اقتصاد کشور فرانسه

ما در شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) دراین مقاله ، اقتصاد کشور فرانسه را بررسی کردیم ، با ما از طریق باکس دیدگاه در تماس باشید و سوالات خود را بپرسید. بررسی آمار مربوط به نقدینگی که مهمترین متغیر مؤثر در تعیین نرخ تورم است، نشان میدهد که طی یک دهه گذشته اقتصاد کشور علی رغم تأکیدات فراوان متولیان اقتصادی در بخش کنترل نقدینگی موفقیتی کسب نکرده است؛ به گونهای که در دهه ۹۰ حجم نقدینگی از ۳۵۴ هزار میلیارد تومان به ۳,۴۷۶ هزار میلیارد تومان رسیده که این میزان از سال ۱۳۵۷ تاکنون بیسابقه است و یک رکورد محسوب میشود. بررسی بیانات رهبری نشان میدهد که علی رغم نامگذاری و انتخاب شعار اقتصادی برای سالهای دهه ۹۰، رهبری آمارهای کلان اقتصادیِ دهه ۹۰ را حقاً و انصافاً ناخرسند کننده میدانند و از عملکرد نامطلوب مسئولان در عدم دستیابی به اهداف مدنظر گلایه دارند. بررسی وضعیت اقتصاد کشور در بخش تورم نشان میدهد که طی یک دهه گذشته، کشور با نوسانات تورمی مواجه بوده است؛ در بازه ای از زمان تورم تک رقمی و در بازه ای دیگر تورم بالای ۴۰ درصد را شاهد هستیم.

اقتصاد کشور فرانسه یک اقتصاد بسیار توسعه یافته و بازار محور است ، این کشور هفتمین اقتصاد بزرگ جهان تا سال 2020 و نهمین اقتصاد بزرگ از نظر PPP است که 3.3 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد ؛ از 30 سپتامبر 2020، این کشور سومین اقتصاد بزرگ اروپا ، پس از اقتصاد آلمان و اقتصاد بریتانیا بود. هنگامی که در فرانسه اقامت دارید ، موظف به پرداخت مالیات در فرانسه بر درآمد جهانی خود هستید ، سیستم تامین اجتماعی فرانسه یکی از سخاوتمندانه ترین سیستم های جهان است اما هزینه های اجتماعی و مالیات های بالایی برای آن پرداخت میشود ؛ سیستم مالیاتی فرانسه برای بررسی می تواند مشکل باشد ، اما آشنایی با این سیستم برای افراد خواهان سرمایه گذاری و ثبت شرکت در فرانسه الزامی است ؛ اگر قصد سرمایه گذاری در فرانسه را دارید مقاله لینک شده را بخوانید. از سویی دیگر با توجه به اینکه تمام این شاخصها در نهایت وضعیت معیشتی و رفاهی مردم را تعیین میکند، بررسی درآمد سرانه در دهه ۹۰ (بر اساس آمار موجود تا سال ۹۸) نشان میدهد که این شاخص در این سالها کاهش ۳۴ درصدی را تجربه کرده است. در حالی که نرخ تورم در حال کاهش بود و دولت تدبیر و امید ادامه این روند را در سال ۹۶ از اهداف خود عنوان میکرد اما یک سال پس از انتخابات سال ۹۶ با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تشدید تحریمها نرخ تورم دوباره رو به افزایش گذاشت، تا جایی که حتی در سال ۹۸ تورم ۴۱.۲ درصدی را شاهد بودیم.

عاملی که مشخصاً از سال ۹۷ اقتصاد کشور را در جبهههای مختلف مورد هدف قرار داد. دولت یازدهم در شروع کار کنترل نرخ تورم را در دستور کار قرار داد و در سالهای ۹۵ و ۹۶ نرخ تورم به ۹.۰ و ۹.۶ درصد رسید. نیمی از سالهای دهه ۹۰ رشد اقتصادی منفی گزارش شده بود و در دو سال رشد اقتصادی از منفی ۶ درصد نیز کمتر بوده است. بر همین اساس آمارها نشان میدهد که رشد نقدینگی در دهه ۹۰ عمدتاً بالای ۲۰ درصد بوده و در دو سال ۹۲ و ۹۹، به سطح ۴۰ درصد نیز رسیده است. همچنین مروری بر دهه هشتاد نیز نشان میدهد که در این بازه زمانی نیز رهبری موضوع اقتصاد را مورد توجه داشتهاند؛ به گونهای که در سال ۸۰، اشتغال آفرینی، در سال ۸۸ «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» و در سال ۸۹ «همت مضاعف، کار مضاعف» شعار سال انتخاب شد. در بخش ماشینآلات نیز این شاخص در دهه ۹۰ رو به کاهش گذاشته است. با این حال وضعیت اقتصاد کشور به ویژه در بخش کلان و تولید طی سنوات گذشته، به گونهای بوده که انتقاد اکثریت مردم، کارشناسان و حتی مسئولان را در پی داشته است.

