با 5 کشور اقتصادی بزرگ دنیا آشنا شوید

وی با اشاره به نقش قانونی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حمایت از زیستبوم فناوری و نوآوری، گفت: بند ص تبصره 6 قانون بودجه، بسیار مترقی است و منابعی در آن دیده شده که به رشد و توسعه پایدار کشور منجر میشود. سی تی وی نیوز: دولت کانادا در گزارشی اعلام کرد اقتصاد زیر زمینی این کشور در سال ۲۰۱۳ میلادی ۴۵.۶ میلیارد دلار معادل ۲.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است. تی ان ای: پیش بینی می شود رشد اقتصادی تایلند در سه ماه دوم سال جاری میلادی ۳.۳ دهم درصد باشد. نیوزنو: صادرات ساعت سوئیس در ماه گذشته میلادی ۹.۷ درصد کاهش یافت و به یک میلیون و ۶۲ هزار دلار رسید. رویترز: ارزش پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا کاهش یافت. رویترز: انتظار می رود بانک مرکزی اروپا، نرخ بهره بانکی را برای مدت طولانی پایین نگه دارد. رویترز: قیمت جهانی طلا با ۲ دهم درصد افزایش به یکهزار و ۲۹۲ دلار در هر اونس رسید. درآمد ناخلص داخلی یعنی GNI با GDP دو مفهوم کاملا جداگانه هستند چرا که GNI بهنوعی نشانگر تاثیرات ناشی از تجارت جهانی و محلی نیز هست.

نیکی: در سه ماه نخست سال جاری میلادی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در مالزی با ۲۸ درصد رشد به ۳.۱۴ میلیارد دلار رسید. از طرفی، رشد جمعیت در آمریکا به ایجاد تنوع در نیروی کار نیز کمک زیادی کرده است. ستاری، معاون علمی و فناوری رییسجمهوری در این مراسم با تاکید بر اینکه آییننامههای جهش تولید دانشبنیان یکی از لازمههایی است که باید مفاد و بندهای آن اجرایی شود، افزود: موارد و لازمههای متعددی در قانون جهش تولید دانشبنیان لحاظ شده است که برای تحقق آنها، دستورالعملها و آییننامههای اجرایی متناسب با نقش و ماموریت هر وزارتخانه تدوین شده است و به کمک هر دستگاه، اجرایی میشود. برای مقایسه میزان تولید ناخالص داخلی هر کشور در دنیا، ابتدا لازم است واحد پولی آنها به واحدی مشخص تبدیل شود. وقتی که درآمد ناخالص داخلی هر کشور در دنیا با یکدیگر جمع میشود، ارزش حجم کل صادرات و واردات در دنیا باید با یکدیگر برابر باشد. حوزههایی چون تسهیلگری، مقررات زدایی، در اختیار قرار دادن بازار بزرگ وزارتخانه ها به عنوان یک مشتری بالقوه برای محصولات و خدمات شرکتهای دانش بنیان و خلاق، از محورهایی است که به رونق کمی، کیفی و گستردگی شرکتهای دانشبنیان و خلاق کمک میکند ضمن آنکه ایده مترقی اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت های دانش بنیان را محقق کنیم، می باید دسترسی شرکت های دانش بنیان را به اعتبارات در کشور افزایش دهیم و به جای این که به سوی وثایق و تضامین سنتی بروند، بتوانیم استانداردهای مربوط به ارزش گذاری دارایی آن ها را تغییر دهیم.

در بخش دیگری از این مراسم سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اقتصاد ایران در مسیر دانش بنیان شدن قرار گرفته است، ادامه داد: شرکتهای دانشبنیان و خلاق در این مسیر عمدتاً به توانمندیها و تلاشهایشان متکی بودهاند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مسیر حمایتهای ارزشمندی را سایت atlasmarketing صورت داده است. این وزارتخانه در اجراییسازی قانون جهش تولید دانش بنیان که آینده و مسیر پیش روی فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری را ترسیم میکند، میتواند بسیار راهگشا و اثرگذار عمل کند. ستاری با اشاره به اجرای آییننامههای مبتنی بر قانون جهش تولید دانشبنیان، گفت: 10 آیین نامه اجرایی که در حوزه قانون جهش تولید دانشبنیان با وزارتخانههای مختلف تدوین شده است، گام مهمی در توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری به کمک این قانون خواهد بود. ستاری ابراز امیدواری کرد با حمایت وزارت امور اقتصادی و دارایی از شرکتهایی که حوزه فناوریهای نرم و اقتصاد دیجیتال به توانمندی رسیده اند و به کمک اجرایی شدن آییننامههای مصوب قانون جهش تولید دانش بنیان، تحولی جدی در اقتصاد کشور رقم بخورد. افزون بر این، از نظر داشتن منابع طبیعی، آمریکا دومین کشور دنیا در دنیاست.

