راهنمای کامل انواع شیر کروی پترو ایلیا | kasrasaran

سایر متریال‌هایی که برای ساخت تریم استفاده می‌شوند شامل آلیاژهای مبتنی بر کبالت نیز می‌باشند. گلوب ولو ها به طور معمول با استفاده از اکچویتور پیستونی پنوماتیک یا اکچویتوردیافراگمی که مستقیماً روی محور حرکت می کنند دیسک ولو را به موقعیت خود حرکت می دهند. پیستون / دیافراگم می تواند جهت باز یا بسته شدن دریچه در اثر از دست دادن فشار هوا، با استفاده از فنر به موقعیت خود باز گردد. در برخی از مدل های شیر کروی نیز از محرک های چرخشی برقی استفاده می شود. نشتی نشیمنگاه شیر کروی در مقایسه با شیر کشویی کمتر است که این عمدتاً به دلیل تماس زاویه قائمه بین دیسک و رینگ نشیمنگاه است، و همین باعث ایجاد سیلینگ (آب‌بندی) محکم‌تری می‌شود.

طراحی گلوب ولو یا شیر کروی

با تغییر موقعیت توپ کروی در داخل بدنه، میزان جریان سیال را می ‌توان تنظیم کرد و به صورت پیوسته تغییر داد. شیرهای کروی یا گلوب، معمولاً دارای ساقه های بالارونده هستند و اندازه های بزرگتر از ساختار بیرونی پیچ و یوغ مرجع مفید هستند. این نوع شیر دارای نشیمنگاه هایی در یک صفحه موازی یا متمایل به خط جریان است. آب بندی این مدل شیرها بسیار خوب هستند و همین دلیل مانع ایجاد نشتی در این شیرهای صنعتی سه راهی شده است. در آخر باید گفت به دلیل آب بندی خوب، هزینه های تعمیر و نگهداری این شیرها کاهش می یابد. تعمیر و نگهداری این مدل شیرها نسبتا آسان است و عمر این شیرها طولانی است.

اجزای شیرآلات کروی

این شیر در فشارهای بالا و دیگر کاربری‌های ضروری که افت فشار یک مساله مهم است، استفاده می‌شود. دیسک توپی برای سیستم‌های با دما و فشار پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این دیسک می‌توان جریان را تنظیم کرد، اما در اصل برای قطع و وصل جریان از آن استفاده می‌شود. دیسک سوزنی در مقایسه با دیسک توپی و ترکیبی بهتر می‌تواند تنظیم جریان را انجام دهد. طیف وسیعی از دیسک‌های پلاگ مخروطی و بلند وجود دارند که می‌توان برای جریان‌های با شرایط مختلف از آن استفاده کرد. در طراحی این شیر از یک حلقه ورودی سخت و غیر فلزی استفاده شده است.

راهنمای کامل انواع شیر کروی پترو ایلیا | kasrasaran در میان این 3 دیسک، دیسک سوزنی نسبت به دیگر دیسک ها، تنظیم جریان بهتری دارد. شیرهای گلوب با توجه به نوع قطعاتشان به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر است. شیرها با توجه به نوع دیسکشان در انواع مختلفی در بازار وجود دارد که به سه دسته نوع توپی، نوع سوزنی و نوع ترکیبی و کامپوزیت تقسیم می‌شود. تفاوت اصلی بین شیر کروی و شیر توپی این است که شیر توپی در اصل برای عملیات انسداد طراحی شده است در حالی که شیر کروی اساساً برای فرایند خفگی سیال طراحی شده است.

  • یکی از قطعاتی که طبق استانداردها طراحی شده است بدنه شیر گلوب ولو است که در فولاد ریخته‌گری تولید می‌گردد.
  • در صورتی که به دنبال خرید گلوب ولو هستید، می توانید با پشتیبانی ما تماس بگیرید و در مورد قیمت دقیق این نوع شیرها، اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  • بسته به مواد ساخت و طراحی شیر، می ‌توان این شیر را برای دماهای بسیار بالا مناسب کرد.
  • عملکرد این مدل بدین شکل است که دیسک در برابر جریان باز می‌شود و در موقعیتی که نوسان جریان وجود دارد کاربرد دارد زیرا این مدل شیر توانایی کنترل سیستم را دارا است.
  • آلیاژهای دیگری مثل هاستلوی، مونل، اینکونل و سایرین نیز موجود هستند.
  • معمولا در داخل نشیمنگاه هایی قرار می گیرد که سطح آن به صورت تخت و یا مخروطی است.
طراحی و جانمایی دهانه‌ها (مشخصات جریان مواد مختلف، در دماها و فشارهایی که در یک محدوده قرار دارند) می‌تواند تأثیر زیادی بر جریان مواد بگذارد. محفظه‌ها همچنین به جای هدایت مواد از درپوش، مواد را از مجرابند به نشیمن شیر هدایت می‌کنند که این یک خاموشی خوب را رقم می‌زند. شیرهای معمولی گلوب ممکن است برای خدمات ایزوله و دریچه گاز استفاده شوند. اگرچه این شیرها افت فشار کمی بالاتر از شیرهای مستقیم (مثلاً دروازه، پلاگ، توپ و غیره) نشان می دهند، اما ممکن است در جایی که افت فشار از طریق شیر، یک عامل کنترل کننده نیست استفاده شوند. از ویژگی های جالب شیر کروی این است که سیال پس از ورود به آن 180 درجه تغییر جهت می دهد این تغییر جهت هم به تنظیم جریان عبوری کمک می کند هم به کاهش فشار سیال.

توسط حمید صباغی

حمید صباغی هستم یک بازاریاب