اما کارشناسان این دهه را بدترین دوره سرمایهگذاری در اقتصاد ایران معرفی میکنند. نکته قابل تأمل آنکه طبق تاکید کارشناسان اقتصادی تداوم کاهش نرخ تورم در گرو رعایت انضباط در سیاستهای مالی (بودجهای) دولت و سیاستهای پولی و اعتباری و همچنین اتخاذ تدابیر جدی در عملیاتی کردن راهکارهای مرتبط با چالشهای نظام بانکی کشور است. یکی از راه های مهاجرت به فرانسه ، از طریق تمکن مالی است ، مقاله اقامت فرانسه از طریق تمکن مالی را در همین سایت بخوانید. افراد غیر مقیم معمولا مالیات بر درآمد منشأ فرانسه خود را با حداقل نرخ مالیات فرانسوی 20 درصد برای درآمد منشأ فرانسه تا سقف 27519 یورو و 30 درصد برای درآمد بالاتر از این آستانه پرداخت می کنند. نرخ استاندارد مالیات بر ارزش افزوده در فرانسه 20 درصد است ، با این حال ، نرخ TVA فرانسه برای برخی دارو ها ، حمل و نقل عمومی ، هتل ها ، رستوران ها و بلیط رویداد های ورزشی/ فرهنگی (10%) ، غذا و کتاب (5.5%) و مجوز های تلویزیونی و روزنامه ها (2.1%) کاهش یافته است. نرخ مالیات شرکت ها در فرانسه به تدریج کاهش یافته است ، به طوری که اکثر شرکت ها در حال حاضر نرخ 25٪ را بدون توجه به سود خود پرداخت می کنند.

نرخ بیکاری در فرانسه در سه ماهه چهارم سال 2021 از 8.0 درصد کاهش یافته در دوره قبل و کمتر از انتظارات بازار 7.8 درصد به 7.4 درصد کاهش یافت. این کمترین نرخ بیکاری از سه ماهه دوم سال 2020 است زیرا تعداد بیکاران با کاهش 189000 نفر به 2.2 میلیون نفر رسیده است ؛ در همان زمان ، نرخ بیکاری برای افراد 15 تا 24 ساله با 3.6 واحد کاهش به 15.9 درصد رسید و به پایین ترین حد در اواخر دهه 1980 و 1990 رسید و افراد 25 تا 49 سال 0.3 درصد کاهش یافت ، در حالی که برای افراد 50 ساله یا بیشتر ثابت ماند. در واقع وضعیت اقتصادی کشور بیانگر این است که نه تنها دولتها توجهی به این مؤلفه نداشتهاند بلکه در بیشتر مواقع اقدامات دولتها تا حد زیادی با نظریات اقتصاد مقاومتی مغایر هم بوده است. اقتصاد کشور فرانسه یکی از بزرگترین اقتصاد های جهان است و ترکیبی از شرکت خصوصی و مشارکت دولت است ، گردشگری هم سهم عمده ای در اقتصاد دارد ، در این مقاله از شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) ، با اقتصاد کشور فرانسه بیشتر آشنا خواهید شد ؛ با ما همراه باشید.

نرخ تورم قیمت مصرف کننده فرانسه در ژانویه 2022 به 2.9 درصد رسید که بالاترین نرخ از سپتامبر 2008 و بالاتر از 2.8 درصد در ماه قبل است.