اگرچه بحران اقتصادی سال 2008 ضربه بزرگی به اقتصاد این کشور و رشد آن زد، ولی انتظار میرود این کشور در آینده با سرعت بالاتری پیشرفت کند. در این بند متولی وزارت اقتصاد است و یکی از اولویتهای جدی در اجرای قانون به شمار میرود. سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمادگی قوه مقننه در اجرای مفاد قانونی حامی شرکتهای دانشبنیان و خلاق، گفت: مجلس آمادگی دارد تسهیلگریهای قانونی را در قالب طرحهای اولویت دار صورت دهد. ایسنا، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییسجمهوری و سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی با حضور در نمایشگاه دائمی فناوریهای ایرانساخت از دستاوردهای حوزه فناوریهای نرم و اقتصاد دیجیتال بازدید و از برنامه حمایت از تولید دانش بنیان وزارت امور اقتصادی و دارایی رونمایی کردند. خاندوزی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان و خلاق فعال در حوزه فناوری های نرم و اقتصاد دیجیتال دستاوردها و محصولات ارزشمندی را تولید و عرضه کرده اند اما به دلیل وجود نظامات اجرایی و مدیریتی، مجوزها و موانع مانع قد کشیدن آن ها در اقتصاد شده است. دستور کار ما در حوزه سیاستگذاری اقتصادی این است که ماهی های کوچک در دریای اقتصاد دانش بنیان رشد کنند و نهالهای کوچک این اقتصاد به سروهای تنومندی تبدیل شوند.

رشد اقتصادی و رفاه تحت تاثیر فاکتورهای بسیار گستردهای هستند؛ مانند سرمایهگذاری روی آموزش نیروی کار، خروجی تولید (که بر اساس سرمایهگذاری روی سرمایه فیزیکی تعیین میشود)، منابع طبیعی و کارآفرینی. در حقیقت در سال 2018، نرخ رشد GDP جهانی چیزی در حدود 3.6 درصد بوده است. در علم اقتصاد، GDP جهانی را با اضافه کردن درآمد ناخالص ملی برای هر کشور در جهان محاسبه میکنند؛ در نتیجه، با اضافه شدن ارزش افزوده درآمدهای ناشی واردات، ارزش پول ناشی از صادرات نیز کاهش پیدا خواهد کرد. البته در کنار منابع طبیعی، فاکتورهای دیگر نیز به تقویت اقتصاد آمریکا و تبدیل شدن آن به بزرگترین کشور اقتصادی کمک کردهاند. ارزش منابع طبیعی چین در حدود 23 تریلیون دلار تخمین زده شده است؛ منابعی که البته 90 درصد آنها شامل فلزات طبیعی و زغالسنگ میشود. در سال 2016، ارزش منابع طبیعی آمریکا چیزی در حدود 45 تریلیون دلار زده شد. اگرچه با در نظر گرفتن شاخص اسمی GDP، چین پشت سر آمریکا قرار میگیرد، اما اگر شاخص PPP را در نظر بگیریم، با عددی به بزرگی 27.31 تریلیون دلار، چین از آمریکا هم جلوتر قرار میگیرد.

