است تا حدودی به بهبود رشد کمک کند. یکی از دلایل اصلی رشد اقتصادهای نوظهور این است که معیارهای استاندارد جهانی را کسب کرده اند و بازارهای تجاریشان در حال رشد و پیشرفتهتر شدن هستند. در حالی که روشن نیست چقدر از این منابع، جدید هستند و چقدر از آنها به مصرف خواهد رسید، این انتظار وجود دارد که برخی از تاثیرات منفی افزایش مالیات را جبران کند. اندازه گیری این شاخص توسط عموم امکانپذیر نیست و در هر کشور متولی خاص خودش را دارد. در نتیجه فعالیتهای اکتشافاتی، منابع نفتی بالقوهای در این کشور یافت شدهاند و اقتصاد این کشور در سال 2020، رشد فزایندهای را تجربه خواهد کرد. همین عوامل باعث شدهاند کشور آمریکا که از اقتصادی بزرگ و بافت جمعیتی خوبی برخوردار است در نزدیکی صدر جول جای بگیرد.

در مورد هند، این کشور در رده ششم فهرست بیشترین تولید ناخالص ملی جهان قرار دارد (2019) ، با ارزش کل 2.9 تریلیون دلار در سال 2019 ، و در سال 2020 به جایگاه پنجم صعود خواهد کرد، با تولید کل در حدود 3.3 تریلیون دلار. مورد جذاب دیگر در این بین هند میباشد. همچنین این احتمال وجود دارد که به طور موقت، رشد اقتصادی ژاپن منفی شود، زیرا افزایش اشتغال و تورم پایین باعث افزایش اعتماد به مصرف با وجود نرخ بالاتر مالیات بر فروش خواهد شد. براساس نرخ واقعی موثر (یعنی نرخ تعدیل شده براساس تورم و تجارت موزون) ارزش دلار آمریکا، به عنوان با ارزش ترین واحد پول جهان ، از ابتدای سال 2018 تا پایان سال 2019 حدود 9 درصد تقویت شده است. رشد اقتصادی ژاپن در سه ماهه آخر 2019 به علت افزایش نرخ مالیات بر فروش از 8 درصد به 10 درصد، منفی شود. البته در بازه زمانی سال های 2017 الی 2019، رشد واقعی تولید ناخالص داخلی آمریکا بالاتر از روند بلندمدت (میانگین 2.5درصدی) بوده که علت اصلی آن، تحریک مالی است.

تا سال 2030 کشورهای اروپایی که دارای جمعیت کم، وضعیت جمعیتشناسی نامناسب و اقتصادی ثروتمند هستند جایگاه خود را در بین اقتصادهای برتر دنیا از دست خواهند داد. آیا همچنان اقتصادهای بزرگ جهان برتری خود را حفظ میکنند؟ آیا بهترین اقتصاد های دنیا را میشناسید؟ به زعم کارشناسان در سال 2020 تغییرات بزرگی در تقسیم قدرتهای اقتصادی جهان ایجاد خواهد شد و بسیاری از کارشناسان به وجود آمدن تعادل جدیدی در اقتصادهای نو ظهور را پیش بینی کردهاند که در واقع قرار است به قطب های جدید اقتصاد در جهان تبدیل شوند. در حالی که نتایج انتخابات انگلیس، این احتمال را ایجاد می کند که در سال 2020 برخی عدم قطعیت های مربوط به برگزیت پایان یابد، ولی همچنان تلاش سختی در این خصوص در جریان است و پیش بینی می شود رشد اقتصادی اروپا و یورو ، به عنوان یکی از باارزش ترین واحد های پول جهان، از 1.2 درصد در سال 2019 به 0.6 درصد در سال 2020 و در سال 2021 با کمی بهبود به 0.8 درصد برسد. انتظار می رود رشد اقتصادی ژاپن بعد از افت به 0.3 درصد در سال 2020، در سال 2021 بهبود یافته و به 0.5 درصد برسد. این خوشهبندی سهبخشی توسط دانشمندانی همچون آلن فیشر، کالین کلارک و جین فوراستیه در اواسط قرن بیستم توسعه یافته است.

توسط حمید صباغی

حمید صباغی هستم یک بازاریاب