افراد غیر مقیم فرانسه بر درآمد حاصل از منابع فرانسوی مشمول مالیات می شوند ، بنابراین ، حتی اگر بهطور دائم در فرانسه زندگی نمیکنید اما در یک شرکت فرانسوی کار میکنید ، بر این درآمد مشمول مالیات خواهید شد ؛ گفتنی است فرانسه معاهدات مالیاتی با تعدادی از کشور ها دارد که ساکنان برخی کشور ها را قادر می سازد از مالیات دوگانه اجتناب کنند. به بیانی دیگر از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶، بهطور متوسط سالانه حدود ۲.۲ درصد از میزان سرمایه انباشته شده در این بخشها کاسته شده است. در واقع قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال ۹۰ حدود یک سوم کاهش یافته است. همچنین طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس و نمودار بالا، در اوایل دهه، تشکیل سرمایه ثابت در نقطه اوج خود بود اما ۷ سال پس از آن، با وجود بروز نوساناتی در این شاخص، برایند شاخص رو به کاهش گذاشت و این کاهش بهصورت ویژه در بخشهای ساختمان و ماشینآلات مشاهده شد. برخی برآوردهای اقتصادی بیانگر آن است که در سال ۹۷ روزانه هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق میشده که این آمار در سال ۹۸ روزانه به ۱,۶۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۹ به ۲,۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. به گزارش مهر، رهبری در ۲۹ بهمن ۱۳۹۲، سیاستهای کلی «اقتصاد مقاومتی» را که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شد، به رؤسای دولت، مجلس و قوه قضائیه ابلاغ کرده و دستور دادند که «بیدرنگ و با زمانبندی مشخص» آن را اجرا کنند.

در بخش مربوط به رشد اقتصادی باید اشاره شود که اگرچه در برنامههای پنجم و ششم توسعه میانگین رشد این شاخص برابر با ۸ درصد در نظر گرفته شده است اما آنچه که در واقعیت رخ داده، فاصله معناداری با اهداف مدنظر دارد. خارج از اتحادیه اروپا ، فرانسه بیشترین کالا را از چین وارد می کند ؛ فرانسه به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا ، از نرخ تعرفه میانگین موزون مشترک اتحادیه اروپا بر واردات منتخب پیروی می کند. فرانسه طیف وسیعی از کالا ها و خدمات را صادر می کند و نسبت صادرات به تولید نا خالص داخلی آن نزدیک به 30 درصد است ؛ بالاترین ارزش دلاری صادرات کالا های فرانسه شامل ماشین آلات ، هواپیما و فضاپیما ، وسایل نقلیه ، تجهیزات الکترونیکی و محصولات دارویی است. بالاترین ارزش دلاری صادرات کالا های فرانسه شامل ماشین آلات ، هواپیما و فضاپیما ، وسایل نقلیه ، تجهیزات الکترونیکی و محصولات دارویی است. فرانسه بیشترین میزان کالا و خدمات را به آلمان صادر می کند و پس از آن بلژیک ، ایتالیا ، اسپانیا و بریتانیا قرار دارند ؛ خارج از اتحادیه اروپا، ایالات متحده بزرگترین مقصد برای صادرات فرانسه است. اقتصاد مقاومتی در واقع روشی دانش بنیان، درونزا و برون گرا برای مقاومسازی و محکمسازی پایههای اقتصاد کشور به ویژه در برابر تحریمها مطرح میشود.

اگرچه تشکیل سرمایه موتور رشد اقتصادی و یکی از مهمترین شاخصهای وضعیت تولید است و هر زمان که رشد تشکیل سرمایه در اقتصاد منفی شود، میتوان پیشبینی کرد که در سالهای بعد رشد اقتصادی در سطح پایین یا منفی ثبت شود اما با این حال روند تشکیل سرمایه در دهه ۹۰ همواره نزولی بوده است؛ بهنحویکه به استناد اطلاعات ارائه شده توسط بانک مرکزی، تشکیل سرمایه ثابت در سال ۹۸ منفی ۵.۹ درصد بوده است. بر همین اساس، در سالهای ۹۰، ۹۱ نرخ تورم بر اساس آمار بانک مرکزی به ترتیب ۲۱.۵ درصد و ۳۰.۵ درصد بود؛ با پایان دولت دهم در سال ۹۲ شاخص تورم پس از تنگ شدن حلقه تحریمها و اعمال تحریمهای نفتی اروپا علیه ایران به روند رو به رشد خود ادامه داد و از محدوده ۳۰ درصد فراتر رفت و رقم ۳۴.۷ درصد را ثبت کرد. در سالهای ۹۲و ۹۳ تشکیل سرمایه بهبودی نسبی یافت اما شدت گرفتن رکود اقتصادی در سال ۹۴ به منفی شدن این شاخص منجر شد و روند نزولی تا سال پس از آن نیز ادامه یافت.