برای مثال، با استفاده از شاخص PPP ممکن است ارزش یک خودرو در فرانسه با ارزش یک خودرو در ژاپن (بعد از استفاده از نرخهای تبدیل برای تبدیل ین به یورو یا برعکس) به منظور تحلیل تفاوت در میزان GDP و هزینههای زندگی بین این کشورها، مقایسه شود. علاوه بر موارد بالا، از دلار آمریکا به عنوان پول اصلی برای انجام معاملات در سطح جهانی استفاده میشود که این موضوع نیز تاثیر زیادی روی افزایش قدرت اقتصادی آن داشته است. ب: سطح هزینه زندگی در کشور به چه میزان است و چگونه میتوان آن را تنظیم نمود؟ الف: وضعیت سطح استاندارد زندگی در یک اقتصاد چگونه است و به چه طریقی میتوان آن را بهبود بخشید؟ ژاپن با داشتن رتبه سوم بزرگ ترین اقتصاد های جهان در 2021 و تولید ناخالص دلاخلی 5.75 تریلیون دلاری بر اساس شاخص PPP، با اختلافی زیاد یک پله پایینتر از چین قرار میگیرد. آلمان با شاخص اسمی 4 تریلیون دلاری و شاخص 4.44 تریلیون دلاری PPP، به عنوان چهارمین اقتصاد برتر 2021 شناخته میشود. یکی دیگر از موارد اثرگذار روی این رشد اقتصادی، بالا بودن میزان بهرهوری کارگران بیان میشود.

برنامه اصلاح اقتصادی در سال 1978، تاثیر بسزایی در پیشرفت این کشور داشته و باعث شده تا از آن زمان تا به امروز، نرخ رشد اقتصادی این کشور، سالانه چیزی بین 6 تا 9 درصد باشد. مدیران و کارشناسان در حال توسعه شکل جدیدی از اقتصاد بازار آزاد در هند هستند تا رشد به بیشترین میزان برسد. آمریکا صاحب بزرگترین اقتصاد دنیا از سال 1871 تا به امروز بوده است. نیروی کار توانمند و تحصیلکرده، یکی از بزرگترین عوامل پیشرفت آلمان است و مطابق با آمار منتشرشده توسط صندوق بینالمللی پول، آلمان 28 درصد اقتصاد کل اروپا را در اختیار دارد. این برنامه اقتصادی روی ایجاد کسبوکارهای خصوصی و محلی، سادهسازی نرخها در قوانین ایالتی و همچنین سرمایهگذاری روی آموزش نیروی کار و خروجی صنعت تمرکز داشته است. مطابق با آمار منتشرشده توسط بانک جهانی، میزان اسمی GDP جهانی در سال 2017 برابر با 80683.79 میلیارد دلار بوده است. در حال حاضر، شاخص اسمی GDP در این کشور برابر 21.44 تریلیون دلار است. موارد زیادی در تبدیل شدن به قوی ترین کشور اقتصادی دنیا نقش دارند که اقتصادهای برتر دنیا به خوبی از آنها آگاه هستند.

به عنوان یکی دیگر از بزرگ ترین اقتصاد های جهان در 2021 و کشوری که در رتبه دوم قرار میگیرد، نرخ رشد در چین بین سالهای 1989 تا 2019 چیزی در حدود .52 درصد بوده است. اقتصاد کشورهایی مانند آمریکا، چین و ژاپن همگی ترکیبی عالی از این فاکتورها را دارند و همین موضوع نیز باعث شده تا در طول زمان به قویترین کشورهای اقتصادی در دنیا تبدیل شوند. هند با داشتن یکی دیگر از بزرگترین اقتصادهای جهان در 2021، حالا کشورهایی مانند انگلستان و فرانسه را کنار زده و به ژاپن نزدیک میشود. همین قانونگذاریها نیز به دولتهای هند کمک کرد تا رشد اقتصادی را شتاب دهند. همچنین به صورت کلی، تولید ناخالص داخلی اسمی تحت تاثیر مواردی مانند نرخ تبدیل، تا حد زیادی میتواند در سالهای مختلف، تفاوت داشته باشد. اقتصاد این کشور تا حد زیادی تحت تاثیر اتفاقات بازار است؛ این یعنی مواردی مانند کسبوکارها، تولید و قیمتها بر اساس تقاضای مصرفکنندگان و نه اقدامات دولتی تغییر میکند. در آن سو، از شاخص برابری قدرت خرید یا همان PPP برای اندازهگیری رشد اقتصادی و همچنین استانداردهای زندگی در یک کشور استفاده میشود؛ در نتیجه میتوان آن را ابزاری کارآمد برای مقایسه قدرت اقتصادی کشورهای مختلف دنیا معرفی کرد.