بر اساس داده های رسمی بانک جهانی، ارزش تولید ناخالص داخلی (GDP) فرانسه در سال 2020 به 2630.32 میلیارد دلار رسید ، در سال 2020، تولید ناخالص داخلی واقعی فرانسه حدود 7.99 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و در سال 2021 به 6.29 درصد رسید ؛ ارزش تولید ناخالص داخلی فرانسه 2.33 درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می دهد. در سال 2020، درآمد دولت در فرانسه حدود 1.21 تریلیون یورو بود ، در حالی که هزینه های دولت به حدود 1.42 تریلیون یورو رسید ؛ درآمد دولت در فرانسه از 272.13 میلیارد یورو در نوامبر 2021 به 324.95 میلیارد یورو در دسامبر افزایش یافت. 0.0٪) کاهش یافت ، نرخ تورم اصلی سالانه که اقلام بی ثباتی مانند غذای فرآوری نشده و انرژی را حذف می کند ، از 1.9 درصد در دسامبر به 1.6 درصد در ژانویه کاهش یافت. رهبری نیز در دیدار با تولیدکنندگان به برخی از این انتقادات اشاره و گلایه خود را از وضعیت صنعت داخلی ابراز کردند. در اقتصاد کشور فرانسه سه نوع اصلی مالیات شخصی وجود دارد که شامل مالیات بر درآمد فرانسه ،کمک های امنیت اجتماعی و مالیات بر کالاها و خدمات است ، شما همچنین باید مالیات ساکنان یا مالیات دارایی فرانسوی را بپردازید ، اگر زمین یا ملکی را می فروشید یا دارایی بیش از 1.3 میلیون یورو دارید ، ممکن است مالیات بر عایدی سرمایه نیز در نظر گرفته شود.

اقتصاد کشور فرانسه پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است و حدود یک پنجم تولید ناخالص داخلی منطقه یورو (GDP) را تشکیل می دهد ، در حال حاضر خدمات با بیش از 70 درصد تولید ناخالص داخلی از این بخش نشأت می گیرد ، سهم اصلی اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است ؛ در تولید فرانسه یکی از رهبران جهانی در بخش خودرو ، هوافضا و راه آهن و همچنین در محصولات آرایشی و بهداشتی و کالا های لوکس است. علاوه بر این، فرانسه یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است و به واسطه شراب ، الکل و پنیر های خود مشهور است ، دولت فرانسه یارانه های قابل توجهی به این بخش می دهد و فرانسه بزرگترین صادر کننده محصولات کشاورزی در اروپا است. علاوه بر این، فرانسه یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است. در میان خدمات ، گردشگری یک صادرات کلیدی است و فرانسه پر بازدیدترین کشور جهان است ؛ سایر خدمات کلیدی صادراتی شامل خدمات تجاری و حمل و نقل است ، اکثر صادرات فرانسه به کشور های اروپایی است و تنها حدود یک سوم کل صادرات به اقتصاد های خارج از اروپا می رسد.

البته این شاخص در سال ۹۹ روند مثبتی به خود گرفت و به ۲.۵ درصد رسید. به همین دلیل در زمانی که درآمدهای نفتی چه بهدلیل تحریم یا بهدلیل افت قیمت نفت کاهش یافته، رشد اقتصادی نیز در این مسیر حرکت کرده است. در اقتصاد کشور فرانسه در سالهای اخیر ، فرانسه وارد کننده خالص بوده و حجم زیادی از کالا ها و خدمات وارداتی را مصرف میکند ؛ عمده واردات فرانسه ماشین آلات ، وسایل نقلیه ، نفت خام و هواپیما است ؛ در بین خدمات ، بیشترین واردات به فرانسه خدمات حمل و نقل و مسافرتی است ؛ مشابه صادرات ، عمده واردات از کشور های اروپایی است که 68 درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده است ، شرکای اصلی واردات فرانسه آلمان ، بلژیک ، ایتالیا و اسپانیا هستند. علاوه بر این ، فرانسه دارای نیروی کار با تحصیلات عالی و بیشترین تعداد فارغ التحصیلان علوم به ازای هر هزار کارگر در اروپا است ؛ در بخش خارجی، نزدیک ترین شریک تجاری فرانسه آلمان است که بیش از 17 درصد از صادرات فرانسه و 19 درصد از کل واردات را به خود اختصاص می دهد ؛ صادرات اولیه فرانسه ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل ، تجهیزات هوافضا و پلاستیک است ، در حالی که واردات اولیه شامل ماشین آلات ، خودرو و نفت خام است.