شرکت پتروشیمی چین، استیت گرید کورپوریشن چین، شرکت ملی نفت چین، شرکت مهندسی ساختوساز دولتی چین، پینگ ان و هواوی را میتوان از بزرگترین شرکتها با اقتصادهای برتر در چین معرفی کرد. فولکس واگن، دایملر، آلیانتس، بی ام و و زیمنس از اقتصادهای برتر دنیا و بزرگترین کمپانیهای آلمانی هستند. آمریکا همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان صنایع در دنیا نیز محسوب میشود. به علاوه، شاخص PPP آمریکا نیز همین میزان یعنی 21.44 تریلیون دلار تخمین زده میشود. اگرچه شاخص برابری قدرت خرید هند معادل 10.51 تریلیون دلار تخمین زده میشود، اما کارشناسان از پایین آمدن نرخ رضد اقتصادی واقعی آن در آینده خبر دادهاند. تلاش برای آزادسازی اقتصادی در هند از اوایل دهه 1990 آغاز و شامل چیزهایی مانند حذف بسیاری از مقررات در فعالیتهای صنعتی، کاهش کنترل روی تجارت خارجی و سرمایهگذاری و همچنین خصوصیسازی شرکتهای ایالتی میشد. خودروسازی، تولید ماشینهای صنعتی، تجهیزات خانگی و تولیدات مواد شیمیایی از اصلیترین صنایع آلمان هستند. تولید و کشاورزی هم از دیگر بخشهای مهم در اقتصاد هند محسوب میشوند. شرکت خوشهای ریلاینس اینداستریز، شرکت نفت هند، شرکت نفت و گاز طبیعی، بانک مرکزی هند و بهارات پترولیوم به عنوان بزرگترین شرکتهای هندی با تولید ناخالص داخلی بسیار زیاد شناخته میشوند. نگاهبان مرکزی عمدتا محدود کننده است که چندان منطقی و مطلوب نیست.

وی با اشاره به نقش کلیدی و راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حل چالشهای مالی فرا روی شرکتهای دانشبنیان و خلاق، گفت: بخشهای مالی، بیمهای و مالیاتی جزو مهمترین دغدغههای اصلی شرکتهای دانشبنیان و خلاق هستند و وزارت اقتصاد، با کمک بازوهای اجرایی و عملیاتیسازی قانون جهش تولید دانشبنیان، میتواند ضمن رفع نیازهای خود و استفاده از خدمات این شرکتها، راه را برای توسعه زیستبوم فناوری و نوآوری هموار کند. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به همراهی و نقش آفرینی وزارت اقتصاد در توسعه شرکتهای دانشبنیان و خلاق کشور، گفت: خوشبختانه وزارت اقتصاد و دارایی همراهی خوبی را در توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری کشور داشته است و درحوزه تسهیلات و حمایت از فعالان این زیست بوم، نقش آفرینی خوبی داشته است. یکی از این موارد، وجود جوامع متعدد با تفکرهای ارزشمندی است که کارآفرینی را حمایت و تشویق میکنند؛ اتفاقی که به نوآوری و نهایتا رشد اقتصادی منتهی میشود.

در این سیستم، از نرخهای تبدیل برای کشورهای مختلف استفاده شده و سپس با در نظر گرفتن مقدار مشخصی از پول، تعداد محصولات یا خدماتی که در یک کشور میتوان دریافت کرد، با یکدیگر مقایسه میشود. مهمترین ایراد شاخص اسمی این است که در محاسبات آن نمیتواند استانداردهای زندگی در یک کشور را نیز دخالت داد و این سیستم فقط روی عملکرد و میزان رشد اقتصادی تمرکز دارد. به دلیل وابستگی به صادرات کالاهای سرمایهای، اقتصاد این کشور در سال 2008 و در خلال بحران مالی با یک عقبگرد قابل توجه همراه شد. بخش خدماتی هند با در بر گرفتن بیش از 60 درصد از اقتصاد این کشور و 28 درصد کل استخدامیها، بیشترین نرخ رشد را در یک بخش خاص از اقتصاد در کل جهان دارد. مقدار اسمی GDP یک منطقه با استفاده از اطلاعات بهروز در مورد قیمتهای بازار و همچنین تغییراتی که در اثر تورم ایجاد شده، محاسبه میشود.

توسط حمید صباغی

حمید صباغی هستم یک بازاریاب