فرانسه به طور کلی در صدر فهرست کشورهایی است که بیشترین بازدید را دارند ؛ سایر بخش های مهم اقتصادی این کشور شامل صنعت ، کشاورزی ، انرژی و دفاع است ؛ این کشور یکی از بزرگترین صادر کنندگان سلاح در جهان است ؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به فرانسه روی لینک ارائه شده کلیک کنید. از دهه 1980، دولت فرانسه طرفدار سرمایه داری و سیاست های بازار محور بوده است ، دولت بسیاری از صنایع ملی از جمله ایرفرانس ، فرانس تلکام و رنو را به طور جزئی یا کامل خصوصی کرده است و امروز رهبران فرانسه به سرمایه داری متعهد هستند. از سال 2019، سیستم Pay-As-You-Earn (PAYE) به طور جهانی در سراسر فرانسه مورد استفاده قرار گرفته است ، به جای ثبت مالیات بر درآمد و پرداخت هر مالیاتی که برای سال قبل مدیون هستید ، از منبع درآمد ، در پرداخت های ماهانه مالیات دریافت خواهید کرد ؛ درآمد مشمول مالیات شامل درآمد بازنشستگی ( مانند حقوق بازنشستگی یا مستمری ) ، درآمد مربوطه در خارج از کشور ، مرخصی ( به عنوان مثال برای بیماری یا زایمان ) و درآمد اجاره است. به نظر میرسد که تحریمهای ظالمانه، نبود ثبات اقتصادی و نامساعد بودن فضای کسبوکار برای تولید باعث شده است که اقتصاد کشور در این بخش کارنامه مناسبی در دهه ۹۰ نداشته باشد.

ساکنان رسمی مالیات فرانسه را بر درآمد جهانی می پردازند که شامل درآمد حاصل از اشتغال ، سرمایه گذاری ، سود سهام ، بهره بانکی ، مستمری و دارایی می شود ؛ نرخ مالیات بر درآمد از اهمیت ویژه ای برای افراد مشغول به کار در فرانسه برخوردار است ، برای آشنایی با بازار کار فرانسه و شناخت سیستم حقوق و دستمزد آن ، مقاله کار در فرانسه را بخوانید. بر اساس گزارش رقابت پذیری جهانی مجمع جهانی اقتصاد ، فرانسه از 144 کشور در رتبه 141 در « روشهای استخدام و اخراج » قرار دارد و بسیاری از منتقدان از اصلاح بازار کار حمایت میکنند ، علاوه بر این، بازار مسکن فرانسه به دلیل قیمت های بالا و فعالیت کم بازار تحت فشار است ؛ مشخصا تصمیمات سیاست اقتصادی فرانسه تحت تأثیر سیاست ها و اهداف مشترک اتحادیه اروپا و همچنین عضویت فرانسه در سازمانهای فراملی مانند WTO و G7 است. با این حال ، دولت فرانسه همچنان در برخی بخش های کلیدی ملی مانند کشاورزی نقش دارد و در بازار برای تعدیل نا برابری های اقتصادی اجتماعی خاص مداخله خواهد کرد ؛ از زمان بحران اقتصادی ، دولت فرانسه مجبور به ارزیابی مجدد این جنبه از سیاست اقتصادی خود شده است ؛ علیرغم تغییرات اخیر در سیاست های فرانسه، ممکن است اصلاحات بیشتری برای شروع اقتصاد مورد نیاز باشد.

علاوه بر این ، فرانسه پربازدیدترین کشور جهان است که گردشگری را به بخش برجسته ای در اقتصاد تبدیل کرده است ؛ اقتصاد کشور فرانسه در مقایسه با همتایان خود ، بحران اقتصادی را به خوبی تحمل کرد ؛ تولید ناخالص داخلی فرانسه که تا حدی به دلیل اتکای کم به تجارت خارجی و نرخ های مصرف خصوصی پایدار محافظت میشود ، نرخ بالای بیکاری ، به ویژه در میان جوانان همچنان یکی از نگرانی های فزاینده سایت atlasmarketing برای سیاستگذاران است. درآمد دولت به تمام دریافتی هایی که دولت دریافت می کند از جمله مالیات ، عوارض گمرکی ، درآمد حاصل از شرکت های دولتی ، درآمد های سرمایه ای و کمک های خارجی اشاره دارد ؛ درآمد های دولت بخشی از محاسبه تراز بودجه دولت است. فرانسه اقتصاد متنوعی دارد که تحت سلطه بخش خدمات است در حالی که بخش صنعتی 19.5 درصد از تولید ناخالص داخلی آن و بخش اولیه 1.7 درصد باقی مانده را به خود اختصاص داده است ، این کشور در سال 2020 بزرگترین دریافت کننده سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اروپا و دومین سرمایه گذار اروپا در تحقیق و توسعه بود ؛ این کشور پنجمین کشور بزرگ تجاری در جهان و دومین کشور اروپا پس از آلمان بود ، فرانسه همچنین قدرت پیشرو کشاورزی اتحادیه اروپا است.

توسط حمید صباغی

حمید صباغی هستم یک بازاریاب